Budapesti tömköz életképek 47
2012 tavaszától télig, I. rész

Előszónak egy kérdés, hosszú felvezetéssel


Homály és sötétség keveredik: bár e két szó vonatkozhatna akár
egy valóságshow szereplőgárdájára is, most csak ezt az
esti életképet írtam le vele

Meglehetősen régen, majdnem egy éve készítettem a legutóbbi életképes oldalt, és bevallom, most is kétségekkel küszködve vágtam bele: van még értelme? Elolvassa valaki ezeket az oldalakat, vagy legalább a képeket megnézi? 12-13 éve még újdonságot jelentett, ha valaki tömegközlekedési járműveket/eseményeket ábrázoló képeket töltött fel az internetre, de manapság? Ugyan az internetezés terjedése miatt érezhetően többen érdeklődnek a téma iránt (nem akarom elkezdeni a "mi időnkben még gyertyafénynél néztük az internetet, és postagalambokkal töltöttük le a weboldalakat" című mesét, de 2000-ben gyakorlatilag még személyesen ismerték egymást a villamosok megszállottai, olyan kevesen voltak, 2012-ben már több száz érdeklődő is felbukkan egy-egy különmenet vagy járműbúcsú alkalmával), információból, képekből is nagyobb a választék. A Facebookon naponta több száz villamosos/vonatos kép végigvonul az üzenőfalamon; van emellett még értelme annak, hogy (legtöbbször hónapokkal a konkrét események után) mutogassam a sajátjaimat? Hisz eddigre az aktualitásukat már elvesztették, történeti értékük pedig még (bőven) nincs! És ez most nem figyelem utáni sikoltozás: nem azt várom, hogy sokan megírják, hogy "ne hagyd abba", hanem tényleg érdekelne, ki mit gondol. Folytassam az ilyen oldalakat, vagy úgyis csak az elveszett sínes, illetve esetleg a külföldi kirándulós oldalakat nézitek végig?

A menü

A válogatás a szokásosabbnál is szubjektívebb lesz, egyrészt azért, mert 2012-ben kevesebbet fotóztam, mint korábban, másrészt azért, mert ez még így is túl sok :) Ráadásul a fontosabb témák - mint például a minden korábbit felülmúló nosztalgiaözön, illetve az Amszterdamból hazahozott és felújított 2624-es nosztalgia tuja - már megkapták a saját, külön oldalaikat.

A bekezdések és képek nem feltétlenül vannak időrendben, ezt próbáljátok meg nem zavaró, hanem inkább izgalmas körülményként felfogni ;)

50-es a Hofherr Albert utcában

Június végén és július elején két hétvégén át útátjárókat újítottak fel az 50-es villamos belső szakaszán. Ez alapjában véve még nem lenne ok a város talán legunalmasabb villamosvonalának (elnézést kérek, de ez a véleményem róla) meglátogatására, de a körítés igen: a vonal külső (Villanyteleptől kifele eső) részén fenntartották a forgalmat, ami azzal járt, ...

... hogy az ott közlekedő villamosok a Hofherr Albert utcán át álltak ki és be.

Tulipán utcai csendéletek. Ritkán látni itt villamost, amióta a 42-es végállomását kitették az Ady Endre út közepére!

Videóztam is - naná, majd nem :)

Balra: 50-es a 42-esen, avagy lassan ezzel a pályával is kezdeni kellene valamit. Jobbra: a vágányzár oka, háttérben azzal a toronydaruval, ami hét vagy nyolc éve ott lett felejtve egy csődbe ment építési projekt keretében. Azóta elbontották (már úgy értve, hogy a darut).

Ez+az

Tatra a II. és az I. kerületben. Utóbbi mögött még mindig kivehető az egykori Szarvas téri végállomás vágányának a helye.

Véletlenül elkapott Mukis forgóváz-szállítások. A jobb oldalinál lehetett valami gond, mert a szerelvény a "Pstadionok" középső vágányán áll, a háttérben pedig még látszik az épp távozóban levő Csepel "nagysegély", plusz két zavarelhárítós Skoda, és a BKV-s daru.

Videó Mukikkal, útközben megálló, de azért megállót bemondó csepeli HÉV-vel, Éles sarki kúszóváltózással (erről mindjárt lesz szó), meg még ezzel-azzal.

TW6000-esek az Éles saroknál (jobbszélen a "mindjárt lesz szó róla") kúszóváltó, illetve Tatrák a frissen felújított Kolozsvári utcai vágányokon.

Éles sarkon fordulás

A rákoskeresztúri buszkorridor projekt részeként március 25. és április 6. között átépült a villamospálya a Sörgyár környékén. Ívet cseréltek, útátjárót javítottak, illetve felújították a MÁV és a BKV közti összekötővágányt.

Balra: kúszóváltó. Mivel a szerkezetet burkolt vágányhoz tervezték, pár méteren lebetonozták az alapvetően nyílt pályát. Jobbfelé egy pótlóbusz is látszik, és ismét azt kell írjam, hogy mindjárt róluk is lesz szó. Jobbra: ez az a bizonyos MÁV - BKV összeköttetés, amin az elmúlt évtizedekben legtöbbször bontóba menő villamosokat láthattunk.

Baloldalt: ezen a Sörgyárba menő iparvágányon már nagyon régen mehetett forgalom; ideje lenne, ha az úttestből is eltűnne. Jobbra: a bontó és Sörgyár végállomás közti rendezőpályaudvar szintén eltűnt, sok évvel az annak idején azt szükségessé tevő kőbányai gyárak többsége után.

Buszok: használtak és teszteltek

No, és akkor az imént látott pótlóbuszról: a BKV 2011-ben vásárolt egy karton használt Mercedes Citarót. Ezek üzembe helyezése kicsit elhúzódott, az Éles sarki építkezés idején viszont néhányat be kellett vetni.

Baloldalt ezt láthatjuk: nem volt kijelző, a buszok körülbelül úgy dolgoztak, ahogyan előző életükben Frankfurt am Mainban: ottani színben, zárt vezetőfülke nélkül, stb. Ez még engem is megfogott annyira, hogy kipróbáljam őket :) Jobbra: nem csak majnafrankfurti kocsik voltak voltak a megvásároltak közt, ez például Spanyolországból jött. Érdekes módon bár először arról volt szó, hogy csak az Éles sarki pótlásnál vetik be őket, nyárra mindenfelé megjelentek, eredeti színeikben.

A bal oldali - azt hiszem - Berlinből jött, a jobb oldali pedig Salzburgból. Egyébként én nem tartom tragikusnak, hogy használt járműveket veszünk, ha egyszerűen nincs másra lehetőség (pontosabban pénz) - inkább jöjjön használt busz, mint semmilyen.

A cél vélhetően az volt, hogy a rengeteg öreg magaspadlós közt legyenek alacsonypadlósok is a városban, hamar. Közben kitalálták, hogy a harmincas évek óta használt sötétkék szín helyett inkább világosabb kékek legyenek a budapesti buszok, és elkezdték ilyenre színezni őket. A jobboldalt látható példány tehát eredetileg ugyanolyan színű volt, mint bal oldali - valahol olvastam, hogy 2012 decemberére mindegyik újra lett fényezve (vagy csak matricázva? nem értek hozzá). A poén kedvéért egyébként "régi kék" Citaro is volt, ez korábban a VT Transmannál járt így, onnan került a BKV állományába.

És két további "új" jövevény. Balra: a VT Transmann Koppenhágából vásárolt huszonvalahány darab 2003-as gyártású, Aabenraa 8500-es típusú, Volvo alapra épített szóló buszt. Ezek belső tere inkább helyközi, nem tudom, mennyire váltak be ott, ahová tették őket. Jobbra: a pár éve Brüsszelből vásárolt csuklós VanHool buszok arról híresek, hogy eredeti színeikben (kettő is van belőlük, lásd itt és itt) tündökölnek jelen sorok írásakor is. 2012 májusától azonban néhány szóló VanHool is forgalomba állt, ezek megkapták a BKV színeit.

Baloldalt: a meglehetősen tarka állományban biztos nem sokaknak tűnt fel, hogy időnként tesztbuszok is járnak a BKV egyes vonalain. A baloldalt látható, cseh gyártmányú SOR NB18-ast például csak véletlenül sikerült látnom a Blahán. Kipróbálni már nem tudtam, pedig érdekelt volna, hogy a plusz egy ajtó (5 van neki a megszokott 4 helyett) mennyire befolyásolja a belső tér használhatóságát. A típus dizájnja egyébként szerintem sokkal jobb, mint a korábbi SOR-ozatoknak (bocs, nem bírtam kihagyni), például annak az elektromos jószágnak, ami tavaly járkált Pesten. És ha már elektromos busz: jobbra egy ilyet látunk - a kínai gyártmányú BYD K9B típust.

Bár meglepően jól fel tudott mászni a Svábhegyre, a belső terével elégedetlen voltam: az akkumulátorok miatt alig volt hely benne.

Az imént említett hegymászást videón dokumentáltam - meg azt is, hogy életemben először jártam a 112-es felső végállomásánál. Bár a Széchenyi-hegy/Svábhegy tövében nőttem fel, tehát kvázi látótávolságban, volt egy kis felfedezős feelingem: jéé, még itt is élnek emberek? ;)

És a buszos szekció végén két megszokott Ikarus. Baloldalt: október 13. és november 4. között síneket cseréltek a Nagykörúton az Üllői út és a Bérkocsis utca közt, ekkor kaptam le ezt a villamospótlót a Blahán. Jobbra: ez a 260-as 1986 óta járja Budapest utcáit, ami már eleve érdekes (bár sajnos nem ritka), a szélvédő mögötti tábla azonban igen: 2010-től kezdve egyre több vonalon vezetik be (ismét) az elsőajtós felszállást - 2012 decemberétől a 225-ös is ilyet lett.

Fennforgások

Nem mondanám, hogy direkt kerestem volna tereléseket, rövidítéseket és elvontatásokat, hogy fotózhassam őket - sőt, volt egy hétvége júliusban, amikor úgy éreztem, ők vadásznak énrám:

Ekkor belefutottam Jászain forduló 4/6-osba (balra), kétszer is találkoztam a hétvégéken a XI. kerületi SZTK előtt tárolt tartalékkocsival (jobbra az első alkalom, itt elvileg utasok nélkül csak visszament a helyére, de később megint láttam), ...

... láttam döglött villamos KCSV7 (ezekkel kimondottan sok gond van, járművezető ismerőseim se szeretik őket) eltolását a 2-esen, ...

... a vasárnap meg úgy kezdődött, hogy a Fehérvári úti villamosok csak a Körtérig mentek fel, a 18-as és a 41-es pedig a Kelenföldi pályaudvarhoz járt.

Ha már ott voltam, videóztam is, az eredményt a nyár hasonló eseményeivel összekeverve jött létre a fentebbi filmecske.

Persze ezeknél az alkalmaknál épp ráértem; sokkal kellemetlenebb, amikor az ember sietne, de a madzagot szerelik (balra), vagy ki tudja miért, a Szabadság hídon villamosok helyett buszok járnak (jobbra). Utóbbiban az volt a legviccesebb, hogy mire átsétáltam, már ismét jártak a villamosok :-/

Folyt.köv.: Olimpiai Villamos, troli-hegyek, villamosmentés nagyvasúton át


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez