"Császári vendégek" Miskolcon
Köszönetet szeretnék mondani az MVK Rt.-nek a látogatás lehetővé tételéért!
A 2002-es év bebizonyította, hogy a Miskolci Város Közlekedés Rt. igen gyorsan tud regálni a lehetőségekre: mint az ismeretes, a cég pár éven belül le szeretné cserélni az eléggé elaggott FVV csuklósokat (Bengálikat) korszerű alacsonypadlós járművekre, de amíg erre nincs pénzük, más megoldáshoz folyamodnak. A bécsi közlekedési vállalat (Wiener Linien) éppen hihetetlen olcsó áron (nagyjából egy hároméves személyautó árát kell ezalatt érteni) adott túl a hatvanas évek második felében készült E1 típusú járművein, az MVK ebből szerzett be 8+1 (a plusz egy a tartalék alkatrészbánya) darabot. Bár az elmúlt hónapok során többször úgy tűnt, hogy az üzlet kútba esik, végül csak elkezdtek megérkezni a piros-fehér villamosok.
Egy kis típusismeret a németül nem értők számára: az E1 (helyesen E1) osztrák gyártmány, de nem osztrák tervezés, hanem a német DÜWAG "Grossraumwagen" járműveinek licensze. Ez a járműcsalád a német nyelvterületek legelterjedtebb kocsifajtája volt a második világháború utáni években. Egyik legjellegzetesebb ismertetőjelük a monomotoros forgóváz, melynek továbbfejlesztése található meg a budapesti TW6000-esek alatt is. A sorozat négytengelyes kocsikkal indult, majd megjelentek az első hattengelyes, csuklós járművek is. Később még nagyobb belső teret értek el a nyolctengelyes csuklósokkal, de az érdekesség kedvéért érdemes megemlíteni, hogy volt tizenkét(!)tengelyes DÜWAG-villamos is. A sikeres konstrukciót számos cég építette licenszben, Bécs számára például a Lohner, mely később Bombardier-Rotax néven működött tovább, illetve az SGP (Simmering-Graz-Pauker). Az elektromos berendezéseket az Elin, a Kiepe, illetve a Siemens készítette. A miskolci E1-esek SGP gyártmányúak: közvetlen elődjüket, az E sorozatot 1959-ben készítette a Lohner, miután a bécsiek saját tervezésű csuklósa nem vált be. Ennek az új járműnek a legnagyobb gyengeségét a motorok jelentették, ezért 1966-tól a 100 kW-os erőforrások helyet 150 kW-osokat építettek be (egészen pontosan kocsinként kettőt). Az évek során több módosítást is végrehajtottak rajtuk, például félautomatikus menetkapcsolásúak lettek az eredeti közvetlen helyett. A különböző sorozatok ezen felül kis részletekben eltérnek egymástól, ezért is jó, hogy a miskolciak azonos gyártó azonos sorozatából származnak. (Forrás: Strassenbahnjournal)
A 181-es pályaszámot kapott, erdetileg 4717 névre hallgató E1-es a miskolci közös busz/villamos telep hátsó udvarán. Mögötte egy Bengáli ácsorog, bár ebből a szögből olyan, mintha összenőttek volna :)
Ugyanez a kocsi kicsit később a szerelőcsarnokban.
Kilátás belülről: Bécsben ritkán jött Tatra KT8D5 szembe!
Az MVK villamos-palettája: E1, CKD Tatra KT8D5, kétirányú FVV csuklós.
Ugyanez a felállás a másik irányból.
Egy másik csarnokban közben elkezdtek átvedleni a "K.u.K" tuják a helyi szabályoknak megfelelően.
Többek közt visszapillantó tükröket kapnak, illetve a 180-ason (eredetileg 4714 - ő érkezett elsőnek) már a 2-es viszonylatszám is fent van.
A felső visszapillantó kicsit közelebbről.
A 182-es (ex-4722).
183/ex-4723
Ismét a 184-es.
A tükrökön kívül persze más átalakítások is történnek, például zárt vezetőfülkét kapnak a járművek (Bécsben csak egy alacsony paravánfal választja el a járművezetőt az utasoktól). Ami nem látható a képeken még: a dupla üléssorokat szimplára cserélik, és valószínűleg a fűtést is lekapcsolják, legalábbis a remizben ezt mondták nekünk.
Ilyenkor nehéz ránézésre elhinni, hogy ez össze lesz rakva valaha is, pedig össze lesz :)
Az újabban érkezett "mócártkuglik" (van aki így hívja őket) még az első udvaron álltak, a szállítást végző tréler mellett.
4707 és 4720.
Dettó.
A háttérben a gyönyörűen helyreállított 100-as pályaszámú FVV csuklós, mely nemrégiben ünnepelte negyvenedik születésnapját.
A látogatásunk előtt nem sokkal érkezett 4718-as egy KT8D5 társaságában.
A bécsi típus jellegzetes hátsó fala.
"Eladásra kerül". Akár át is lehetne tenni múlt időbe: eladva. Most már csak meg kell várnunk, amíg megjelennek a város utcáin!
Ezt az oldalt a látogatás megszervezőjének, Angyal Lászlónak az emlékének szeretném szentelni.
Folytatás: Miskolc nem-bécsi villamosai