Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Látogatás a bécsi közlekedési vállalat főműhelyében II.
Köszönetet szeretnék mondani a Wiener Linien-nek a látogatás lehetővé tételéért!

Előző oldal

Látkép. Baloldalt látható egy T sorozatú U6-kocsi, mely a már látott kölni villamos rokona.

E1 karosszériajavítás közben. Elsősorban emiatt a típus miatt jöttünk ide, hiszen úgy hírlett, hogy Miskolc pár darabot fog venni belőle, de látogatásunkkor éppen úgy tűnt, hogy az üzletből nem lesz semmi. A képen látható járműből lett egyébként a 6117-es pályaszámú sínvizsgáló jármű.

És lássunk pár buszt is: ezekről az öregnek tűnő csotrogányokról kiderült, hogy nem is olyan öregek, hiszen a legöregebb buszok is csak 13-15 évesek.

Ez a példány pont '92-es volt.

A régi dizájnt kiváltó új típus szólóban...

... és csuklósként. Bécsben egyébként a közforgalmi buszok mind gázhajtásúak, nem használnak dízelt.

Vissza a villamosokhoz: két E1. Kísérőink azt mesélték, hogy a különböző gyártóktól származó azonos típusok közt is vannak különbségek, nagyobbak, mint az ajtó üvegtábláinak mérete, amit még én is észrevettem!

Az E1 kontrollere: a középen felül látható joysticket előrenyomva, illetve húzva változik a hagyományos jellegű kontroller-szervó sebessége. Az érintkezőket körbefogó szigetelőelemek se nagyon különböznek a nálunk használatosoktól! A nagy kar talán az áramtalanításra szolgál - ezt elfelejtettük megkérdezni. Ez a -  AEG gyártmányú - rendszer egyébként egy áttervezés eredménye, eredetileg a kontrollert a vezető forgatta.

Kiszerelt kontrollerek, illetve a hozzájuk tartozó kontaktor-sor.

Az "U" metrótípus szervós kapcsolószerkezete.

Ki a szabadba: éppen egy ULF halad át a tolópadon keresztül.

Egy kis dízelmozdony is rendelkezésre áll a mozgatásnál.

A Kölnnek épített villamos eddigre elhagyta a csarnokot, és a próbapálya bejáratánál várakozott.

De ez még nem minden: a kölni villamos mellett egy másik hasonló konstrukció is várakozott itt, ő a hírek szerint Isztambulba megy majd. Egyébként én első blikkre a Stockholmnak szánt típusnak néztem volna, de hozzá kell tenni, hogy ez igazából ugyanaz a család, mint a kölni, a croydoni, a bécsi alacsonypadlós U6, illetve a Badnerbahn (WLB) új kocsijai...

A főműhelyben eltöltött pár kellemes óra után a belváros felé vettük az utunkat, és felfedeztük magunknak a 49-es vonalat, mely eddig valahogy kimaradt az életemből. Érdemes megnézni: a képen egy erősen lejtő utcát látunk, rögtön a sínek mellett parkoló autókkal.

Itt egy 90 fokos kanyar...

.... itt pedig a másik. És az autók vigyáznak, a gyalogosok szintén, a villamos pedig közlekedik, hiszen ez lenne a lényeg (csak a kanyarban lassít 25-re, nem kell végig tötyörögnie, mint nálunk). A forgalomról egyébként annyit, hogy másodrész-jelleggel minden csuklós+pótkocsi szerelvény után jött egy másik ugyanolyan.

18-as villamos a Südbahnhof-hoz közeledve.

Egy másik E1 ugyanott, ezúttal az O viszonylaton. Mint azt azóta elmagyarázták nekem, Bécsben azok a járatok kaptak betűjelzést, melyek több számozott viszonylat útvonalára lettek felfűzve (ugyanis ott az átmérős, illetve körirányú villamosokat számmezőkre osztották).

És itt a vége: E2 a naplemente fényében.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra