Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Látogatás a bécsi közlekedési vállalat főműhelyében I.
Köszönetet szeretnék mondani a Wiener Linien-nek a látogatás lehetővé tételéért!

[Click here for the english version]

Idei külföldi villamosos látogatásaim egyik legérdekesebbikére október végefelé került sor. Másfél héttel hamarabb még négyen indultunk az osztrák fővárosba villamosokat fotózni, most csak Intersziti tartott velem. Pedig a program jónak igérkezett: egy telefon és rövid email-váltás után ugyanis a Wiener Linien - az ottani közlekedési vállalat - jelezte, hogy szeretettel vár minket a főműhelyük meglátogatására. És - az egyel korábbi látogatásunkhoz képest - most szép idő is volt, így igen jó hangulaban tettük meg a 6-os villamos központi temetőnél levő végállomásától a Simmeringer Hauptstrasse mellett levő főműhelyig vezető pár száz métert.

A jókora telepen két mérnök vezetett körbe, akiket persze nem kevésszer nyaggattunk bővebb információért. Például erről az öreg kéttengelyesről, mely - bár múzeumi szökevénynek tűnt - a metrókocsik műhelyudvaron való mozgatására szolgál. Ugyanis ez a főműhely - a mi Fehér útunkhoz hasonlóan - nem csak villamosokkal foglalkozik, hanem a földalatti vasutak járműveivel, sőt, buszokkal is. A telephez egyébként a metrókocsik vasúton jutnak el.

Egy másik szolgálati jármű, egy négytengelyes DÜWAG Grossraumwagen-licensz. Eredetileg C3-as volt a jelzése, ez az átépítésekor CH-ra változott.

A csarnokba itt is tolópadon át lehet bejutni, ez egy újabb hasonlóság a BKV főműhelyével.

Egy LH sorozatú munkavillamos.

Egy kiszerelt első forgóvázú, Bombardier-Rotax gyártmányú E1.

Ennek az E2-esnek szintén eltávolították az első forgóvázát.

Egy metrókocsi két villamos közt. De nézzük csak meg közelebbről azt a távolabbi tuját!

Ez bizony nem akármilyen jármű: ezzel a szerelvénnyel próbálgatták az ULF alacsonypadlós villamos szelvényeit! Aki nem tudja, hogy mi is az az ULF: az oldalon még bőven lesz róla szó!

Eredetileg csak a közepére volt berakva egy ULF-törzsdarab, majd az orrész is "ULF-osodott", ekkor már a hajtást is az alacsonypadlós csinálta. Hihetetlen, hogy ez a mozgó próbapad így el lett téve, eddig csak képen láttam!

Piros-fehér villamosok minden mennyiségben.

És íme az ULF típus, amiről az előbb beszéltem. Ez a rövidebb, A jelzésű sorozat.

A szuperalacsonypadlós (küszöbmagasság 17 centi, bár téli üzemhez hidraulikusan fel tudja emelni magát, hogy ne akadjon fenn a havon!) vezetőfülkéje. A kontroller-joystick és az ajtónyitó-csukó gombok is a vezetőülés karfájába vannak beépítve.

Ez egyébként nem egy egyszerű jószág, érdemes megnézni a csuklórészeket, melyek a tulajdonképpeni futó részek, minden ezek közé van befüggesztve.

A csukló egy fejére állított U alakú valami, melynek a felső részében levő bonyolult szerkezet...

... az alsó részben levő kerekek irányban maradását stabilizálja. A képen egy hajtott "futófej" látható: itt nincs átmenő tengely, a keréknek ennek ellenére irányban kell maradnia. A motor függőlegesen van beépítve, és egyébként vízhűtéses (!). Ez egyébként egy újabb verziója a hajtásnak, a motor fölött ugyanis látható egy kettős tárcsafék, ez eredetileg nem volt ott.

Egy nem hajtott (futó) "kerékfej"...

... illetve a kerekek maguk, felszerelésre várva.

És egy kellemes meglepetés: Bombardier K4000-es villamos, azaz a kölni majdnem teljesen alacsonypadlós tuja. Alig egy hónapja még a már elkészültekkel utazgattam még Kölnben, jó volt újra találkozni vele! Itt létének magyarázata, hogy a Bombardier gyára Bécsben található, és igen jó kapcsolatot ápol a Wiener Linien-nel: a legyártott villamosokat a főműhely próbapályáján, illetve a város vágányain tesztelik.

Az E1 villamostípus forgóváza. Felismerhetően DÜWAG monomotoros konstrukció, és mint ilyen, rokona a mi hannoveri "banánjainkénak": az egyetlen motor a két tengely közt helyezkedik el, gumírozott áttételen keresztül hajtva azokat. A tengely-felfüggesztés gumirugós.

Ez már egy komolyabb szerkezet, egy metrókocsi alól kiszedve.

Egy újabb gyártmányú metró-forgóváz.

A metrókocsik közti, vonalon nem bontható csatlás.

Folytatás: következő oldal


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra