életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Látogatás a bécsi közlekedési vállalat főműhelyében
I. [Click here for the english version] Idei külföldi villamosos látogatásaim egyik legérdekesebbikére október végefelé került sor. Másfél héttel hamarabb még négyen indultunk az osztrák fővárosba villamosokat fotózni, most csak Ícé tartott velem. Pedig a program jónak igérkezett: egy telefon és rövid email-váltás után ugyanis a Wiener Linien - az ottani közlekedési vállalat - jelezte, hogy szeretettel vár minket a főműhelyük meglátogatására. És - az egyel korábbi látogatásunkhoz képest - most szép idő is volt, így igen jó hangulaban tettük meg a 6-os villamos központi temetőnél levő végállomásától a Simmeringer Hauptstrasse mellett levő főműhelyig vezető pár száz métert. A jókora telepen két mérnök vezetett körbe, akiket persze nem kevésszer nyaggattunk bővebb információért. Például erről az öreg kéttengelyesről, mely - bár múzeumi szökevénynek tűnt - a metrókocsik műhelyudvaron való mozgatására szolgál. Ugyanis ez a főműhely - a mi Fehér útunkhoz hasonlóan - nem csak villamosokkal foglalkozik, hanem a földalatti vasutak járműveivel, sőt, buszokkal is. A telephez egyébként a metrókocsik vasúton jutnak el. Egy másik szolgálati jármű, egy négytengelyes DÜWAG Grossraumwagen-licensz. Eredetileg C3-as volt a jelzése, ez az átépítésekor CH-ra változott. A csarnokba itt is tolópadon át lehet bejutni, ez egy újabb hasonlóság a BKV főműhelyével. Egy LH sorozatú munkavillamos. Egy kiszerelt első forgóvázú, Bombardier-Rotax gyártmányú E1. Ennek az E2-esnek szintén eltávolították az első forgóvázát. Egy metrókocsi két villamos közt. De nézzük csak meg közelebbről azt a távolabbi tuját! Ez bizony nem akármilyen jármű: ezzel a szerelvénnyel próbálgatták az ULF alacsonypadlós villamos szelvényeit! Aki nem tudja, hogy mi is az az ULF: az oldalon még bőven lesz róla szó! Eredetileg csak a közepére volt berakva egy ULF-törzsdarab, majd az orrész is "ULF-osodott", ekkor már a hajtást is az alacsonypadlós csinálta. Hihetetlen, hogy ez a mozgó próbapad így el lett téve, eddig csak képen láttam! Piros-fehér villamosok minden mennyiségben. És íme az ULF típus, amiről az előbb beszéltem. Ez a rövidebb, A jelzésű sorozat. A szuperalacsonypadlós (küszöbmagasság 17 centi, bár téli üzemhez hidraulikusan fel tudja emelni magát, hogy ne akadjon fenn a havon!) vezetőfülkéje. A kontroller-joystick és az ajtónyitó-csukó gombok is a vezetőülés karfájába vannak beépítve. Ez egyébként nem egy egyszerű jószág, érdemes megnézni a csuklórészeket, melyek a tulajdonképpeni futó részek, minden ezek közé van befüggesztve. A csukló egy fejére állított U alakú valami, melynek a felső részében levő bonyolult szerkezet... ... az alsó részben levő kerekek irányban maradását stabilizálja. A képen egy hajtott "futófej" látható: itt nincs átmenő tengely, a keréknek ennek ellenére irányban kell maradnia. A motor függőlegesen van beépítve, és egyébként vízhűtéses (!). Ez egyébként egy újabb verziója a hajtásnak, a motor fölött ugyanis látható egy kettős tárcsafék, ez eredetileg nem volt ott. Egy nem hajtott (futó) "kerékfej"... ... illetve a kerekek maguk, felszerelésre várva. És egy kellemes meglepetés: Bombardier K4000-es villamos, azaz a kölni majdnem teljesen alacsonypadlós tuja. Alig egy hónapja még a már elkészültekkel utazgattam még Kölnben, jó volt újra találkozni vele! Itt létének magyarázata, hogy a Bombardier gyára Bécsben található, és igen jó kapcsolatot ápol a Wiener Linien-nel: a legyártott villamosokat a főműhely próbapályáján, illetve a város vágányain tesztelik. Az E1 villamostípus forgóváza. Felismerhetően DÜWAG monomotoros konstrukció, és mint ilyen, rokona a mi hannoveri "banánjainkénak": az egyetlen motor a két tengely közt helyezkedik el, gumírozott áttételen keresztül hajtva azokat. A tengely-felfüggesztés gumirugós. Ez már egy komolyabb szerkezet, egy metrókocsi alól kiszedve. Egy újabb gyártmányú metró-forgóváz. A metrókocsik közti, vonalon nem bontható csatlás.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||