Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Látogatás a bécsi közlekedési vállalat főműhelyében II.
Köszönetet szeretnék mondani a Wiener Linien-nek a látogatás lehetővé tételéért!

Előző oldal

Látkép. Baloldalt látható egy T sorozatú U6-kocsi, mely a már látott kölni villamos rokona.

E1 karosszériajavítás közben. Elsősorban emiatt a típus miatt jöttünk ide, hiszen úgy hírlett, hogy Miskolc pár darabot fog venni belőle, de látogatásunkkor éppen úgy tűnt, hogy az üzletből nem lesz semmi. A képen látható járműből lett egyébként a 6117-es pályaszámú sínvizsgáló jármű.

És lássunk pár buszt is: ezekről az öregnek tűnő csotrogányokról kiderült, hogy nem is olyan öregek, hiszen a legöregebb buszok is csak 13-15 évesek.

Ez a példány pont '92-es volt.

A régi dizájnt kiváltó új típus szólóban...

... és csuklósként. Bécsben egyébként a közforgalmi buszok mind gázhajtásúak, nem használnak dízelt.

Vissza a villamosokhoz: két E1. Kísérőink azt mesélték, hogy a különböző gyártóktól származó azonos típusok közt is vannak különbségek, nagyobbak, mint az ajtó üvegtábláinak mérete, amit még én is észrevettem!

Az E1 kontrollere: a középen felül látható joysticket előrenyomva, illetve húzva változik a hagyományos jellegű kontroller-szervó sebessége. Az érintkezőket körbefogó szigetelőelemek se nagyon különböznek a nálunk használatosoktól! A nagy kar talán az áramtalanításra szolgál - ezt elfelejtettük megkérdezni. Ez a -  AEG gyártmányú - rendszer egyébként egy áttervezés eredménye, eredetileg a kontrollert a vezető forgatta.

Kiszerelt kontrollerek, illetve a hozzájuk tartozó kontaktor-sor.

Az "U" metrótípus szervós kapcsolószerkezete.

Ki a szabadba: éppen egy ULF halad át a tolópadon keresztül.

Egy kis dízelmozdony is rendelkezésre áll a mozgatásnál.

A Kölnnek épített villamos eddigre elhagyta a csarnokot, és a próbapálya bejáratánál várakozott.

De ez még nem minden: a kölni villamos mellett egy másik hasonló konstrukció is várakozott itt, ő a hírek szerint Isztambulba megy majd. Egyébként én első blikkre a Stockholmnak szánt típusnak néztem volna, de hozzá kell tenni, hogy ez igazából ugyanaz a család, mint a kölni, a croydoni, a bécsi alacsonypadlós U6, illetve a Badnerbahn (WLB) új kocsijai...

A főműhelyben eltöltött pár kellemes óra után a belváros felé vettük az utunkat, és felfedeztük magunknak a 49-es vonalat, mely eddig valahogy kimaradt az életemből. Érdemes megnézni: a képen egy erősen lejtő utcát látunk, rögtön a sínek mellett parkoló autókkal.

Itt egy 90 fokos kanyar...

.... itt pedig a másik. És az autók vigyáznak, a gyalogosok szintén, a villamos pedig közlekedik, hiszen ez lenne a lényeg (csak a kanyarban lassít 25-re, nem kell végig tötyörögnie, mint nálunk). A forgalomról egyébként annyit, hogy másodrész-jelleggel minden csuklós+pótkocsi szerelvény után jött egy másik ugyanolyan.

18-as villamos a Südbahnhof-hoz közeledve.

Egy másik E1 ugyanott, ezúttal az O viszonylaton. Mint azt azóta elmagyarázták nekem, Bécsben azok a járatok kaptak betűjelzést, melyek több számozott viszonylat útvonalára lettek felfűzve (ugyanis ott az átmérős, illetve körirányú villamosokat számmezőkre osztották).

És itt a vége: E2 a naplemente fényében.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra