Combino forgalmi zavar utáni torlódás "feloldódása" közben az Október 23. utcában (balra), és csak úgy, a Blahán (jobbra). Ez utóbbi helyen jó lenne egyszer autók nélkül fotózni - akkor lehetne kicsit oldalabbról lőni, és a teljes tuját belerakni a képbe, mert így most sose jön össze igazán szépre...
Vegyes életképek nyártól télig, villamostól vonatig, trolibusztól HÉV-ig.
Baloldalt: nagy nehezen elkezdtek forgalomba állni az 1600-as sorozatba tartozó ex-hannoveri kocsik. Ezek már nem DÜWAG, hanem LHB gyártásúak, melyek részletekben különböznek az 1500-asoktól - bár nem tudom, ezért húzódik-e el az üzembe állításuk, vagy csak ugyanamiatt, mint a MAN troliké. Jobbra: filmezős harci helikoptert nézni másztam fel a Citadellához, de ha már ott voltam, a villamosokra is kattintottam párat.
2012. szeptember 7-én - több évnyi tohuvabohu után - végre elindultak utasforgalomban a kettes metróra vásárolt Alstom "Metropolis" szerelvények. Szerintem voltak évek, amikor már senki sem hitte, hogy valaha is járni fognak - az első két kocsi még 2009. január 27-én érkezett meg...
Tulajdonképpen magam se értem, miért, de annak ellenére, hogy nem a szívem csücske a metró, kiugrottam megnézni az újdonságot. Végülis nem túl gyakran érkezik új típus a budapesti tömegközlekedésbe!
Minimálisan videózni is próbáltam, bár elég nagy volt tömeg; messze nem én voltam az egyetlen olyan utas, aki csak az új vonat miatt volt ott :)
Halottak napja környékén élettel telik meg az amúgy nem kifejezetten a fizető utasok tömegeiről ismert újköztemetői villamos (a.k.a. "fegyencjárat"). Mivel a 37-es villamos vonalán a Pongrác úti hidat éppen felújították (szeptember 12-től december 4-ig), a forgalmat teljes egészében a 28-as villamosnak kellett elvinnie, ami erre a pár napra kapott egy 28B jelzésű betétjáratot, a Keleti pályaudvarral belső végállomásként. Csak érdekességképpen egy kis visszatekintés: 2006-ban 37B néven a 37-es ment a Keletihez, 2007-ben szintén, 2009-ben emellett volt 28A is, 2010-ben viszont a 28-ast kanyarították be 28B-be.
Baloldalt: 28-as az Izraelita temetőnél. Tíz éve még itt is állt valami BKV-s tartózkodó, a Gránátos utcai hurokvágányhoz vezető vágányok pedig még nemrég is használhatóak voltak, míg idén februárban le nem tiltották őket. Nem mintha szükség lett volna rájuk, de különmeneteknél mindig izgalmas program volt kimenni a járható szakasz legvégére! Jobbra: a 37-es helyett most a Keletihez menő 28B végállomásozott a Kozma utcai végállomáson.
Történelmileg alakult így, de a város legértelmetlenebb csalinkázása a két végállomás közti vágánytengely-ugratás-pár.
28B a gőzvasúti végállomásnál és a Festetics utcában.
A Tatrák helyett a 28-ason járó TW6000-esek is jó fotótéma voltak.
Érdekes, hogy amíg el nem bontották az Új köztemető bejárata előtti káoszt, fel se tűnt, hogy ez egy kör alakú tér, és nem is vettem észre a Gyűjtőfogház K.u.K. stílusú bejáratát (tudtam, hogy ott van, de nem láttam).
Mivel a fények olyan rosszak voltak, hogy ISO100-on alig tudtam mozgó járművet fotózni (pedig itt nincs is nagy száguldozás), videóztam.
Csak hogy lássunk ilyet is: a Kőbányai garázs (trolitelep) és a Blaha közt járó 37A villamosok. Pontosabban kettő közülük, bár nem tudom, jelentősen több volt-e belőlük.
Tulajdonképpen ide kapcsolódnak ezek a képek, bár az 59-esen nem volt különösebb forgalmi változás, csak kicsit gyakrabban jártak a felújított felújított Tatrák (nem véletlen szóismétlés!).
A Márton Áron téri hurokvágányról most már tényleg sok éve mondják, hogy el fog tűnni, úgyhogy - bár ez nem feltétlenül jelent akármit is - megpróbáltam megörökíteni a szűk ívekben keletkező hangokat. A sima fémsikítást még talán Budaörsön is hallani néha, viccesebb azonban a mély, morgó surlódási hang, amiről nem tudtam eldönteni, hogy bálnaénekre vagy a Csillagok háborújának Csubakkájára hasonlít jobban :)
A vonal felső részén látható, vasbeton lemezhez csavarozott sínű pálya 1978/79-ben épült, vajon meddig fogja bírni? A sima talpfás/betonaljas kivitellel ellentétben ez elvileg nem vándorol el magától, de vajon mik a határai?
Balra: néha már az Érdi úti kanyar is belelóg a felhőkbe. Jobbra: ez valószínűleg tartalékkocsi volt
125 éves a budapesti villamosközlekedés (előzetes)
2012. november 28-án volt 125 éve, hogy a Siemens&Halske cég méteres nyomtávú próbavasútjának formájában elindult a budapesti villamosközlekedés a Nyugati pályaudvar és a Király utca közt. Ez nagyon szép évforduló, mindössze egy maréknyi város/üzem versenyezhet vele*, és a BKV szépen meg is ünnepelte november 25-én.
*A neten általában keveredik a villamos és a (városi) közúti vasút (=lóvasút, gőzvasút) kifejezés, tehát ha azt olvassuk, hogy Bécsben vagy Szarajevóban ekkor és ekkor indult "tramway", az még nem feltétlenül jelenti azt, hogy elektromos üzemű kötöttpályás közlekedési eszközről van szó - a magyar nyelv specifikusabb a többinél, nálunk a "villamos" pontosan ezt jelenti, másutt a strassenbahn, tram nem feltétlenül! Ráadásul az, hogy a wikipedián ezeket állandóan összekeverik, további zavaros évszámokhoz vezet.
Azért november 25-én, mert mégiscsak hétvégén érdemes ilyesmit rendezni! Az ünnepi felvonulás egyik sztárja az 1074-es nosztalgia kocsi volt, ami nagy tengelytávja miatt csak korlátozottan közlekedhet a városban. A nagy napra azonban lepróbázták (baloldalt éppen a Fehérvári út - Október 23. utca ívben való viselkedését nézik), és egyedi engedéllyel forgalomba engedték (jobbra már 25-én, utasokkal megpakolva).
Az évfordulós rendezvényről készíteni tervezek egy önálló oldalt, ez a két kép csak étvágygerjesztő volt. Addig is, itt egy videó a felvonulásról.
Frissítés: itt van a külön oldal az évfordulóról!
A hétköznapra eső tulajdonképpeni évfordulón, 28-án se maradtunk program nélkül: ekkor az Amszterdamból hazahozott 2624-es acélvázas nosztalgia ingázott a 2-esen. Baloldalt még a kocsi próbafutását látjuk, pontosabban az azt megelőző rákészülést, jobbra már minden engedéllyel ellátva rohan a Széchenyi rakparton.
Előzetesként egy kis mozgókép a "huszonhathuszonnégyről" is.
A nosztalgiák fotózása-videózása közben a Combinókat is fotóztam.
Balra: a józsefvárosi szakaszon a pályát október 13. és november 4. között felújították, ami ránézésre is látszik: hiányzik a vágányok körüli sárgás díszítés. Jobbra összehasonlításképpen egy régebbi rész.
Balra: a kisföldalatti alagútja fölött áthaladó 6-os, jobbra: a Margit hídról lefele guruló 4-es.
Néhány késő őszi/kora téli mozgó életkép, különösebb kommentár nélkül - többek közt Nagykörúttal is.