Budapesti életképek III.
Bár az elmúlt időkben eléggé lefoglalt az UV-k fényképezése, illetve egy-egy kirándulás, továbbra is nyitott szemmel - és csőre töltött fényképezőgéppel - járkáltam a városban.
Ez a Muki (7040) a Fehérvári úton tolt Tatra forgóvázakat az egyik fényképezős reggelen. Mindig megörülök, ha Mukit látok, de valahogy mindig csak a 7040-es kerül a lencsém elé...
2001 nagy villamos-szenzációja a hannoveri villamosok (TW6000, 1500-asok, "banán") érkezése volt, rájuk vadászva mentem ki a Határ útra egyik reggel, de az első nem megszokott jármű, amivel találkoztam, mégse ilyen volt, hanem a 7671-es tanuló-ICS.
... ami, akárcsak a többi tanulójármű, igen gyakran látható volt akkoriban. Manapság ez az egyetlen Ganz csuklós, aminek az üléseit, kapaszkodóit nem cserélték le, még mindig (közel) eredetiek.
Na, ez viszont már egy "banán": az 1500-as az Ecseri útnál a 13-as vonalon, ami a BKV kvázi-próbapályájának tekinthető. A járművezetők már nagyon megszokhatták, hogy fényképezgetik a tuját, mert oda se figyeltek rám, míg mondjuk az UV vezérek rendszerint csodálkoznak, ha valaki rájuk "fecsérli" a filmet.
Egy közkedvelt klisé: a jelen (egyesek szerint a jövő, mások szerint a közelmúlt) és a múlt (egy UV) egymás mellett a Kőrösi Csoma úton. Az a "3"-as viszonylatjelzés szinte odanőtt az 1500-ashoz, pedig még Németországból jött így. Igaz, ezen a helyen tényleg 3-asként fog közlekedni valamikor októbertől. Esetleg szeptembertől, ahogy eredetileg tervezték.
Ugyanő az Éles saroknál. Az emberek már megtanulták, hogy nem szállhatnak fel a "próbajárat" táblával is ellátott kocsira, de azért a megállóban történő megálláskor (na ez nem volt szép) mindig megpróbáltak benézni az ablakokon-ajtókon. Persze ez még az első publikus útjuk előtt volt, amikor csak kevesen mondhatták el magukról, hogy utaztak ilyen villamossal Pesten.
Hogy teljes legyen a típusválaszték, egy, a Fehér úti Vasúti Javító Főműhelybe tartó Tátrát is lekaptam a Gyakorló utcánál. Íme az "M" viszonylat :)
Generációk egymás közt: UV, Tátra. Nekem az UV szimpibb, ugye nem baj?
A Fehér úti műhelybe való bejutás nem épp egyszerű: mivel csak egyetlen vágány visz be, egy kicsit helytelen oldalon kell mennie...
... majd onnan egy újabb váltón áthaladva hajthat be a VJF területére. A buszpályaudvar és az oda vezető járda közt haladó vágány egyébként rendszerint tele van emberekkel, alkalmi árusokkal. A kép jobb szélén egy öreg BKV-s Skoda/LIAZ műhelykocsi látható, melynek számomra az egyik legérdekesebb tulajdonsága, hogy apró vaskerekek segítségével a síneken is tud haladni.
A VJF (VJSZ) területén már sorban állnak a hannoveri "banánok": hetente két újabb darab érkezik belőlük. A szembefényért elnézést kérek, ez már egy délutáni fotó.
A fentebbi képek egyébként akkoriban készültek, amikor nekiláttak megépíteni a 62/63-as és a 13-as villamosok Örs vezér terén levő vágányainak összekötését. Első lépésben a 13-as fejállomásán levő síneket szedték fel, ekkor a 13-as végállomását hátrébb tették, a Gyakorló utca torkolatához. A továbbvezető egy szem vágány a VJF-be vivő váltónál ért véget.
Ez az a váltó, aminek nem nagyon volt értelme: régebben terveztek egy másik vágányt is a VJF-be vinni.
A Kálvin téri aluljáró egyik lépcsője élő kísérlet: hogy kipróbálják, milyen kőburkolattal érdemes az aluljárókat és a lépcsőiket burkolni, minden lépcsőfokot más-más anyagből készítették el.