Százakárhány kép valahonnan 2008 közepéről II.

Előző oldal

Múzeumok éjszakája

Amikor ezt írom, még csak szeptember eleje van, de a június 21-i Múzeumok Éjszakája máris mintha évekkel ezelőtt lett volna!

A jeles eseményen a BKV két kéttengelyes nosztalgiavillamosán (a 436-oson és a 611-esen) túl egy szóló Ganz csuklóst és egy UV szerelvényt is közlekedtetett. A baloldali fotó jobb oldalán látható szóló ICS nem a program része volt, ő csak hazafele ment Kelenföldre, a 2-es vonalról, nagyjából Tolnán-Baranyán át.

A nagykörúti "indulási oldal" a Moszkváson. Nagyjából ez a két kép volt az, amit nem exponáltam alul (ellentétben az előző kettővel például) aznap éjjel. Nem tudom, hogy sikerült ennyire bénának lennem, de sikerült.

A két kisöreg egyébként nagyon virgoncan szaladgált a pesti éjszakában :)

Naszóval vissza a mindennapokba (megint)

Ki a természetbe: 41-es villamos sok zöldséggel.

Be a betonba: 1-es villamos sok aszfalttal, és némi száraz fűvel a Hungária körúton.

Közép-budai metróvalóság: toronydaru és félpályás forgalomkorlátozás a Fehérvári úton.

Csak úgy: délelőtt a Fehérvárin és délután a Nyugatinál. Ja, nem: utóbbi képnek két apropója is van. Az egyik, hogy amíg a Combinókba beszerelték a klímákat, a 6-os több csatolt Ganzot is visszakapott ideiglenesen. A másik, hogy ezek reklámértékét valakik hamar felismerték, így egy időre ismét voltak "teljesreklámos" járművek a Nagykörúton.

Buszok

And for something completely different.

Különjárat kétféleképpen: baloldalt a Nógrád Volán Localója pótol a Pólus-buszon, jobboldalt pedig... Nos, nem tudom, ez a járgány pontosan mit csinált a Liget téri buszvégállomáson (pardon: Kőbánya városközpont.. pardon: Kőbánya alsó vasútállomás), de tökéletesen illett a poszt-szocialista látképbe :)

Újabb magyar gyártású busz vendégeskedett a BKV-nál: ezt az ARC 134-est az év legrosszabb fényviszonyával megáldott napján kaptam el a 78-ason.

Baloldalt: a hétezerötszázhetvenkilences troli megindítása egy később elvetett viszonylatszámozási rendszer próbája volt. Jobboldalt: a 30-as busz bedőlt... a híreszteléseknek, miszerint ő újabban az Állatkerti körúton jár.

Igazából persze mindkét furcsaság (ti. a terelt/összevont 75-79-es troli, és a Dózsa György útról elkergetett 30-as) a Nemzeti Vágta miatt közlekedett (ti. a Hősök terének környéke teljesen le volt zárva).

A baloldali képet P. Stephensonnak dedikálom: Volvo-balett a Bartók Béla úton. A jobboldali képet pedig Almár Ákosnak küldeném (meg mindenkinek, aki szereti... már hogy nem Ákost, hanem a faros Ikarusokat).

A típuskeveredések és kijelzőpótló/kijelzőkiegészítő táblázások ezekben a hónapokban is rendületlenül folytatódtak.

A baloldali kép egy kellemes délelőttöt mutat, amikor a metró utasainak ötkocsis szerelvények helyett hirtelen innen-onnan összeszedett szóló buszokkal kellett az útjukat folytatniuk. Jobboldalt egy, a piros 56-oson nem kimondottan jellemző Ik280-ast láthatunk - ő viszont nem kavarodásból volt ott, hanem mert az 56-os villamos pályájának felújítása alatt csuklósokkal pótolták a kieső kapacitást.

MÁV a HÉV-en

A nyár egyik csodája az Újpesti vasúti híd teljes felújítása (gyakorlatilag cseréje) volt. Évek óta húzták, miközben az 1955-ben ideiglenesként átadott "K-híd" (mely előtte a második világháborúban szintén lerombolt Déli összekötő vasúti hidat is pótolta egy ideig) lassan úgy szétrozsdásodott/eldeformálódott, hogy a vonatok csak lábujjhegyen kelhettek át rajta. Aztán hirtelen a MÁV nem bírta tovább, és elindította az építkezést.

Ez persze Budapest szempontjából elég "sz*r ügy", hiszen az igazi az lett volna, ha a város és a MÁV közös közúti-vasúti hidat épít ide. Ez lett volna a legértelmesebb elképzelhető Aquincumi átkelő. Mivel most a vasúti híd már meglesz, a közúti átkelőre EU-pénzt szerezni nem lesz egyszerű. Mondhatni bebuktuk, mert a budapesti városvezetésnek nem volt elég fontos a téma (nyilván mert a négyes metró nem ment volna a hídon - megfigyelhető, hogy aminek nincs köze a négyes metróhoz, az ebben a városban egyszerűen bepunnyad). Persze szerény nyomott véleményem szerint a kétoldali önkormányzatok - Újpest és Óbuda - is komoly hibát követtek el azzal, hogy csak alkudozási alapként tekintettek a hídra ("nem engedjük, ha...", "csak akkor engedjük, ha..."). Így most marad a közúti kerülő az Árpád híd, vagy a szintén nem túl közeli, de legalább (előreláthatólag) 2008 őszán átadásra kerülő Megyeri híd felé, miközben az oda és onnan jövő forgalom az összes kerületi főutat szépen (és tök feleslegesen) bejárja.

A nyár második csodája, hogy a vonatok nem egyszerűen Óbuda vasútállomáson végállomásoztak (onnan meg buszozzon a t. utas, amerre tud), hanem a szentendrei HÉV vágányain bejöttek a Margit hídig. Mondjuk a résztvevők majdnem ellustálkodták ezt a megoldást, de szerencsére a civilek és néhány szakember nem engedték.

Jazzcool barátommal az első "Margit hídig bejárós" napon mentünk ki az aquincumi összekötővágányhoz, melyet az elmúlt hetekben rendbehoztak, hogy ne csak gyökkettővel mehessen rajta a vonat.

Komoly meglepetés volt, hogy rengeteg egykocsis vonatot láttunk, pedig elvileg többségüknek kétkocsisnak kellett volna lennie. Csak nem jött össze.

Amúgy ezeknek a kocsiknak az üzemeltetése is tipikus sztori: eredetileg a Nyugatiban tartották karban őket, de a kormányzati negyed építése miatt azt a területet kiürítették. Ekkor Rákosra kerültek, ahol emlékeim szerint pár évvel korábban ürítették ki az ottani javítócsarnokot, mondván, hogy spórolnak. Na, most  mégse spórolnak, bár kormányzati negyed sem lett.

Balra: kétkocsis szerelvény érkezik a kaszásdűlői HÉV megállóhelyre. Jobbra: a szentendrei HÉV vonal megállói szépséges elektronikus kijelzőket kaptak, melyek üvegezése jobban csillog, mint egy tükör; napsütésben gyakorlatilag olvashatatlanná téve a mögöttük levő (ráadásul gyenge fényerejű) monitorokat. Ez persze csak mérsékelt gond, mivel a rendszer/a kijelzők állandóan elromlanak - a jobboldali képen például azt láthatjuk, hogy a rendszert vezérlő PC megpróbál újraindulni, sikertelenül. Mit mondjak, jó beruházás volt :(

Folytatás: mindennapok, bombariadók, vágányfelújítások, keresetlen gondolok


Vissza az oldal tetejére    Vissza a tartalomjegyzékhez