A budapesti HÉV is 125 éves lett 2012-ben, amit a villamossal együtt, novemberben ünnepeltek meg (bár a soroksári vonalon még augusztusban megindult a forgalom - novemberben már Dunaharasztiig jártak a vonatok).
Az ünneplésre a gödöllői vonalcsoporton került sor, a legnagyobb sztár pedig az M.VIII-as motorkocsi volt, amit már jó régen nem láttam forgalomban. Önállóan nem merték közlekedtetni, ezért egy Tigrissel, azaz L.VII-es mozdonnyal csatolva járatták. Itt éppen a csömöri szárnyvonalon látjuk őket, ahova csak a nap elején és végén tért be a szerelvény - úgyhogy jó korán fel kellett kelnem, mert erről nem akartam lemaradni :)
A különvonat a nap nagy részében az Örs vezér tere és Gödöllő közt járt, én pedig kipróbáltam, hogy még mindig ez-e a legkényelmesebb HÉV jármű. És igen: rendes ülései vannak, jó a rugózása, és a fűtése is.
A hangja miatt videózni is érdemes volt.
És volt egy másik nosztalgia szerelvény is! A "Boros Béni" néven emlegetett vonat (baloldalt) az Arad-Csanádi Egyesített Vasutak egykori elnökéről kapta nevét. Ez a társaság annak idején élen járt a motorkocsis üzem bevezetésében, amikor gőzmozdonyos vonatok helyett gőz-, majd benzinmotoros járműveket használt. A képen látható szerelvény - mely eredetileg valahogy így nézett ki - motorkocsija benzin-villamos hajtású volt, tehát a belsőégésű motor egy generátort hajtott, és az az által termelt elektromos energia mozgatta a hajtómotorokat. A szerelvény csak a Kerepes - Csömör - Örs vezér tér irányban közlekedett saját erőből, visszafelé a jobb oldali képen látható mozdony húzta: ez egy igazi "nagyvasúti" jószág, ami tengelyképletéről - Bo'Bo' - kapta becenevét. Hatvanvalahány tonna fém, szó szerint a föld is megremeg, amikor elmegy az ember mellett :)
A járműveket a BHÉV már a MÁV-tól vásárolta, a rövid életű Csepel - Csillagtelep - Hárosi iskola vonalra. Itt kaptak új kocsiszekrényt is (egy kocsi kivételével, ami Makón), és végül több HÉV vonalon is feltűntek. A hatvanas-hetvenes évek fordulóján selejtezték őket, egy kivételével. A hozzá tartozó mellékkocsi is rendelkezik vezetőfülkével, és együtt szerintem meglehetősen elegánsan néznek ki, ami pedig nem volt túlságosan jellemző a korszakra.
A menetek érdekessége volt, hogy Kerepes és Cinkota közt a HÉV 1900 és 1911 közt használt, kanyargós útvonalán haladt, Csömörön át:
Csömöri HÉV + kavicsbányai átvágás nagyobb térképen való megjelenítése
Utóbbi településre ma is kijár a zöld villanyvasút (a H9-es viszonylat, a térképen világoszölddel jelöltve), de az azt követő pár kilométeren (pirossal jelölve) már nincs felsővezeték (leszerelték, hogy el ne lopják), se menetrend szerinti forgalom, úgyhogy duplán érdekes út volt.
Igazán járhatna gyakrabban ez a szerelvény, hiszen rendkívül hangulatos darab. Másnak is tetszett: az Örs vezér terén gyakorlatilag lehetetlen volt lefotózni az érdeklődőktől.
Indulás az Örs vezérről mozdony előfogattal (balra), érkezés az Örs vezérre (jobbra).
Mátyásföld, Imre utca megálló előtt: régen a bokrok és a szerelvények közti helyen volt az Ikarus gyárba kanyarodó iparvágány.
Meglehetősen ritkán járok HÉV közelében, hát most hadd mutassak pár nem-nosztalgiás képet is a zöld szigetüzemről. Cinkotán vagyunk, ahol egyrészt a csömöri vonal kiágazása, másrészt kocsiszín/főműhely van. Jobbra a jelenlegi járművek padlószintjét látjuk. Bárki bármit mond, ez egy magasperonos üzemre készített jószág, aminek az oldalába odaeszkábáltak egy fellépőt - lépcsőnek ugyanis nem nevezném :)
Balra: még mindig Cinkota, egy Csömörről jött szerelvény igyekszik a középső vágányra, hogy aztán onnan még egy váltón át a helyes (már hogy angol módi szerint helyes) vágányra jusson. Jobbra: Mátyásföld, Imre utca.
Videózni is volt idő két nosztalgiavonat közt. Sőt, átfázni is, úgyhogy nagyon tudtam értékelni az M.VIII-as fűtését :)
Hagyományos és nosztalgia szerelvény valahol Mogyoród határában.
Végezetül még két kép az "Uborkáról".
Az ősz télies volt: hideg és sötét. Az azt követő tél viszont eléggé őszies: nem nagyon hideg, és eléggé hó nélküli. Ugyanakkor néha a nap is kisütött.
Persze csak időszakosan, ez a két borús kép például ugyanaznap készült, mint az őket megelőző két napsütéses. A sima Ganz csuklós (balra) valószínűleg beugrós tartalékkocsi volt, azért nem volt rendes táblája.
Őszi pillanatok más videók készítésének melléktermékein.
És ez már december: jó kis tejköd a budai felső rakparton.
Egy újabb videó, gyakorlatilag ez is az eddig látott képek mozgóképes változata.
Piros buszok a szürkeségben (a.k.a. Trolik 2.)
A trolikat valószínűleg csak azért fotózom kicsivel többet, mint a HÉV-eket, mert nincsenek olyan messze, és gyakrabban jönnek - gyakorlatilag csak akkor kerülnek a fényképezőgépem lencséje elé, ha valami más apropóból a környékükön járok. 2012 decemberében ez az apropó kivételesen maga is troli volt: a ZiU-9-esek forgalomból kivonása.
Balra: nagyüzem lehet a Petőfi Csarnok szabadtéri részén rendezett bolhapiacon, tele van parkolva az Olof Palme sétány. Jobbra: régi idők viszonylatvezetését idézik ezek a felsővezetéktartó oszlopok az Ötvenhatosok tere mögött a ligetben - régen talán a 72-es járt itt, aztán a 75-ös, 79-es (troliértők majd megerősítik vagy megcáfolják).
Bár nem nagyon látszik, mert halszálkásan tele van parkolva, a Damjanich utca egy meglehetpse széles nagyvárosi főútvonal, polgárias bérpalotákkal. Klassz lehetett villamossal - ha ma még meglennének az itteni vonalak, állandóan itt lógnék a fényképezőgéppel :)
Kihasználtam az alkalmat, és a fotózás mellett videóztam is.
Balra: Solaris bedől a balkanyarnak. Jobbra: Wesselényi utca. Amikor ideértem, nem értettem, miért nem fotóztam még soha errefelé, aztán hamar rájöttem: mert a kocsik miatt túl bizonytalan, hogy sikerülni fog-e a kép:)
Nefelejcs utca így és úgy - pontosabban a Damjanichtól és az Istvántól - nézve.
Az utolsó ZiU-kra várakozás közben összejött egyéb snittek. Aznapi felfedezés: a "budapesti Broadway" (a "Shortway" találóbb név lenne:) elég fotogén hely este!
Az egykori Damjanich kocsiszín. Tizennéhány évvel ezelőtt még ZiU-k sürögtek-forogtak itt. Maga az épületegyüttes egyébként kimondottan szép; jó, hogy megmaradt, és nem lett kockaházas lakópark a helyén!
2012-2013 fordulóján ismét közlekedett az immár szokásosnak mondható Fényvillamos. Most nem volt időm (illetve erőm) sokszor üldözőbe venni, utazni is csak egyszer próbáltam volna, de annyira tele volt (ráadásul nem a Kiskörúton, hanem a Fehérvári úton, a művháznál!), hogy lehetetlen volt felszállni. Ami jó, mert azt mutatja, hogy nem csak a villamosmániások örülnek neki!
És az oldal végére egy szerintem egész hangulatosra sikerült videó: öt perc a ködbe burkolózott 47-es villamos mentén, Szabadság híddal, feldíszített Bartók Béla úttal, és persze alkalmasint a karácsonyi Fényvillamossal.
Remélem, tetszett ez a mostani összeállítás, viszontlátásra legközelebb!