Vasúti életképek 3.
(nem túl komolyan véve)

Még mindig maradt a raktáron jónéhány vonatos kép, és mivel perpillanat nincs lehetőségem kirándulgatni és újakat készíteni, pótcselekvésként ezekből mazsolázgatok.

Bobó (M44 sorozatú dízel-elektromos mozdony) robog át Esztergom-Kertváros állomáson egy hűvös, de legalább napsütéses reggelen. Mellette egy épp Nyergesújfaluba érkező Bz vonatot láthatunk.

Mivel ez köztudottan egy komoly oldal, most két komoly kép jön.
Baloldalt: Megállóhely település vasútállomása.
Jobboldalt: döbbenetes információ.

Baloldalt: pöfékelő Bz szerelvény Pusztaszabolcson, ahol hol automata jegyet adnak a pénztárban, hol kérget, ami engem, mint kéregjegy-gyűjtőt, eléggé zavar :) Jobboldalt: IC robog át a tápiógyörgyei reggelen. Ezen az állomáson biztosan van kéregjegy, de mégsem sikerült ilyenre szert tennem, mert a pénztáros jegykiadás helyett inkább leltározott. Először azt kérte, hogy jöjjek vissza tíz perc múlva, majd nyolc perccel ezután a forgalmista azt mondta a váróteremben levőknek =köztük nekem), hogy ne izguljanak, majd ha jön a vonat, akkor visszatartja azt addig, amíg nem kap mindenki jegyet. Mivel ez a vonat 21 perc múlva lett volna esedékes, ez volt az a pillanat, amikor Almár Ákos barátommal inkább visszaültünk az autóba, és elhúztunk. Az autó ugyanis nem csak kényelmes közlekedési eszköz vasútfotózáshoz és jegygyűjtéshez, de ha ketten vagyunk, akkor olcsóbb is, mint a sihuhu. Erre kössünk csomót! :O Igaz, pár éve már történt velem hasonló, akkor azzal kellett szembesülnöm, hogy _sokkal_ olcsóbb repülővel menni Berlinbe, mint vonattal.

MD motorvonat érkezik Ohat-Pusztakócs állomásra egy esős délelőttön. A település nevével a vasút nem nagyon tud megbírkózni, mert míg a kéregjegyekre "Óhat-Pusztakócs" van írva, addig a más formátumú, úgynevezett reformjegyekre "Ohatpusztakócs". Jobboldalt egy bicikliszállító kocsiból és két MD-szerelvénybe való kocsiból álló, mozdony vontatta vonat hagyja el Hortobágy állomást.

Baloldalt: Tiszalök. Legalábbis asszem. Jobboldalt: na, ez oda van írva, tessék elolvasni :)

Szentes a (dízel) motorvonatok szent helye, a menetrend szerinti Bzmot-okon kívül erre emlékeztet az állomás mellé kiállított "páncélvonat", azaz BCmot pöfögényből csinált szobor. De persze az orosz gyártmányú "Usgyikból" is jutott ide.

Na, meg két Hargita mellékkocsi is enyészik a selejtsor kinézetű szélső vágányon, pár mozdony társaságában.

Adony állomáson azért szálltam le, hogy ne csak a klisésnek számító Déli pályaudvaron fotózzam le kívülről a MÁV új FLIRT motorvonatát, de ha már ott voltam, ezt a Gigantos tehervonatot is megörökítettem. Persze van ám kéregjegy is ezen az állomáson!

Nem titkolom, Szárligetre is kéregjegy-vadászat közben jutottam el. Na jó, itt elég sokszor át szoktam zúgni a bécsi vonatokkal, de leszállni most először szálltam le. Jött is gyorsvonat ingaszerelvényhez való kocsikkal, nem ingaszerelvényként alkalmazva (a vezérlőkocsi, aminek a vonat végén kellene lennie, hogy onnan a másik irányba is lehessen vezetni, rögtön a mozdony felőli oldalon volt - igaz, ez a sima V43 nem is való ehhez a felújított szerelvényhez vezérlésileg). Aztán meg egy Talent motorvonat.

Nagy kedvenceim az osztrákok hozzánk bejáró személyvonatai, amik EUREGIO néven futnak, és jobbára kedvenc, svájci tervezésű Schlieren kocsijaimból állnak. Itt éppen Komáromnál látjuk a Tatabánya - Bécs, Südbahnhof vonatot.

A komáromi vasútállomás, háttérben a Dunával, és kicsit arrébb valószínűleg a közelmúltban történt szőnyi baleset "résztvevői".

Ismét buta játék következik az állomásnevekkel: "Ász ár"-ra azért van szükség, mert itt az emberek csak "Kisbér-t" kapnak.

Bakonysárkány neve nagyon dögös, ellenben azt nem tudom, mihez kell annyi mohát rakodni, hogy külön állomásra legyen szükség hozzá :P

Székesfehérvár igazi zöld állomás: a vágányok környékét úgy benőtte a mindenféle növényzet, hogy ezt a huligánok által "terepszínűre" festett személykocsit szerintem pár hónap múlva már meg se fogják találni benne.

Hagyományos Szili és felújított ("remot") Szergej egymás mellett, és a fehérvári irányítótorony, ami minden vasútmodellező gyermek álma lehet, hisz onnan nézve valószínűleg egy bazi nagy terepasztal az állomás.

Karos jelzők Börgöndön, és egy olyan vasúti átjáró Debrecen környékén, ami hallhatott Hofi Géza azon gondolatáról, mely szerint a sorompónak azért nincs értelme, mert ha ott van a vonat, az úgyis elzárja az áthaladás útját :)

De "ugorgyunk"! Ez itt Nagymaros, a nívódíjas szívódíjas dizájnú BDt 400-as vezérlőkocsival a túlpart hegyei előtt. Jobboldalt: Papagáj (azaz modernizált V43-as) érkezik ugyanide.

Turisztikai szempontok miatt a képre csempészett visegrádi fellegvár egy Papsgáj+"postaBhv" (a kocsik oldalára festett piros csík miatt becézik postakocsiknak őket) vonat hátterében, és BVhmot motorvonat Zebegényen.

Jókora ugrás a Duna-kanyarból: Mezőzombor és Szerencs.

Megjegyzem, hogy ezen a környéken közlekednek kedvenc magyar személykocsijaim, ezek a Bp jelzésűek (Bp jelzésű ugyanis többfajta is van). Ők ugyan másodosztályúak, de elsőosztályról lettek visszaminősítve, annak ellenére, hogy kevesebb ülésük van, mint az átlag másodosztályúnak - cserében azok viszont sokkal nagyobbak és kényelmesebbek.

És Tokalj-hegyalját mi is követhetné ezen az oldalon, mint az osztrák határ közelségét élvező Ják-Balogunyom és Egyházasrádóc. (Ma már) Mindkettő a Győr-Sopron-Ebenfurt Vasút (GySEV) vonzáskörzete, plusz kéregjegyes állomások, ráadásul a képeken látható Csörgők mellett bőven felbukkannak osztrák járművek is (amiket viszont most nem fotóztam, mert haza kellett jutnom onnan Pestre).

Baloldalt: a Szombathely-Kőszeg vonallal nem nagyon tudtam mit kezdeni, és ahogy elnézem, a MÁV se. Itt ugyanis nem szolgálnak kalauzok a motorvonatokon; helyette van autóbuszjegy formátumú jegy, és lyukasztók a kocsikban. Ellenőrzés nuku, a vonal kiürült állomásai pedig a legszebb "halódó mellékvonali" hangulatot idézik (bár ezt a vonalat állítólag nem fenyegeti a bezárás közvetlen veszélye). Kőszeg ebből a szempontból kivétel a vonalon. Jobboldalt: GySEV-kocsikat vontató MÁV-mozdonyt vontató, GySEV használatú, de ÖBB (osztrák államvasutak) tulajdonú mozdony a Keleti pályaudvaron. Na jó, itt már senki nem vontatott senkit, de akkor is vicces volt két 6400 kW (8700 LE) teljesítményű mozdonyt látni egy átlagos gyorsvonat (InterCity) élén.

Rákosrendező az az állomás, melynek léte manapság érthetetlen: egyrészt már alig rendeznek rajta valamit, másrészt itt gyakorlatilag semmi sincsen, csak maga a vasútállomás. Nem lehet átszállni tömegközlekedésre, nincs rögtön valami nagy forgalomvonzó létesítmény a közelben, stb. Egy szép és értelmes világban a Hungária körút vasút feletti felüljárójának felújítása helyett rögtön a felüljáró alá helyezték volna át ezt az állomást, hogy a vasúti peronról mozgólépcsővel és lifttel rögtön a felüljárón levő villamosmegállóba (1-es) lehessen jutni (de a 32-es busz is jócskán közelebb lenne, no meg a kisföldalatti). Ez nálunk nem történhetett meg, épültek viszont új peronok, melyek ugyan a vasúti kocsik ajtajának küszöbét nem érik fel, de legalább biztosan drágák voltak. És a peronok Vác felőli végére került egy jó kis konténer is, ahol az a vasutas tanyázik, aki minden vonatot elindít, egy botra szerelt zöld tárcsát fel-le lóbálva (túl sokat kellene gyalogolnia, ha az állomásépületben lenne, és ezt most nem gúnyból írom, mert tényleg, de hát...). Mert nálunk a vonatokat a XXI.-ik században is ugyanúgy kell indítani, mint 1846-ban :-/ Kérem a hardcore vasútmániásokat, hogy most ne jöjjenek azzal, hogy "írásbeli rendelkezések feladásához kell oda ember", meg hasonló feketemágiák, mert ez kevés ennek az integetős menesztésnek az igazolásához egy közel kétmilliós európai város elővárosi vasútállomásán!

És most jön két pocsék kép, csak úgy, "dokument jeszty" jeligére. Baloldalt egy olyan reggel egy pillanatát látjuk, amikor a ceglédi vonal budapesti szakaszán valamiért fordított oldalakon közlekedtek a vonatok. A vonat a képen ugyanis távolodik tőlünk, miközben az itt jövők normálisan közeledni szoktak. Nem volt egyvágányozás vagy baleset, egyszerűen csak így jöttek-mentek mindkét oldalon. Aztán délután már ismét rendesen. Ki érti ezt? Jobboldalt azt láthatjuk, ahogy a Nyugati "jobb hátsó" vágányaira is jegyellenőrző beléptető kapu épül. Azt ne kérdezze senki tőlem, hogy mi lesz ezzel, amikor ide Eiffel tér, vagy kormányzati negyed, vagy a fene tudja, mi fog épülni :)

Baloldalt: repce sárgállik valahol Bábolna környékén. Jobboldalt: pusztuláshangulat a költői nevű Kőbánya-Hízlaló állomáson.

Az oldal végefelé mindenképpen be akartam suvasztani két további MD-s képet. Az egyiken a "Piroska" éppen indulásra vár Balmazújvárosban, a másik belülről mutatja az egyik kocsit. Igazi szoc-dizájn, ahol az utazási komfortot erősen rontja, hogy az üléseknek nincs fejtámlája (ami még a kis Bz-kbe is került az idők folyamán), és hogy a bekapcsolt fűtés körülbelül hatvan fokot csinál a műbőr ülés alá, amibe aztán rögtön bele is ragadunk emiatt. De ha arrébb ülünk egy fél métert, akkor meg fázunk.

Gyöngyösön azelőtt még sose jártam vasúttal, és most se volt valami felemelő élmény a kétkocsis ingavonat, amit egy teljes dögnagy V43-as húzott. Jobboldalt Debrecen-Csapókert megállóhelyen járunk, ami azért tetszik, mert az állomás közepén megy át egy utca, sorompóval, meg mindennel, ami miatt igazán jó peront nem is próbáltak kiépíteni. Viszont van kéregjegyük!

Egyébként akinek a fentebb leírtakból esetleg az jön le, hogy nem szeretem a vasutat, az téved. Ha nem szeretném, akkor nem utaznék még akkor is vele, amikor nem kell sehová se mennem :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez