életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Az agyam eldobom, avagy
"Így is lehet, megint..."
Ünnepi villamosforgatag Amszterdamban I. No, most egy olyan oldal következik, mely minden villamosmániás számára a megtestesült álmot mutatja be. Az NVBS nevű helyi vasútbarát egyesület 75. születésnapját ugyanis egy olyan villamosparádéval ünnepelték meg a hollandok, amelyhez fogható nem nagyon volt még a világban - és talán nem is lesz: rokon egyesületek és közlekedési vállalatok járműveit hívták meg egy kis fel-alá korzózásra magukhoz. A felvonulás egyik végpontja a Surinameplein volt, ahol rögtön egy ilyen modern Combino szerelvény kihaladását fotózhattuk a tér szélén levő, parkosított hurokvágányról. Ez a felvonulás ugyanis nem csak a múltról szólt, hanem a jelenről is, így mai villamosokat is láthattunk. A Combino jó úton van afelé, hogy az uralkodó típus legyen Amszterdamban, így önmagában nem lett volna különleges - na de csatoltan nem szokott közlekedni! És a nyomában viszont már egy oldtimer jött, a rotterdami közlekedési vállalat, a RET 522+1020 pályaszámú középbejáratú motor+pót szerelvénye 1931-ből. Az ellenkező irányból ekkor futott be egy bécsi illetőségű szerelvény, a 4143+5312, 1929-ből. És ez még csak az eleje volt a látnivalók sorának: a 401+916 szerelvény is 1929 körülről származik, de Amszterdamból. Mögötte ismét egy ifjú titán jött, a rotterdamiak szinte vadiúj Citadis alacsonypadlósa. Budapestiek figyelmébe ajánlom azt a tényt, hogy a különböző városok, sőt, országok villamosai, legyenek kéttengelyesek, forgóvázasok, vagy éppen alacsonypadlós multicsuklósok, ugyanazokon a síneken futnak, és köszönik szépen, jól vannak. Ez első látásra nem lenne különleges, de el kell mondani, hogy jelenleg Budapesten többek közt azért sincsen nosztalgiavillamos, mert a szakemberek szerint az évek során átépült vágányhálózaton nem tudna biztonságosan közlekedni a régi járművek egy része (konkrétan a nagy tengelytávú, nagy átmérőjű kerékkel rendelkező kéttengelyesek). Én ehhez nem értek, így nincs alapom kritizálni, pláne felülbírálni ezt az információt - nekünk mindenesetre ezt mondták, amikor a tősgyökeres pesti 1000-es villamossal szerettünk volna emlékmenetet szervezni. De nem nagyon volt időnk sokáig gondolkozni azon, hogy mi van nálunk, mert egy újabb külföldi vendég közeledett: a megszüntetett koppenhágai villamosüzem 575+1578 pályaszámú szerelvénye (ez is motor+pót, de négytengelyesből) 1935-ből. A működőképes tuját a Skjoldenaesholm-i (na, ezt vajon hogyan kell kimondani?) múzeumból szállították ide az ünnep kedvéért. A hágai illetőségű 830+756 szerelvény kel éppen áll egy tipikus csatornahidon. Ezek a bukkanók a magyar villamosvonalakhoz szokott szemnek néha elég extrémnek tűnnek... ... de a Düsseldorfból érkezett Siemens NF8-as "majdnem-Combinónak" ugyanúgy nem jelentettek gondot, mint a többi felvonulónak. A fűnyíróra hajazó dizájnnal megáldott alacsonypadlós kiugró "állkapcsa" alatt egy kis átmérőjű kerekekkel szerelt vezető-forgóváz van elrejtve, ami élőben valahogy siklás-veszélyesnek tűnik, mégse az. Az 5008-as pályaszámú négytengelyes (1935) Brüsszelből érkezett. A tőle balra látható, szintén múzeumi jellegű Citroen kisteherautó klassz kiegészítő volt a képhez. Egy újabb amszterdami szerelvény, a 465+600. De hopp, mi is az, amit vontat? Igen, egy nyári pótkocsi... ... mely ugyan nem valódi, hanem utánépítés, de azért szép darab. És ez az utóbbi két kép már a felvonulás másik végén, Sloterdijk-nál készült... ... ahol a modern űr-tujákat, azaz a düsseldorfi.. ... és rotterdami alacsonypadlósokat hozzájuk illő építészeti közegben lehetett fotózni :) Az Alstom Citadis-nál egyébként csak most ugrott be, hogy valószínűleg nem "szitadisz"-nak, hanem "szitadí"-nak kell mondani a nevét. Bárhogy is kell ejteni, a belső tere így néz ki. Csillogó, kemény műanyag ülések, és hát... szóval ha a budapesti Combinót szűknek érezzük, akkor nem tudom, ezt minek :-/ A futása egyenesben szép, puha volt (talán még kicsit túlrugózott is), de ívben szögletesen rángatózott, mint a hagyományos Combinók. Ez persze nem csoda, hiszen alapvetően ez is olyan kéttengelyes futó részek közé befüggesztett szakaszokból áll, mint amaz (a miénk már másmilyen szerkezetű). A 181+1023 szerelvény a Hannover melletti Wehmingen villamosmúzeumából érkezett. Tavaly nyáron láttuk is őket ott. GETA 76, Arnhem-ből. Ez egy utánépített kocsi, mert az eredeti, 1929-ban tervezett sorozat összes darabja megsemmisült az "A híd túl messze van" című regényből/filmből ismert arnhemi csatában. Egyébként szerintem ez volt a felvonulás legcsúnyább résztvevője. És egy igazi klasszikus, akit nagyon vártunk: a hágaiak 1024-es pályaszámú, már európai építésű PCC kocsija 1949-ből. Már régóta szerettem volna kipróbálni, milyen hangulata van a kis "standee window"-knak, melyek arra szolgáltak, hogy a kisméretű, az ülések magasságában levő ablakokon ki nem látó álló utasok is bámulhassák a külvilágot. Az más kérdés, hogy ezen a kocsin csak ezeket lehetett kinyitni, ezért gyilkos meleg volt bennük. Amúgy megdöbbentő volt, hogy a kocsi motorhangja, futása, menetzörejei, az ívekben való csikorgása, a váltókon való átcsattogás dübörgése mind ugyanolyan volt, mint a mi budapesti Tátráinknál. Oké, a prágai gyár közismerten amerikai licensz alapján építette a Tátra villamosok ezreit, de hogy ennyire keveset tettek hozzá az évtizedek alatt mechanikailag (a mi T5C5 típusunkat a hetvenes évek végén csinálták!), az durva volt. A kocsi vezetőülése. Ez a kocsi a valódi PCC-khez hasonlóan pedálos vezérlésű. Amúgy a járgánynak ez volt az első nyilvános fellépése a közelmúltban befejeződött felújítása óta. Folytatás: még több tuja a városban, és a múzeumvonalon
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||