életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Közép-Európai Gőzmozdony Grand Prix és Nemzetközi Étkezőkocsi Találkozó 2005 A nagyvasúttal korántsem foglalkozom annyit, mint közutakon szaladgáló sárga rokonával, de azért szívesen felbukkanok olyan helyeken, ahol gőzmozdonyokat lehet látni működés közben. Párom hasonlóan imádja a gőzösöket, így két túlkoros gyerek indult el egy nem túl napos vasárnapon a "Füsti" felé. Oké, tudom, hogy most már nem így hívják, de nekem a Vasúttörténeti Park továbbra is Füsti marad! A Nyugatiból a "menetrend szerinti különvonattal" mentünk ki a Tatai útra. Bár a szerelvényben nem ez volt a legrégebbi jármű, én akkor is vele akartam menni: ez ugyanis egy RÁBA "Balaton" motorkocsi volt, amivel eddig még nem sikerült utaznom. Igaz, még csak pár éve hozták rendbe, én meg nem kerestem az alkalmat. A körfűtőház előtt egy rakat gőzös csühögött-püffögött, eresztette a füstöt, gőzt, vízpermetet - Rianna talán még nálam is jobban élvezte! Nem akarom eljátszani, hogy értek a gőzmozdonyokhoz, ezért nem fogok olyanokat írni, hogy "ez itt egy MÁV 220 sorozatú, 2'B tengelyelrendezésű gőzmozdony 1900-ból". Izé... szóval ehelyett csak annyit írok, hogy szerintem ez volt a legszebb kis mozdony a nem éppen szegényes felhozatalból :) A MÁV 242.001-ese és egy "csehszlovák" ©koda mozdony (ČSD 464.2 sorozat) egymás mellett. A 242-essel, ezzel a nem minden irányból fotogén, de mindenképpen dögös jószággal anno már találkoztam, két éve, Székesfehérvárra menet. A 30-as évek végén kis sorozatban épített áramvonalas gőzös már akkor 120 km/h-val tudta húzni a Baltic-Orient expresszt, de az egy példány egy próba alkalmával egészen 160-ig elment! Az általam látott cseh gőzmozdonyok valahogy mindig olyan jól ápolt benyomást keltettek. A lemezelésük nem horpadt, a fényezésük csillog, és persze tiszták is. MÁV 275-ös sorozatú pöfögény, ami manapság eredeti számán, 22.034-ként fut. Még egy ©koda: ČSD 475.1-es sorozat. Szerintem lélegzetelállítóan gyönyörű, ha szabad ilyet mondani egy naaagy fekete vasdarabra! A szlovákok 422-ese valahol Ausztriában épült - ennyit sikerült megértenem a narrációból. (Megjegyzés: amikor ez az oldal eredetileg készült, még nem volt fenn annyi információ az interneten, mint manapság, ezért fontos lett volna odafigyelnem:) Távolról látva erre a járgányra én, a vasútdilettáns egyből azt mondtam, hogy egy MÁV 375-ös. Aztán kiderült, hogy egy (cseh)szlovák 331-es. Aztán kiderült az is, hogy az tulajdonképpen ugyanaz. A korábban látott 22-es oldalról. Ezúttal a BKV is küldött versenyzőt a kismozdonyok grand prix-jére: a BHÉV 27-es pályaszámú gőzmozdonyát. Furán nézett ki a kis zöldike a sok fekete között, de a versenyt azért megnyerte :) A fenséges 464-es a fordítókorongon. Nem a zászlós ember pici, hanem a mozdony kerekei nagyok! És ilyen volt, amikor a mozdonyvezető tréfából korommal terített be bennünket. Lehetett hajat mosni hazaérés után :) A fotózást némileg megnehezítette, hogy a gőzösök telepöfögték a levegőt, ezzel néha alkonyati fényviszonyokat teremtve. Persze ezt senki nehezményezte, ilyennek kell lennie egy gőzmozdonyos grand prix-nek! A legszebb füstje azért a 424-esnek volt. A másik szépség, a 475-ös, forgatás közben. Szép, na! A Déli Vasút könnyen megjegyezhető pályaszámú 109.109-ese (mely a MÁV-nál a sokkal nehezebben memorizálható 302,610-es számot viselte) előző nap a nagymozdonyok közt a legszebbnek bizonyult, ezért viselt koszorút az elején. A "replika" (régi tervek alapján újonnan épített) BKVT lóvasúti kocsi most nem mozdult, de azért fel lehetett mászni rá. Annak idején az emberek pigmeus termetűek lehettek, mert én alig bírtam felmászni ezen a szűknél is szűkebb lépcsőn! A kocsi belseje. És ismét nagyvasút: Hargita motorvonat erről ... ... és arról. Érdekes "arca" van! Mivel étkezőkocsi-verseny is volt, kipróbáltuk az egyiket - finom volt a nyírségi gombóclevesük! A végére két személykocsi: ez volt a legjátékszerűbb kinézetű, ... ... ez pedig a legjátékosabb jellegnevű: "Cakmü". Nem olyan nyakatekert, mint "WRbumz" étkezőkocsié, de sokkal dallamosabban kimondható :) Körülbelül ennyi volt.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||