Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A nagy túrás: a négyes metró kapcsán történt változások
avagy különvélemény a "hogyan?"-ról

A Bartók Béla út és a Fehérvári út alapos feltúrása után új fejezetéhez érkezett a dél-budai lakosok idegeivel való játszadozás. Ez papírforma szerint a négyes metró állomásainak építését jelenti. Bár jelenleg nemhogy az alagút vége, de még az sem látszik, hogy egyátalán mikor lesz alagút, a kettes metró felújításának befejezése után gyorsan szétverték Albertfalva (tömeg)közlekedését azzal, hogy elvágták a Fehérvári utat a Körtér és a Hamzsabégi út között. Ami még szomorúbb, hogy a költséghatékonyság jegyében valódi áthidaló megoldás helyett egyszerűen buszokat indítottak a szétvágott csonkok közt, ami alaphangon is kettővel több átszállást jelent minden utazás során - és ez kimondottan rosszat tesz a tömegközlekedés minőségének. És tették ezt egy ezer sebből vérző, elavult koncepció alapján, vagy ahogy azt az Index egy tavalyi cikkének címében olyan szépen megfogalmazták: "A 37 éves álom" nevében.

Fontos: Aki azt hiszi, hogy ez az oldal politikai vélemények által motiválva készült, vagy puszta hangulatkeltési céllal (hogy rúgjon egyet a városvezetésbe), akár abba is hagyhatja olvasást. Ez az oldal nem politizál: nem valamilyen politikai csoportosulás ellen vagy érdekében íródott. Ráadásul csak egy magánember magánvéleményét képviseli. De itt most arról van szó, hogy mennyire gondoltak a köznapi emberekre azok, akik így álltak neki az új metró építésének. A helyzet tisztázása végett álljon itt pár kép - többnyire Németh Zoltán Ádám gyűjteményéből -, azt illusztrálandó, hogy milyen az, amikor a tömegközlekedési forgalom fenntartása a cél, azaz hogy a lehetőségekhez képest minél kevesebb nehézséget okozzanak az embereknek:

Balra az Astoria: a villamosok (szinte) zavartalanul járnak, miközben alattuk épül az aluljáró. Jobbra a Blaha Lujza tér: mind a nagykörúti, mind a Rákóczi úti villamosok járnak, provizórikus pályán, miközben alattuk tíz méter mélységig rendezték a talajt, beleértve a nagykörúti gyűjtőcsatorna átépítését, és egy jókora aluljáró létesítését. Ez utóbbi jóval nagyobb munka volt, mint a Fehérvári úti állomás megépítése, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy itt is a házakhoz közel kellett dolgozni, és ráadásul a helyzetet tovább nehezítették a Nagykörút helyén egykor volt Duna-ág okozta rossz talajviszonyok!

Balra: Kálvin tér; a villamos és a közút is be van terelve a ma egy szállodának helyt adó egykori foghíjtelekre. Jobbra: Nyugati tér; a nagykörúti villamos jár, miközben alatta metróállomás, fölötte felüljáró épül.

Ezek a képek mind Budapesten készültek. Hozhattam volna bécsi vagy müncheni példákat is, de pont az volt a célom, hogy megmutassam: az, amit hiányolok, nem a "gazdag Nyugat" kiváltsága, hanem egykor itthon is természetesnek számított! Az utolsó ehhez hasonló "forgalom-fenntartásra" (ha van forgalomlassító demonstráció, akkor ilyen is van) a nyolcvanas évek második felében Újpest Városközpontnál került sor, ahol a metróvégállomás építése alatt is igyekeztek fenntartani a 14-es villamos forgalmát. A jelek szerint manapság egy állítólagosan az emberek javát szolgáló beruházásnál már nem szempont az, hogy fél-egy évekre (vagy akár többre?) ne nehezítsék meg a kelleténél jobban a környékbeliek életét. Igaz, ez plusz költségeket eredményez, de kérdés, hogy miért pont a metró leendő használóinak kényelmére sajnáljuk a pénzt? Vagy direkt az a cél, hogy mindenki minden tömegközlekedési eszközt megutáljon, és megváltásként várja a metrót?

Külön tragikomikus, hogy azok az albertfalvaiak és budafokiak, akik ma leginkább megsínylik a Fehérvári út kettévágását, az építkezések végén gyakorlatilag semmit sem kapnak cserébe. Amíg ugyanis a korábbi építkezéseknél a helybeliek vígasztalhatták magukat azzal, hogy "sebaj, a végén majd kapunk egy kényelmes és gyors közlekedési eszközt", a négyes metró mai formájában nem fog Albertfalvára vagy Budafokra járni. Persze ígérgetés szintjén szó van egy budafoki ágról, de ígérgetés szintjén a káposztásmegyeri lakótelepre is metró jár :-/

Na mindegy, ez egy ilyen város. Nézzük inkább, mi történt 2006 augusztusának második felétől kezdve!

Itt még áthaladnak a Fehérvári úti villamosok a Körtéren...

... de pár nappal később elkezdik bekeríteni és felbontani a teret.

A villamosok ekkor egy időre Albertfalva kitérőnél fordultak...

... többszöri visszafogással, mivel az itt levő váltók nem arra vannak kiépíttve, hogy dél felé vissza lehessen rajtuk fordulni. A jobboldali fotón hátul látható a pótlóbuszok tömege is.

Eközben a Fehérvári út Bocskai út és Kanizsai utca közötti részét is elkezdték bekeríteni. Az érintett szakaszon a gyalogosforgalom egy ilyen fallal lett a járdára beszorítva. Elég barátságtalan megoldás, pedig az első hetekben, amikor még jó idő volt, jókora tömegek özönlöttek itt át, ugyanis az emberek pótlóbuszozás helyett inkább gyalogoltak a Kanizsai utcai ideiglenes végállomás és a 4-es villamos között. A Baranyai utca kereszteződését az első napokban még nem zárták le teljesen, így jól lehetett látni, ahogy a néhány éve felújított vágányzatot elbontották.

Míg a néhány éves síneket felszedték, a Kanizsai utcánál elkezdték a Fehérvári úti villamosok ideiglenes végállomását építeni.

Akinek nem itt, a semmi közepén van dolga, hanem továbbmenne a belvárosba, annak két villamospótló busz is a rendelkezésére áll: a Körtérre menő 18-47V, és a Baranyai úti lakótelep utcácskáin, illetve a Budafoki úton át a Szent Gellért térre menő 41V.

Azt már csak nagyon halkan említem, hogy ha - a tízenéves terveknek megfelelően - már az Etele térig, de legalábbis a Fehérvári útig járna a Budára áthozott 1-es villamos, akkor ez a pótlás nem is lett volna akkora feladat. Bécsben vagy Prágában például valószínűleg csak rákanyarították volna a 47-est erre a hosszú 1-esre, és a túlparton vagy a Mester utcán át vitték volna a Nagykörútig a dél-pesti utasokat, és/vagy a Közvágóhídnál teremtettek volna kényelmes átszállást a 2-es villamosra, az Üllői útnál pedig a 3-as metróra. Nálunk eközben csak állandóan ígérgetik az 1-es villamos áthozását a Lágymányosi hídon, raádásul az utóbbi időben már csak erősen kiherélt verzióban, a Budafoki útig.

.

Előbbi egyébként a Bartók Béla úton a villamosvágányokon halad, hogy ne kelljen a kocsik közt, a dugóban ácsorognia. Ezzel együtt egy ismerősöm arról számolt be, hogy míg az első hetekben eléggé ki voltak tömve a pótlóbuszok, később kiürültek, ugyanis aki tehette, inkább kerülni kezdte a tömegközlekedést. Nem tudom, ez mennyire tömegjelenség, de nem lennék meglepődve, ha sokan most szoktak volna vissza (vagy át) az autózásra, ugyanis az egyre rosszabb időjárás közepette nem annyira jó újra meg újra átszállogatni.

A 41-es és 47-es villamosok mellett a 18-ast is kettényisszantotta a jól sikerült intézkedés: az északi szakaszon a járat a Csóka utcáig közlekedik, ami a kelenföldi kocsiszín mellett van.

Azért csak idáig, mert az Etele téri végállomásra - a 47-es villamost a Bartókon és a Kiskörúton pótló, besűrített 49-es, és a 41-es Duna-parti szakaszát pótló, szintén sűrűbben járó 19-es miatt - már nem fért volna be.

Mindenesetre érdekes látvány itt rendszeresen Tátrát látni, ahogy az egyik régi csarnokba vezető vágányon várakozik az indulásra.

Néhány nappal később átadták a Kanizsai utcai csodavégállomást, a bejáratánál található "angolváltó" című képződménnyel. Innen indul útjára a Savoya parkhoz a 18A jelzésű villamos, és a 47-es, illetve a 41-es.

Az angolváltó egyébként a villamosfotósnak hálás téma: érdekesen néz ki, ahogy kacskaringóznak rajta a szerelvények.

A Bocskai-Fehérvári kereszteződésben egyértelműen az autósok jártak jól, hiszen ők lámpa nélkül haladhatnak át (bár kicsit kacskaringózva, útszűkülettel), míg a gyalogosoknak az első napokban még lámpa sem biztosította az átkelést a 4-es végállomásához, vagy éppen a piachoz. És hogy látszódjék, milyen egy változni képtelen hely vagyunk: a Fehérvári út előző felújításakor, 3-4 éve ugyanitt ugyanígy elfelejtették rögtön az elején beüzemelni a zebrát védő lámpát! Viszont "cserébe" most hirtelen átadták a kereszteződés alatt levő aluljárót, ami elkészülte óta folyamatosan le volt zárva.

A Móricznál is elkezdték szétszedni a villamossíneket. Mentségükre legyen mondva, hogy ezek a vágányok már pár éve is csak ideiglenes jelleggel lettek kiépítve. Bár a fenti képhez képest ma már előrehaladott állapotban van az ásás (elkészültek a résfalak, és rengeteg földet is kitermeltek), a befejezés még messze van, így jó ideig még nem lesz városi tér kinézete a Körtérnek. Sőt, ha nincs szerencsénk, a tervezettnél akár tovább is tarthat ez a felfordulás. Remélhetőleg nem így lesz, én részemről már szeretnék túl lenni az egészen...

És amiről nincs itt kép: jókora munkaterületek létesültek az Etele téren és a Kelenföldi városközpont mellett, ezek szerencsére nem akadályozzák annyira a mindennapi életet. A Szent Gellért téri építkezésről viszont ez nem mondható el, ott ugyanis a Műegyetem rakpartot teljes szélességében lezárták. Fotók azért nincsenek, mert az átlagos halandó csak kerítések mögül kilógó darukat  láthat mindebből. Érdekes, hogy míg Nyugatabbra az ilyen építkezéseknél az embereket azzal próbálják kárpótolni, sőt, megnyeri az adott projektnek, hogy "belátóhelyeket" nyitnak, információs anyagokat helyeznek ki, Budapesten paraván mögé zárnak mindent. Update: mint azt a folytatásban látni fogjuk, végülis kialakítottak néhány kukucskálóhelyet (bár a Gellért térnél még pont nem sikerült ezt megtalálnom).

Mindezeken túl még idén el kellett volna kezdeni a Fővám téri állomásépítést is - melyről már most tudni, hogy milliárdokkal többe fog kerülni, mint tervezték - de ezt 2007-re csúsztatták. Ehhez képest állítják, hogy a vonal időre el fog készülni.

Akit a felszínes okosságokon túl is érdekel a téma, annak figyelmébe ajánlom a két alábbi oldalt:
Mese a játékmetróról
M4+, avagy hozzunk ki többet és jobbat a négyes metró terveiből!

Folytatás: ami már biztos épül/bontódik/terelődik


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra