Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Ismét egy esős őszi nap, ismét Bécs

A munkám Bécsbe szólított, de szerencsére azért volt némi szabadidőm megfázni a hideg szélben és megázni a hideg esőben...  akarom mondani, villamosokat fotózni :)

A képmutogatós virtuális sétát kezdjük a Schwedenplatz-on, mely a 21-es villamos végállomása, de átmegy itt az N járaton kívül az 1-es és a 2-es, illetve két metróvonal (U1, U4). A négyvágányos villamoscsomópont is elég fotógén. Érdemes megnézni, hogyan oldották meg, hogy ugyan rá lehessen a vágányzatra lépni vagy hajtani (mondjuk pótlóbusszal - mással nem), de ugyanakkor zöldterületként is funkcionáljon.

Az 1-es és 2-es viszonylatot az U2 metróvonal ideiglenes szüneteltetése miatt besűrítették, és alacsonypadlós ULF villamosokat tettek rá a hagyományosak mellé. Ezen a képen az egyik ilyen csodatuja éppen csillagszemeket mereszt, hogy mit fotózom már :)

Ha lesétálunk a tér szélén elfolyó Duna-csatorna (Donaukanal) alsó rakpartjára, akkor fotózhatunk hídon haladó tuját alulnézetből...

... kedvenc szovjet hajótípusomat, a Moszkvát...

... illetve metrót is. Az U4 vonalnak ez a szakasza eredetileg gőzvontatású volt, és a föld alá bújtatott szakasz levegőellátását így oldották meg. Ma már természetesen villamosvontatásúak a földalattik, de a kéregvasút "panorámaablakai" megmaradtak.

Ha Bécsben vagyok, két helyet majdnem mindig érintek. Az egyik a Nyugati pályaudvar (Westbahnhof), amit ezúttal sikerült kihagynom, a másik a Kärtner Ring az Operaháznál, ahonnan a bádeni HÉV (Wiener Lokalbahn) indul. Erről a villamossal közös végállomásról már sok fotót mutattam oldalaimon (például itt, itt, itt és itt), de ezen van egy új részlet.

Ha valaki nem találta volna ki (ami azért nem szégyen:), a régi csuklós kocsik elektronikus iránykijelzőjére gondolok: korábban a német nyelvterületen elterjedt vászonszalagot használták (amit egyesek "tekerős FOK-GYEM" néven emlegetnek); az utóbbi egy évben kezdték el beépíteni ezeket a digitális kijelzőket.

Egy régiség: E sorozatú villamos a típus utolsó bevetési helyén, a 62-es vonalon.

A Karlsplatz és a Schwarzenbergplatz között ránézésre tökéletes állapotú, zárt vezetésű, kétvágányos villamospálya húzódik. Érdekessége, hogy nincsen rajta forgalom! Eredetileg a "Zweierlinie" része volt, aztán valahogy annak megszüntetése után is megmaradt. Biztos megvan ennek az oka, de akkor is meglepő, különösen, hogy elég illusztris városképi környezetben fut, színházak, kiállítóhelyek, és palota jellegű épületek között.

A Schwarzenbergplatz egy valószínűleg direkt reprezentatívra tervezett tér, mely ugyanakkor leginkább közlekedési csomópontként üzemel. Itt van a 71-es villamos végállomása, átmegy a két körúti járat, az 1-es és a 2-es, illetve a D is itt érkezik a belvárosba. Vagy a másik irányból (lásd a képen) nézve, itt készül elhagyni azt.

Egy 2-es a Ring jellegzetes, út szélén haladó vágányaival.

Még egy D kanyarodás közben.

A közelben van az U4 Stadtpark megállója, mely valószínűleg a leginkább eredeti állapotban hagyott kéregépítésű Stadtbahn megálló.

Ugrunk egy jókorát: immár a Schottenring-nél vagyunk, ahol a körúti járatok átmennek csatornamelletti járatba (a történelmi belvárost így kerülve meg). A képen látható szerelvény érdekes identitászavarban szenved: felül 2-esnek gondolja magát, de a hátsó ablakban levő táblán 43-ast mond.

A két körúti járat ("Ringlinie") közül az 1-es óramutatóval megegyező, a 2-es az óramutatóval ellentétes irányban teszi meg az említett kört.

És rossz idő ellenére azért csak volt némi mázlim: rögtön kettőt is elkaptam a "Postaládákból": ezek a mi Mukijainknak megfelelő kéttengelyes mozdonyok. Az elől haladó egy forgóvázat vontatott (pont úgy, mint nálunk is szokás)...

... a mögötte jövő meg ránézésre csak úgy ott volt :)

Ez a kép elég jól mutatja, milyen barátságtalan idő volt, bár ekkor még nem is esett az eső.

És ha már itt állt egyenesben egy ULF, végigfényképeztem a belsejét a hátsó ablakon keresztül. Meglehetősen szűk és alagút-szerű, ha engem kérdeztek.

A 31-es hurokvágánya, még mindig Schottenring metróállomás mellett. A mögötte-mellette-körülötte zajló építési munkálatok vélhetően mind az U2 hosszabbításával vannak kapcsolatban. Eddig ez a vonal ugyanis itt végződött, az U4 vágányai között, de a hosszabbításhoz át kellett építeni az alagutat, hiszen nem erre, hanem a Prater irányába fog folytatódni. A U2-essel egyébként továbbra is vannak fenntartásaim: milyen metróvonal az, melynek a forgalmát iskolaidőben külön pótlójárat nélkül, pusztán a szomszéd utcában futó villamos sűrítése mellett szüneteltetni lehet?

Kicsit beljebb a Ring-en: a Schottentor villamosvégállomás földalatti hurokvágánya - mert olyan régen fotóztam már.

Ismét egy nyoma annak, hogy azért itt sem minden tökéletes: a kísértetiesen fluoreszkáló kijelzőknek a villamosok indulási idejét kellene percre pontosan mutatniuk. De nem mutatják.

Ezúttal az innen induló 41-es villamossal csatangoltam egy sort. A képen Pötzleinsdorf végállomás látható, mely egykor egy  elég jómódú előváros lehetett a Bécset körbefolyó hegyek oldalán.

Várakozó E2+c5 szerelvény ugyanott. Érdekes, hogy bár a végállomás kétvágányos, a tuják ugyanarra az egyre álltak be, miközben a menetrend a másik melletti beállóbódéban volt kifüggesztve.

Jómódú utca villamossal.

Az Aumannplatz-nál van egy kis iránytörés az itt még együtt futó 40-es és 41-es villamosok útvonalán, ami szerintem a befelé...

... és a kifelé menő irányból nézve is elég látványosan fotózható.

Na, itt már úgy esett, mintha dézsából öntötték volna (ha egy haverom lennék, el is sütnék egy rossz szóviccet, miszerint mivel ilyen már többször történt itt velem, a helyzet erősen "dézsa-vu" volt;) - a Spitalgasse és a Währinger Strasse kereszteződésében.

Aki jókora villamosforgalmat akar látni, az hétköznap csúcsidőben mindenképpen jöjjön el ide: itt találkozik-válik el az 5-ös, 33-as, 37-es, 38-as, 40-es, 41-es és 42-es villamos!

Fejezzük is be az oldalt egy itt készült villamosos képpel. Kár, hogy balról bejött az az autó, ez az egyetlen zavaró momentum a fotón. Hiába, az autókkal mindig csak baj van :)


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra