Csapongós életképek, 37. rész
Valahogy nincs kedvem dátum szerint sorbarendezni az elmúlt 4-5 hónap képeit. Inkább megpróbálom úgy összekeverni ezen időszak borús, szürke képeit a napsütésesekkel, hogy ne legyen túl depressziós az összhatás :)
Szabadság híd...
újra!
Tátrák a 37-esen
Buszok, csak úgy
Troliszülinap
Ez+az
Pályafelújítás a Kőbányai úton
Sárgaságok
Még egy kicsi Kiskörút
Ez+az 2
Duna-parti elvagdosás
Átmenet a szürkeségbe
December 20-án végre átadták a felújított kiskörúti és Szabadság hídi villamospályát a forgalomnak. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy hosszú építési területen át közlekednek a tuják, de nem baj: a lényeg, hogy közlekednek. És hogy a Dohány utca és a Szent Gellért tér közt ezt ráadásul vadonatúj pályán teszik, az maga a megvalósult álom! Pár éve még a négyes metró miatt fel akarták számolni itt a villamost!
Perpillanat ezek a kedvenc képeim ebből az adagból. Kár, hogy az UV-k nem érték meg ezt az újraindítást, de így se rossz, ...
... bár a legtöbb Ganz csuklós kereke meg van laposodva; ezek hatalmasokat ütnek a sínre, amit a hídtest is átvesz, ilyenkor a szívem szakad meg, lévén egyik kedvenc hidamról van szó. Hogy negyven év alatt miért nem tudtak legalább közelítőleg megoldást találni erre a problémára..? Tudom, az UV-k is tudtak laposak lenni, de közel sem ilyen nagy százalékban (a futó forgóváz kerekeinek meglaposodása konstrukciós hibája a csuklósnak).
A kiskörúti villamosvonalak újraindítása kapcsán Dél-Buda elszívta a pesti Ganz csuklósokat, helyükre az addig a hosszú 18-as és 56-os vonalon szolgáló Tátrák kerültek (mivel a szűk Szabadság hídon nem mehet át üzemszerűen ez a szélesebb típus). Ez azt jelentette, hogy a 37-esre is visszatértek a cseh villamosok, melyek még 2000-ben koptak ki innen.
2008 nagy "felfedezése" a felső-sziléziai villamoshálózat volt számomra. Az pedig 2009 elejéé, hogy a 37-es vonal mennyire hasonlít egyik-másik katowicei vagy chorzówi viszonylatra. Ugyanaz az ipari leépültség jellemzi, ahogy átvág a rozsdaövezeten...
... vacak cérnasínekből álló pályán, vasúti töltések tövében... Kőbánya-Felsőt tőlem akár Kőbánya-Katowicének is hívhatnák :)
Készüljünk fel, most egy adag gumikerekű jön!
A baloldali Ik435-ösnek nem tudtam ellenállni, ahogy a fa tövében parkolt. A jobboldali troli pedig finoman átvezet következő témánkba, mely a:
Merthogy 2008-ban volt 75 éve, hogy megindult az első budapesti troli, Óbudán.
Abból az üzemből nem maradt tárgyi emlék, a második nekifutásból már inkább. Októberben ennek örömére nyílt napot rendeztek a troligarázsban, illetve egy jó kis trolifelvonulást, melyben a ZIU-5-östől kezdve képviseltették magukat a típusok. A ZIU-5 mögött az Ik260T látható, ő is a szentendrei múzeumból lett behozva a városba.
"Üldözős" jelenetek.
A különmenet nem volt éppen rövid, ráadásul a Dózsa György úton dugóba is került a karaván. Ezen felül máshol is voltak bevárásos tartózkodások...
... például a Stefániában. Akarhat trolifotós ennél jobbat? Persze, hogy akarhat, de első ilyen rendezvénynek nagyon jó volt ez!
A trolis körmenet előtti napon rövidebbet is lehetett utazni a járgányokkal, a troligarázs és a Stadionok közt (balra). Sajnos a ZIU-5 egy ilyen ingajárat alatt lerobbant alattunk. Még egy órával később is ott állt a Hős utcánál (jobbra).
A nyílt napon túl nagy volt a tömeg, és nem voltak igaziak a fényviszonyok sem, ezért csak két képet teszek be onnan, két érdekesebb kocsiról. A baloldalin a 202-es látható, ami még mindig ráncajtóval közlekedik (bolygóajtó helyett), jobboldalt pedig az egyedi Ik411T látható.
Baloldalt: amíg a Móricz Zsigmond körtéren megépítették a Bartók Béla és a Fehérvári út közt a végleges pályát (erről majd egy külön oldalon szeretnék megemlékezni), a 18-as és az 56-os összevonva közlekedett az Etele térig. Jobboldalt: "műszaki okos" Gépnarancs (Tatra T5C5K) a Bartókon.
Ez a két kép elég jól visszaadja szerintem az elmúlt ősz és tél-elő leggyakrabban látott színeit. Amúgy Káposztásmegyeren vagyunk, a 14-es külső szakaszán.
Baloldalt: volt már olyan, hogy az Irinyi/Október 23 - Budafoki út kereszteződésben nem volt elvacakolódva a pálya? :-/ Jobboldalt: Hűvösvölgy.
Pályafelújítás a Kőbányai úton
A város egyik legsz*rabb villamospályája a Kőbányai úton volt megtalálható - nyár végéig. Aztán nekiálltak felújítani.
A 28-as ekkor darabokra vágva közlekedett, a Blaha és a kínai piac közt, illetve a Könyves Kálmán körút és az Új Köztemető közt.
Alaposan kiganézták a régi pályát - és vele együtt az egykor az út túloldalán levő Ganz-MÁVAG-ba vezető iparvágányok nagy részét is.
A Haller utcai vágányfelújításról a múltkor már volt szó, ...
... most csak azt szeretném bemutatni, hogy milyen stílusosan pótolták a sárga villamosokat: sárga Volán-buszokkal (sőt: Volánbuszokkal).
No, a napfényes képek után ezúttal pár sötétebb, az újraindított kiskörúti villamosokról:
A felújított pálya jól néz ki, a felújított/újjáépített megállók azonban elég bénák. Például egy újabb fajta esőbeálló kuckót sikerült odaszoborni - mely persze ugyanúgy nem alkalmas erre a funkcióra, mint az eddigiek. És hát a peron kövezése se különösebben igényes.
Két esti kép, a Fővám és a Kálvin téren. Mindkét hely eléggé szétszedett állapotban van, így nem különösebben szép fotótémák.
Naplemente idején a 59-es mentén. (Hú, de rohadt hideg volt!)
További Tátrák.
NDK-s sínpusztító gépezet Filatorigát megállóhelyen (balra), és az acélvázas hóseprő egy gyakorlómenet során a Hungárián (jobbra).
A budai villamoshálózat lassan már nem is emlékszik, milyen az, amikor sehol sincs semmi lezárás.
A legújabb őrület a rakparthoz kötődik: először csak a Batthyány tér és a Lánchíd (Jégverem utca) közt szedték fel a síneket (na jó: egy részüket), hogy csatornát építsenek alájuk, aztán egészen a Döbrentei térig visszavágták a vonalakat. Ennek persze pozitív hozadéka, hogy a csatornázás után új vágányokat fognak lefektetni a felszedett helyett.
Baloldalt: a már látott "sárgát sárgával pótlunk"-elv ekkor is érvénybe lett léptetve :) Jobboldalt: némi patak-áradás kapcsán a 41-es külső szakaszán is csak az egyik vágány maradt használható. Ekkor a Kőérbereknél lehetett átszállni a maradék szakaszon ingázó kocsira. A jobboldali képen azonban nem ezt látjuk, hanem egy tartózkodóként üzemelő, létszámon felüli Ganzot. Valószínűleg csak műszakizni lett lerakva, de eléggé otthonosan pihentek rajta a járművezetők. Vagy tényleg tartózkodó volt? Esetleg tartalék?
Három és fél perces videó a jelzőbottal biztosított egyvágányozásról ("staféta"), az ingajáratról, illetve a kőérberki Ganz-gyűlésről. A videón hallható, idegesítően kopogó hang az eső, ahogy ráesik a kamera mikrofonjára :)
Esőből bőven kijutott ezekben a napokban.
Na jó, egy napsütéses képet is iderakok!
A hosszú 18-as és 56-os (balra) helyett decembertől a 61-es jár fel Hűvösvölgybe, ellenben a 18-ast elvágták a Moszkva téren. Emellett - a lezárt rakpart miatt - a 41-es villamost is ide terelték (jobbra). Érdekes volt az emberek reakciója az itt szokatlan viszonylatjelzésre az első napon: egy ideig nézték a 41-es tábláit, aztán megkerülték a csuklóst, és - biztos ami biztos - az ismert 18-asra szálltak fel :)
KCSV napsütésben, KCSV esőben.
A fogaskerekűt ritkán szoktam fotózni, itt van hát pár kép róla. A felújított belső tér látványos, de a járművek utazási komfortja ettől még elég rossz: úgy rezonálnak és ugrálnak a sínen, hogy az ember a saját gondolatait se hallja meg.
No és persze az állomások is elég lehangoló képet mutatnak :(
A teljes depresszió elkerülése végett :) az oldalt UV-s képekkel zárom: a Kultúrális Örökség Napjai alkalmából ingázott a BKV egyik működő állapotban meghagyott UV-szerelvénye a Ferenc körút és Ferencváros kocsiszín közt. Jó volt az öreg sivítóst újra látni-hallani!