Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Köln és Bonn, sokadszorra...
... de ugye belőlük sose lehet elég :)

Egyik kedvenc városom, Köln villamosilag is sok érdekességgel szolgál. Ugyan már elmúltak azok az idők, amikor Bonntól több átszállással, de végig villamossal lehetett akár Dortmundig is eljutni, még mindig igen kiterjedt hálózat van a körzetben, mely a mi fogalmainkat használva a villamos, a HÉV és a metró keverékeként lenne leírható. Ők Stadtbahnnak, "városi vasútnak" hívják ezt.

Persze mindenféle más, sínhez kötött járművel is lehet errefelé találkozni. Ez itt például a Köln/Bonn közös reptére alatti vasútállomás. Négy vágánya van, és ez elég ahhoz, hogy egyformán megálljanak itt a helyközi jellegű S-Bahnok, a regionális vonatok...

... és persze az Intercity Express-ek (ICE). Ez az állomás viszonylag új dolog, néhány éve épült.

A kölni főpályaudvar ellenben hagyományosnak mondható vasúti csomópont, igaz, a mi nagy pályaudvarainkkal ellentétben átmenő jelleggel, ráadásul rögtön a belváros legeslegközepén, a Dóm tövében.

A pályaudvar előtti térről nagyon régen még villamosok indultak, ezek aztán a föld alá kerültek. Ma nem igazán van funkciója a térségnek, bár nemrég átépítették, és azóta még inkább az ifjúság találkahelye lett.

Na de lássuk a villamosokat! Ez a K4000-es típus, a Bombardier osztrák gyárának közép-alacsonypadlós sikerterméke (ilyenek futnak többek közt az angliai Croydonban is).

Kis kitérő a Nagykörúton nem szintben levő megállóperonok kapcsán: a villamos és a megálló peronjának szintje itt sem esik egybe :)

A K4000-esek többnyire csatolva járnak, ...

... itt éppen Junkersdorf megállóban látjuk őket.

Itt egy hatalmas fák közt futó hurokvágány is található, és rögtön mellette egy jókora biciklitároló.

A Hungária körút itteni megfelelőjén, a Gürtel-en (is) járó 13-as viszonylat a K4000-esek nagytestvérével, a magaspadlós K5000-essel közlekedik.

A viszonylat végállomása a Sülzgürtel-en. Magasperon, de a fák miatt mégse rontja a városképet.

Valahogy így kellene kinéznie a 4-es villamos be sem tervezett hosszabbításának a Bocskai úton át a Karolina útig (Luxemburger Strasse).

Középső magasperon van itt is...

... így aztán szintben lehet beszállni a magaspadlós járművekbe, mintha alacsonypadlósak lennének. Hogy a Budapesten futó TW6000-esekhez miért nem bírnak ilyeneket építeni, miért kényszerítik inkább lépcsőmászásra az embereket?!

Az imént látott "Stadtbahn B" típus egyik változatának (jó húsz éven keresztül szerezték be őket, ezek közt vannak különbségek) utastere.

Kölnből két viszonylat is átmegy a harmincvalahány kilométerrel délebbre levő Bonnba. Ottjártunkkor a "Rajna-parti vasútnak" (Rheinuferbahn) nevezett 16-oson éppen vágányzár volt, ezért az "Előhegységi vasúttal" (Vorgebirgsbahn - mondjuk a "Hegyaljai vasút" talán frappánsabb fordítás lenne), a 18-assal mentünk át oda. Ez a két vonal régen külön kezelésű (KBE) gyorsvasút volt, de a hetvenes-nyolcvanas években mindkettőt integrálták a városi vasúti hálózatba. Utazás közben valami ilyesmit lehet látni az ablakból kinézve - bár a vonalnak egy része egyvágányú.

És máris az egykori szövetségi fővárosban vagyunk. Ez az R1.1-es típusjelzésű alacsonypadlós villamos a Kennedy hídra mászik éppen fel.

A Bertha-von-Suttner-Platz a főpályaudvar után valószínűleg a második legforgalmasabb megálló, ehhez képest egészen mostanáig még rendes megállóperonja sem volt, a magaspadlós járművekre is az utca szintjéről kellett felkapaszkodni. Aztán végre elkezdtek magasperont építeni, ...

... de mivel itt alacsonypadlós járművekkel közlekedő vonalak is megállnak...

... alacsony peront is építenek elé.

Hoppá, ez itt egy nosztalgiavillamos!

Naszóval így nézett ki eddig a megálló. A Németországban több helyütt is alkalmazott kockás "peronról" az alacsonypadlósra nem nehéz felszállni...

... de a magaspadlósokra...

... már elég kellemetlen.

A 66-os vonal a város egyetlen igazi Stadtbahn-vonala, mely az egykori H és S helyirérdekű villamosvonalak összevonásából jött létre, és Bad Honnef és Siegburg között közlekedik.

A járatot a német Telekom szponzorálja, ezért "Telekom Express" néven is ismeretes. Mit mondjak, el tudnám viselni, ha a Magyar Telekom mondjuk a pesti 1-es villamost megszponzorálná, és az így befolyó pénzből rendbetennék a vonalat. Ezért cserébe még a cég khm.. jellegzetes színét is szívesen elviselném a járműveken :) A kép egyébként a Siegburg-i végállomáson készült, mely a nagyvasúti pályaudvar alatt található.

Ez a pályaudvar nem túl nagy, de elég dizájnos...

... és persze itt is megállnak a regionális vonatok, illetve átszáguldanak rajta a Farnkfurt am Main-ba tartó nagysebességű ICE-k is.

És ismét Kölnben vagyunk, konkrétabban a Neumarkt keleti sarkán. Errefelé igen nagy hagyománya van a teljesfelületes reklámoknak, ettől a járműpark vidám kinézettel rendelkezik.

Az óváros központja, az Alter Markt. Itt már sok-sok évtizede nem halad át villamos, emiatt el van zárva a tömegközlekedéstől. A városi vasút új, észak-déli irányú alagútja ezen hivatott segíteni. Ezt most kezdik fúrni, de a megálló (mely részben a szomszédos városház-térhez fog tartozni) építése miatt a tér egyik fele le van zárva.

A furófej makettja a közlekedési vállalat téren levő közönségszolgálati irodájának kirakatában.

Az új földalatti vasútnak nem mindenki örül: a Severinstrasse-ban a boltok tulajdonosai a forgalmukat féltik a gyors, de őket elkerülő közlekedési eszköz miatt. Persze nem csak ettől félnek, hanem az építkezés közvetlen hatásaitól is: két éve egy próbafúrás miatt az utca egyik templomának tornya látványosan megdőlt, ki is kellett támasztani. Azóta már visszaegyenesítették, ezért saját fotót nem tudok róla mutatni, csak egy linket egy képtárra.

A Chlodwigplatz-on is túrás-fúrás van a földalatti építkezés miatt...

... ezért a vágányok...

... a szokásosnál többet kanyarognak. Kérdés: nálunk miért kell az építkezés miatt legalább kilenc hónapra szétvágni a Fehérvári úti villamosvonalakat, miért nem lehet ehhez hasonlóan megoldani a forgalom fenntartását? Ez annál is érdekesebb kérdés, mert anno nálunk is meg tudták ezt tenni, például a Blaha Lujza téren, az Astoriánál, a Nyugatinál, a Kálvin téren, az Üllői úton... Nálunk miért kell újabban az utasok rovására spórolni?! Egy akár több éven át is tartó építkezésnél nem lenne szabad az embereket plusz átszállásokra és zavarosan kanyargó pótlóbuszokra kényszeríteni :(

Na de mindegy, vissza Kölnhöz: a Stadtbahn B-k is elkezdték megkapni...

... az új egyenfestést, melyet sokan csak "gyufafejnek" hívnak.

A Stadtbahn B első kölni sorozatát, a B100S jelzésűt '76-ban gyártották, 100 km/h-s sebességre optimalizálva. A későbbi sorozatokat már "csak" 80-ra, és elvileg ezeket is visszaállították annyira, de 90-100-at még így is tudnak menni.

A B kocsik jellegzetessége volt az első egyszárnyú ajtó, melynek szintén leengedhető lépcsője volt. Ezeket mára használaton kívül helyezték.

Az újabb K5000-es sorozat.

A hálózat egyik földalatti megállója, mely még mindig alacsony peronokkal rendelkezik. Erre annak idején azért volt szükség, hogy a régebbi típusok, konkrétan a DÜWAG hat- és nyolctengelyesek, melyeknek "hagyományos" ajtajai és padlómagassága volt, is közlekedhessenek itt; most már elkezdték a peronmagasításokat.

A Zoo/Flora megállóba újabban valahogy minden látogatásomkor eljutok, így most is beteszek róla egy képet. A felirat tanulsága szerint ez a 18-as nem megy el egészen Bonnig, csak a körülbelül félúton levő Brühl városig.

A közelmúltban mutatták be a K4000-es kocsik továbbfejlesztett változatát, a K4500-ast. Ilyennel nem sikerült utaznunk, sőt, fotózni is csak így, a távolból tudtam.

És még egy hidas fotó: ICE a Hohenzoller hídon. A város központjában levő Rajna-átkelőn ma hat vágány van, melyek kvázi a főpályaudvar előtereként funkcionálnak, tehát néha percekig is várakoznak rajtuk a vonatok. Annak idején közúti pálya is volt a hídon, mi több, a túlparti településekig futó helyiérdekű villamosok is rajta keltek át. A tulajdonképpen három külön pályatestből álló Hohenzollerbrücke mostani szélességét a nyolcvanas évek első felében érte el, addig "csak" négy vágány futott rajta.

És ezzel vége is ennek az oldalnak.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra