Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Közép-Európai Gőzmozdony Grand Prix és Nemzetközi Étkezőkocsi Találkozó 2005

A nagyvasúttal korántsem foglalkozom annyit, mint közutakon szaladgáló sárga rokonával, de azért szívesen felbukkanok olyan helyeken, ahol gőzmozdonyokat lehet látni működés közben. Párom hasonlóan imádja a gőzösöket, így két túlkoros gyerek indult el egy nem túl napos vasárnapon a "Füsti" felé. Oké, tudom, hogy most már nem így hívják, de nekem a Vasúttörténeti Park továbbra is Füsti marad!

A Nyugatiból a "menetrend szerinti különvonattal" mentünk ki a Tatai útra. Bár a szerelvényben nem ez volt a legrégebbi jármű, én akkor is vele akartam menni: ez ugyanis egy RÁBA "Balaton" motorkocsi volt, amivel eddig még nem sikerült utaznom. Igaz, még csak pár éve hozták rendbe, én meg nem kerestem az alkalmat.

A körfűtőház előtt egy rakat gőzös csühögött-püffögött, eresztette a füstöt, gőzt, vízpermetet - Rianna talán még nálam is jobban élvezte!

Nem akarom eljátszani, hogy értek a gőzmozdonyokhoz, ezért nem fogok olyanokat írni, hogy "ez itt egy MÁV 220 sorozatú, 2'B tengelyelrendezésű gőzmozdony 1900-ból". Izé... szóval ehelyett csak annyit írok, hogy szerintem ez volt a legszebb kis mozdony a nem éppen szegényes felhozatalból :)

A MÁV 242.001-ese és egy "csehszlovák" ©koda mozdony (ČSD 464.2 sorozat) egymás mellett.

A 242-essel, ezzel a nem minden irányból fotogén, de mindenképpen dögös jószággal anno már találkoztam, két éve, Székesfehérvárra menet. A 30-as évek végén kis sorozatban épített áramvonalas gőzös már akkor 120 km/h-val tudta húzni a Baltic-Orient expresszt, de az egy példány egy próba alkalmával egészen 160-ig elment!

Az általam látott cseh gőzmozdonyok valahogy mindig olyan jól ápolt benyomást keltettek. A lemezelésük nem horpadt, a fényezésük csillog, és persze tiszták is.

MÁV 275-ös sorozatú pöfögény, ami manapság eredeti számán, 22.034-ként fut.

Még egy ©koda: ČSD 475.1-es sorozat. Szerintem lélegzetelállítóan gyönyörű, ha szabad ilyet mondani egy naaagy fekete vasdarabra!

A szlovákok 422-ese valahol Ausztriában épült - ennyit sikerült megértenem a narrációból. (Megjegyzés: amikor ez az oldal eredetileg készült, még nem volt fenn annyi információ az interneten, mint manapság, ezért fontos lett volna odafigyelnem:)

Távolról látva erre a járgányra én, a vasútdilettáns egyből azt mondtam, hogy egy MÁV 375-ös. Aztán kiderült, hogy egy (cseh)szlovák 331-es. Aztán kiderült az is, hogy az tulajdonképpen ugyanaz.

A korábban látott 22-es oldalról.

Ezúttal a BKV is küldött versenyzőt a kismozdonyok grand prix-jére: a BHÉV 27-es pályaszámú gőzmozdonyát. Furán nézett ki a kis zöldike a sok fekete között, de a versenyt azért megnyerte :)

A fenséges 464-es a fordítókorongon.

Nem a zászlós ember pici, hanem a mozdony kerekei nagyok!

És ilyen volt, amikor a mozdonyvezető tréfából korommal terített be bennünket. Lehetett hajat mosni hazaérés után :)

A fotózást némileg megnehezítette, hogy a gőzösök telepöfögték a levegőt, ezzel néha alkonyati fényviszonyokat teremtve. Persze ezt senki nehezményezte, ilyennek kell lennie egy gőzmozdonyos grand prix-nek!

A legszebb füstje azért a 424-esnek volt.

A másik szépség, a 475-ös, forgatás közben.

Szép, na!

A Déli Vasút könnyen megjegyezhető pályaszámú 109.109-ese (mely a MÁV-nál a sokkal nehezebben memorizálható 302,610-es számot viselte) előző nap a nagymozdonyok közt a legszebbnek bizonyult, ezért viselt koszorút az elején.

A "replika" (régi tervek alapján újonnan épített) BKVT lóvasúti kocsi most nem mozdult, de azért fel lehetett mászni rá. Annak idején az emberek pigmeus termetűek lehettek, mert én alig bírtam felmászni ezen a szűknél is szűkebb lépcsőn!

A kocsi belseje.

És ismét nagyvasút: Hargita motorvonat erről ...

... és arról. Érdekes "arca" van!

Mivel étkezőkocsi-verseny is volt, kipróbáltuk az egyiket - finom volt a nyírségi gombóclevesük!

A végére két személykocsi: ez volt a legjátékszerűbb kinézetű, ...

... ez pedig a legjátékosabb jellegnevű: "Cakmü". Nem olyan nyakatekert, mint "WRbumz" étkezőkocsié, de sokkal dallamosabban kimondható :)

Körülbelül ennyi volt.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra