Próbáljunk meg ismét visszatérni...
... mármint a mindennapokba.
Balra: az Árpád hídon áll a dugó, a villamos viszont halad. Igaz, lassan már csak lépésben, annyira lerohadt a pálya.
Éljen az élhető város, ahol a tömegközlekedés vonzóvá tételével próbálják csökkenteni a közútra nehezedő forgalmat, és ezáltal a városlakókra zúduló lég- és hangszennyezést! Mert a csúcsidőben utaslemaradásig tömött villamos nyilván marha vonzó. Pláne ha lassú is, ráadáasul az elhanyagolt pályáról néha még mintha le is akarna ugrani. De persze az illetékesek gondolkodása érthető: a villamos még így is ráver csúcsidőben az autóra (ezt konkrétan ezen sorok írásának napján is teszteltem), utas is van, ergo nem kell csalogatni őket - akkor mi a baj? :-/
Jobbra: próbálkozás a Moszkva téri Combino-végállomás új nézőpontból való ábrázolására.
A Körtér a nyár közepétől ismét elkezdett átalakulni: a baloldali kép közepén levő üres helyre villamosvágányok kerültek, melyek majd egyszer, ha befedik a metróállomást, és a jobboldali képen látható ideglenes pályát lecserélik a végsőre, a Villányi és a Fehérvári utat fogják összekötni.
Frutti helyett ez jut csemegének: a 436-os pályaszámú nosztalgiavillamos a Gubacsi úton, illetve az Epreserdő utcánál. Ezt a szép öreg járgányt nemrég rendbehozták (kicsit megkopott az 1987-es felújítás óta), a nyár második felétől pedig mindenfelé látni lehetett, mivel vezetőket oktattak rá.
Statikus bemutató: a baloldali fotón a villamosok felsővezeték-probléma miatt állnak, a jobboldali képen látható szombathely 6-os kocsi viszont valami helytörténeti okból került a Baross utca és a Nagykörút kereszteződéséhez.
Nem akarok szőrszálhasogatni, de nem teljesen értem, miért pont ez a kocsi került ide, hiszen semmi köze nincs a környékhez: ilyen kinézettel ez a motorkocsi csak Szombathelyen közlekedett - ráadásul méteres nyomtávon, márpedig ilyen nyomtávú villamos Pesten csak a Nyugati pályaudvar - Király utca közötti Siemens&Halske próbavasúton járt, 1887-ben. Azzal ellentétben az 1889-ben átadott Baross utcai vonal már normál nyomtávú volt. Ha történelmi távlatban nézzük, a kocsi alapja, a J típusú motorkocsi a BKVT-hoz tartozott, míg a Baross utcai vonal a BVVV-é volt; a Beszkárt alatt pedig már csak motorkocsiként közlekedett - persze előfordulhatott a Baross utcai vonalakon is, de tipikusságára nem szívesen fogadnék nagyobb összegben :)
Aktuális álhírünk: a budai alsó rakparton olyan méreteket öltött a sárfelhordás (balra), hogy a Főkefe (FKF Zrt.) kénytelen volt Unimogokat (jobbra) bevetni a jelenség ellen.
A valóságban persze a budai fő gyűjtőcsatorna építése miatt lezárt alsó rakpartot látjuk - az Unimog viszont valószínűleg tényleg az építkezések (a metróépítést is érdemes ideszámítani) teherautóinak sárnyomait eltüntetendő került a Szent Gellért térre.
2008 júliusának egy forró napján fél Ferencvárost kiürítették/lezárták egy építkezésen talált bomba-gyanús valami miatt, ekkor készítettem ezeket a hangulatleíró képeket. A baloldalit ha fekete-fehérben csinálom (lehetőleg kicsit alul- vagy túlexponálva), akkor szerintem szociofotó-versenyre is benevezhettem volna :) Ráadásul jól kiemeli a Haller utcai lejtőt, amit a legtöbb ember szerintem soha nem is vesz észre. A jobboldalit az 1-es villamos ablakából lőttem munkába menet - ilyen üresnek még sosem láttam a Könyves Kálmán körutat!
Bár Budapesten sajnos még mindig többségben vannak a sz*r (próbáltam szebb jelzőt keresni rá - de nem találtam) állapotú villamospályák, azért ezen a nyáron egész normális adag felújítás volt.
A közelmúltban megcsinálták az 56-os (és most már 18-as és 59-es) alsó részét, most sorra került a felső is. A 18-as és 56-os pár napig a Moszkva téren fordult, ...
... míg némileg érdekes módon az 59-es felment a Szent János kórházig. Utóbbi érdekes helyzethez vezetett: a fasorból érkező 59-esek a Várfok utcai alatti "rozsdáson" (rendszeres használat alatt nem álló tárolóvágányon) kerülték ki az indulásra váró 18-asokat és 56-osokat. Kár, hogy amikor időm volt megnézni ezt a felállást, a fények épp nem voltak ideálisak...
A felújítás inkább csak felújítgatás volt: mindössze a legrosszabb részeket bolygatták még, és a Völgy utcai burkolt vágányos szakaszon sem RAFS-pálya épült (mint reméltem), hanem a sérült nagypaneleket cserélték ki. Kár - bár ez a pálya sehol sem volt olyan rossz állapotban, mint az 1-es villamosé a Népfürdő és a Lehel utca közt. Ha gonosz lennék, még azt is ki merném jelenteni, hogy ha csak ennyi pénz volt kéznél, akkor azt inkább arra kellett volna költeni. A nagyon kopott sínszálak, elmozdult útátjárók, mozgó nagypanelek javításának, a síncsiszolásnak és a zúzottköves vágányzat aláverésének pedig a normál karbantartási rendben kellene szerepelnie...
Meglehetősen borzasztó állapotban volt már a Haller utca pár évvel ezelőtt fel nem újított része, a Balázs Béla utca és a Nagyvárad tér közt is.
Ide viszont klassz RAFS pálya került - ami azért vicces, mert a vonal folytatása, az Orczy út pár éve csak nagypaneles felújítgatást kapott. Viszont "szerencsére" a villamos és az Üllői út kereszteződését, illetve a Nagyvárad tér és az Elnök utca közti részt meghagyták olyan gáz állapotban, ahogy volt. Miért nem lehet egyszer már valamit az elejétől a végéig egyszerre megcsinálni?!?
Tudom: mert nincs pénz. Valószínűleg a nem meglevő pénzből épül a villamosnál közismerten sokkal olcsóbb négyes metró...
A Haller utca lezárása miatt a Hungária körúton amúgy is döbbenetes számban felbukkanó kocsiszíni menetek mellé felzárkóztak a 4/6-os Combinói is, lásd jobbra.
Érdemes megfigyelni, hogy a Szupergiliszta mögött ott van egy másik is, ami azt sugallja, hogy ezek egyszerre álltak ki a Nagykörútról, ott némi ürességet hagyva maguk után. Arról nem is beszélve, hogy az ilyenkor az 1-esre várakozó ember több nem-1-est lát, mint olyan tuját, amire vár: jön egy kocsiszíni 37-es, aztán két Combino, egy mosáshoz a Hungáriába igyekvő 28-as, és néha még Mukik is beesnek. Az meg az állítólag meglevő írásbeli utasítások ellenére is alkalomszerű, hogy melyik kocsiszíni menet visz utast legalább arra a pár megállóra, és melyik nem. Noch dazu a Stadionok váltóin vacakoló villamosok a véletlenül arrajáró menetrendszerinti 1-eseket is feltartják. Milyen jó is, hogy kiszedték a kettős vágánykapcsolatot (hózentrógert) a Salgótarjáni utcánál, és hogy másutt be se raktak ilyet: éljen a teszkógazdaságos, városnéző üzemi menetekhez vezető "spórolás"!
Augusztus huszadika már egy pár éve a Vörösbulla kikiáltásának ünnepe, de idén még az eddigieknél is idegesítőbben sikerült megszervezniük a hepajt. A baloldali fotó 18-án készült, tehát a tulajdonképpen Air Race előtt két nappal, de a Batthyány téren már akkor is csak egy sáv ment észak felé, a villamos pedig már akkor is csak a Lánchídig járt (lásd jobbra).
Én értem, hogy klassz
dolog (csak azt tudnám, kinek és mennyiért miért?) ingyen
odaadni másfél napra a belvárost egy vállalkozásnak, de ez azért így kicsit
durva volt. Igaz, a torony és a sátrak ekkor már vagy két hete épültek,
szóval a helyiek mehettek a Holdra parkolni, az autósok meg Mohács felé
kerülehettek - és nem ez volt a maximális lezárás, mert a Air Race kvalifikáció/döntő
alatt még az az egy sáv is eltűnt, mindenki mehetett az ideiglenesen egyirányúsított
Fő utcába.
Balra: azért ha már felmásztam a Várba repcsiket nézni, villamost is lőttem onnan. Klassz, ahogy az épülő újpesti új (Újabbpesti?) vasúti híd mellet lerakott régi hídelemeken túl a vitéz megyeri és csaknorriszi Stephen Colbert-híd ferdekábeles pilonjai is látszanak. Jobbra: ez csak egy Combino, a fotósok idegesítésére kifejlesztett póznarengeteggel az előtérben.
A végére négy - részben offtopic - kép; az első kettőn intermodálisan elbontott felüljáró helyetti intermodális zebra látható, KöKin.
Kőbánya-Kispest metróvég- és vasútállomás az ország valószínűleg legambiciózusabban megtervezett közlekedési létesítménye volt. 1980-ban, amikor átadták, a legtöbb hasonló német és osztrák létesítményt verte színvonalban, még műanyag dizájnja ellenére is - ami egyébként akkor máshol is divat volt. Konkrétan emlékszem, mennyire modern élmény volt nagyiékkal a metrótól a buszok felé menve az automata büfében inni egy forró kakaót. És emlékeim szerint az az abécé, ami a vágányok fölött húzódott, se volt rossz. Odakint, a folyosón pedig rend volt, és elég nagy tisztaság - nem kellett félni, vagy a húgyszagtól hányingert kapni. Namármost ezt a létesítményt először csak elhanyagolták, majd elkezdték minden egyes négyzetméterét bérbe adni. Ez azért volt "nyerő" az utasoknak, mert a teret tőlük vették el, amit meg cserébe kaptak, azt leginkább a "félvilági gagyiboltok és talponállók" kifejezéssel lehetne körbeírni (utóbbi, plusz a felüljárón üzemelő, a város SZVSZ legdrágábbjának számító nyilvános vécé valószínűleg elősegítette a környék P+R ("pisilj valahova és rohanj tovább") mivoltának kifejlődését). A szűk helyen ráadásul a szellőzést és a világítást nem passzintották az átalakításokhoz, plusz a közbiztonságra sem figyeltek, így létrehozva az ország egyik legótvarabb helyét - amit viszont nem lehetett kikerülni annak, aki itt tömegközlekedni volt kénytelen.
Ezt most elkezdték elbontani, de néhány üzlet tulajdonosa nem járult hozzá, ők maradtak. Aztán egyszer véletlenül elvitte egy túlméretes jármű a felüljáró-szerkezet egy részét, ami miatt le kellett bontani azt a részt. Vagy lehet, hogy nem kellett, de megtették. Amúgy egy plázával kombinált valami fog az egész helyére kerülni. Egyre kell odafigyelni: hogy kezdettől fogva rend legyen, és "történelmi alapokon" az eddig itt cseresznyepálinkázó hajléktalanok és társaik ne vegyék birtokba az új dolgot. Mert akkor abból is csak förtelem lesz...
Két gumikerekű a legeslegvégére: baloldalt az egyik Csepel nagysegély, jobbra pedig egy valószínűleg nemrég újrafestett, ezért még egész csinos Skoda-Schörling "kétéltű" (lásd a felhúzott vaskerekeket a hasa alatt). Klasszikus járgányok, de már biza elég öregek - remélem azért egyet-egyet elraknak belőlük múzeumi célra!
És ez itt biza az oldal alja.