Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Egy esős nyári nap Bécsben

Ezeket a képeket a minap véletlenül találtam meg a vincseszteremen. Egy bécsi látogatás során készültek, akkor felpakoltam őket, de a hozzá tartozó HTML oldalt nem készítettem el, így látni nem lehetett őket. Most eljutottam oda, hogy kirakom a világ elé őket - nem mintha különlegesek lennének, hiszen mindennapos pillanatokat örökítenek meg, de azért talán pár embernek talán örömet okozok vele :)

A 4512-es pályaszámú E1-es (nálunk a miskolci villamosvásárlás ügye kapcsán egyszerűbben csak  E1-nek hívják őket, de ez részletkérdés) a Westbahnhof előtt a 6-os vonalon.

A 6-os és 18-as vonal vége a Burggasse-Stadthallénál ilyen hatalmas sátorszerű izével van lefedve. Most, esőben ez elég jól jött :)

A végállomás indulási oldala (egy hurok vége) egy E1-essel és egy ULF-fal (Ultra Low Floor, "B" sorozat). Előbbi a 4719-es, melynek két szomszédos testvérkéje, a 4718-as és a 4720-as is már Miskolcra került időközben.

Ha az ember itt lemászik a föld alá, az U6 városi (gyors)vasúton (nem teljesen metró a budapesti értelemben, mivel villamoskocsikból álló szerelvények közlekednek rajta, pedig hát elvileg a metró nem földalattit jelent, hanem metropolitan, azaz nagyvárosi vasutat) találja magát.

Az U6 régebbi motorkocsitípusa, az E6, érdemes megfigyelni a keskeny első ajtót, ami nekem mindig furcsának tűnt...

Itt egy kicsit látható az ajtó tövében a kiszélesített fix lelépő perem, amire azért volt szükség, hogy a szélesebb új kocsik miatt távolabb helyezett peronszél és a régi kocsik lépcsője közt ne legyen túl nagy rés.

"A" sorozatú ULF az Operánál a 65-ös viszonylaton.

Itt látható, hogy mit is jelent az ultra-alacsony padlószint, mely egyébként növelhető hó- vagy egyéb akadályok esetére (lehet, hogy itt is magasítva volt kicsit?).

De ha már itt tartunk, pár szót ejtenék erről a járműről, mely mindig tűzbe hozza azokat, akik csak fényképen látták: ez a típus az SGP Bécs számára készített demonstrációs (hogy azt ne mondjam "felvágós") típusa: teljesen szokatlan a formája, és hihetetlen műszaki újdonságokat tartalmaz, ami jellemzően műszaki problémákhoz szokott vezetni - itt is ez történt. Ilyen villamost még soha senki nem csinált, és ez sajnos látszik, a kocsik megvételük után különböző műszaki okok miatt hónapokat álltak használaton kívül. Először is, nincsenek tengelyei - az iránybaállítást a csuklórészben levő portálokra (melyek igazából maguk a csuklók) épített, számítógép vezérelte szerkezet végzi, melynek kiforratlansága kezdetben sok sikláshoz vezetett a kis átmérőjű kerekek miatt. A siklások elmúltával bejött egy újabb probléma: az említett szerkezet nem tudhatja előre, hogyan folytatódik az ív, amiben van, ezért mindig van egy kis irányhiba a beállásban, ez viszont nagymértékű elhasználódást okozott az abroncsokon, kiiktatva a flotta kétharmadát a mindennapi használhatóságból. Mindezeken túl az alagútban futó szakaszokkal rendelkező vonalakon való közlekedtetés miatt több további változtatást is el kellett az ide szánt kocsikon végezni. A harmadik, tetőn levő lámpácska (mely egyébként a mi Banánjainkon ott van) viszonylag kevés fejfájást okozott, az áthidalt vészfékrendszer (melynek az a lényege, hogy a vészfék ne állítsa meg automatikusan az alagútban haladó kocsit (hiszen ez mondjuk tűz esetén végzetes lenne), hanem csak jelezze a gondot a vezetőnél) már inkább. Aztán kiderült, hogy mivel a kocsiknak ragasztott üvegezése van, ezért nincs vészkijárata, mivel itt nem lehet alkalmazni a nálunk is elterjedt, egy kihúzható gumicsík segítségével az ablakot keretéből kilökhetővé tevő megoldást. Az utólag felszerelt visszapillantó tükröket már nem is említem - ez a régebben nem volt kötelező, most az lett. Szóval nem felhőtlen lefolyású egy ilyen világszám villamos bevezetése, ezt tényleg csak egy gazdag város engedheti meg!

Ez itt egy E (alsó index nélkül) motorkocsi, azaz az eredeti, '59-ben útjára indult típus, melynek gyengébb motorja van, ezért nem szokták pótkocsit vontatva közlekedtetni.

E1 pár tíz méterrel errébb a 2-esen. Itt talán érdemes említést tenni a bécsi villamosviszonylat-számozásról: az érintős/körirányú viszonylatok 1 és 20 közé vannak számozva (19 és 20 nincsen jelenleg), a sugarasak pedig 21 és 99 közé (83 a jelenlegi legmagasabb). A kettő keverékeként közlekedő járatok betűjelzést kaptak.

Na, ez a villamos tényleg az Opera előtt van megörökítve.

Érdekes módon a bádeni HÉV, azaz a Wiener Lokalbahn végállomása is minden felhajtás nélkül itt van, a járatok villamosvágányokon jönnek be, és azokon is távoznak. Ennek megfelelően a járművek is villamos jellegűek, abból is a "Mainnheim-i" dizájn. Aki nem tuja, ez mit jelent: a DÜWAG villamosok (melyek családjába tartoznak az E és E1-esek is) eredetileg Mannheim számára kaptak egy kis ráncfelvarrást, aztán ez elterjedt másutt is.

E1-es az 1-esen, a Városháza és a Burgtheater között.

Sorbanálló villamosok az Egyetemnél (Universität).

Ez az egyik kedvenc villamos-vadászhelyem egyébként, nagyon hangulatos fotókat lehet készíteni a történelmi városmagot körbeölelő kiskörútnak ezen a részén, ahol a sínek az út két szélén futnak, egy zöld sáv mentén, melynek túloldalán széles járda és bicikliút van.

A Schottentor-nál levő kettős villamoshurokról (egy a föld felszínén, egy alatta) is már mutattam képeket korábban, de most is megteszem: ez itt egy E2-es a 38-ason.

És ez itt egy 43-as a felső hurokban.

A bécsi metróállomásokat a kísérletezés jellemzi. Nem mondom, hogy nagyon szépek, de legalább próbálkoznak érdekeset alkotni. Ez az állomás ebből a szögből például tiszta Star Trek :)

Bécsben a nem zárt vágányok nagy része olyan, hogy az alépítményt és a síneket betonlapokkal fedik le, azért, hogy ha gond van, vagy elkoptak,eltörtek a sínszálak, akkor könnyű legyen javítani: kisebb javításoknál még a forgalmat se állítják le rajtuk, csak lassítják! Nem tudom, mi lesz a Bartók Béla úton, ha elkezdenek elkopni a sínek, mindig fel kell majd törni a drága beton- és aszfaltborítást? Pedig ez a betonlappal lefedés nálunk se volt ismeretlen, csak itt karban is tartják, hogy például a képen látható módon buszok is járhassanak rajtuk!

Két E1-es a Schwedenplatz-on.

Villamosbelső: az E1-es ötvenes éveket idéző belsejét nemsokára a Miskolciak is elkezdhetik megszokni.

A kézifék tekerentyűje a kocsi végén.

A képen látható egy régebbi gyártású kocsi volt, kisebb üvegtáblájú ajtókkal, és néhány más különböző aprósággal.

Egy büszke E2-es a Schwarzenbergplatz-on.

Ennek a típusnak a belseje már inkább a hannoveriekre, és egyéb korszerű DÜWAG-gyártmányra hasonlít a szögletes formákkal, és modernebb hatású burkolati anyagokkal.

Persze a "faülések" itt is megvannak. A kinézetük ellenére egyébként szerintem nem kényelmetlenebbek, mint mondjuk az ICS-é.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra