életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Zugló kocsiszín kincsei 2005-ben
II.
Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezéséhez nyújtott segítségükért! A Thököly úthoz közelebbi oldalon található a kiscsarnok, ahová a vágányzat/kapu miatt (?) nem tudnak TW6000-eseket beállítani... ... így egyelőre UV műhelyként használják. Mivel a Fehér úti főműhely már nem végez nagyjavítást a típuson, a kisebb időszakos reparatúrákat csinálták itt az elmúlt időkben. Sajnos ez se tart már sokáig: ottjártamkor még két kocsi volt hátra, aztán már csak kisebb kocsiszíni vizsgákat fognak kapni az UV-k. Így múlik el a világ dicsősége :( Az itt zajló javítások pontos mivoltáról nem tájékozódtam, de az látszik, hogy külsőleg... ... és belsőleg is rendbekapták a kocsit. Az egyik vágányon ilyen régi kerékpárokat tárolnak. Érdekes lenne tudni, mihez tartoztak! A villamosos oldalakon és fórumokon néha szóba kerülnek a széles- és keskenytalpú UV-k. Ezen a fotón szerintem elég jól látható a különbség a két abroncs futófelületének szélessége közt. Baloldalt az újabb forgóvázhoz tartozó széles, jobboldalt a régebbi forgóvázhoz tartozó keskenytalpú kerék látható. És az egyik oktatóteremben végre megmutatták nekem ezt a technikatörténeti gyönyörűséget, amiről már korábban is hallottam: a már sajnos nem üzemképes, de azért így is nagyon érdekes UV szimulátort. A szerkezet persze nem a vezetés élményét szimulálja, hanem a villamosberendezések működését. Ez itt egy komplett vezetőfülke, annak mindenféle részeivel, ami a hetvenes-nyolcvanas években megtalálható volt benne (meg azért túlnyomórészt ma is:). A menet-fék vezérlés segédáramú kontrollere, néhány kontaktor társaságában. Ahogy az látható, a tetőn levő túláram elleni biztosítók is itt vannak, hogy minél teljesebb legyen az áramkör. Jobboldalon pedig a világítás van "kiterítve"! Természetesen a menetirányváltó- és a menet-fék-henger is be van kötve... ... akárcsak a kontaktorok. Az adott kapcsolásban történő dolgok ezen a táblán követhetők szemmel. Az UV vezérléséről itt olvashatsz kicsit bővebben Ez pedig itt az egész szimulátor vezérlése. A berendezés a hetvenes években épült, itt helyben, és egy ideje sajnos már nem működőképes. Pedig ennél jobban tényleg nem lehet szemléltetni, hogy mi is történik egy villamosban! A szerkentyű mellé egy régi UV műszerasztal is le volt téve - ilyen volt bennük eredetileg. Az éppen nem használt vezetőálláson egy ráhúzható rolóval zárták le őket, hogy ne lehessen piszkálni a kapcsolókat. Egy másik szerkentyű is működött itt egykor: ezzel az UV kontrollerhengerrel... ... a menet-fék fokozatok kapcsolását lehetett bemutatni. Természetesen a levegőrendszer, és az akkumulátorok is hasonlóan látványosan bemutatásra kerültek. A villamosok működésének valóságos szentélye ez a kis szoba! És ezzel virtuális túránk végére értünk. Mielőtt elbúcsúznék, ezt a képet még mindenképpen megmutatom: amikor még nem létezett a Rákospataknál levő hurokvágány, a pótkocsis és/vagy egyirányú villamosok a remiz udvarán levő hurokvágányon fordultak vissza a város felé. Ehhez használták ezt a ma már lezárt kaput.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||