Megint itt az ideje némi képmutogatásnak. 2011 nyara és kora ősze nosztalgia szempontból maga volt a Kánaán, három hétvégéből kettőn volt valami. Építkezések is voltak, bár csak javítgatások és kisebb átalakítások, hiszen a Fonódót nem kezdték el építeni, holott egy 1,8 milliós városban az se lenne egy eszement méretű projekt (ezt jelzi az, hogy akarat is lenne, pénz is lenne rá, csak a politika feküdt keresztbe). Volt némi haladás ellenben a Margit híd felújításánál, de az majd kap egy külön oldalt, addig csak megemlítem itt. Egyébként az összeállításban az átlagnál több HÉV lesz, és talán troli is, megszórva pár "csak úgy, ha éppen arrajártam" fotóval.
A Gellért rakparti pálya újjáépítése
HÉV-ezzünk egy kicsit!
Csak úgy...
Villamosnap
Dallamos Villamos
Nosztalgiabuszozás orrvérzésig
Építési területek: Kolozsvári utca, Kőbánya-Kispest
Egy kis esti Károly körút
A Milleniumi Kulturális Központ új megállója
Trolinap
Csak úgy 2
Az eddigieknél is több videót ágyaztam be, ezeket tessék szépen megnézni, ha már egy csomót melóztam velük ;) Hogy ne lehessen nagy gond velük, kis felbontásban indulnak el, de persze jobban néznek ki HD-ben. Ezen túl a szövegben levő linkek is érdekesek lehetnek, éljen a hyperlink, tessék klikkelgetni!
Bár alapvetően villamosokat (és öreg Ikarus-okat) fogunk az elkövetkezőben látni, az első képpár pont nem ez a kategória. Balra egy szentendrei HÉV nagyegység, mely azért viselt rikító matricát a szélvédő fölött, mert a híd felújítása miatt nem állt meg a Margit híd budai hídfőjénél. A jobboldali Mukin ellenben a sárga foltok nem jeleznek semmit, csak árnyékolásra szolgálnak - de nem is ez az érdekes, hanem mögötte a kisföldalatti csuklósa, melyet egy munkanap reggel vontattak át kerékesztergálásra a remizből a Fehér úti főműhelybe.
Ráhangolásként egy kis videós vegyesfelvágott, Nagykörúttal, Szabadság híddal, Mukival, szárnyashajóval (épp arra járt...), favázas nosztalgiával a 41-esen, trolikkal, extra rövid ideig ajtót nyitó kisföldalattival (speciel ez nem ritkaság, inkább az alapeset, ami bizonyos megállóknál működik, bizonyosaknál pedig kevésbé), a szokásosnál is lassabb 17-es villamossal, fontolva haladó HÉV-vel.
A Gellért rakparti pálya újjáépítése
A Gellért rakparti sínek a botrányosnál is rosszabb állapotba kerültek az éve elejére. A villamosok is majd' leestek a sínekről, és a vágányzónát használó autók is éveket amortizálódtak egy-egy áthaladás során. Tulajdonképpen már két éve is azt hallottam, hogy felújítják ezt a szakaszt, aztán tavaly is... és idén végre sor is került rá!
A rakpart kiesése több vonalat is érintett: a 19-es például átmenetileg megszűnt, a 41-est pedig a Deák Ferenc térre terelték.
Mondjuk messze nem ritkaság a 41-es errefelé, hisz amikor a vonalat lerövidítették a cseppet sem átmenetinek szánt Fehérvári úti "SZTK Rendezőbe", akkor az első váltófűtés-befagyástól kezdve már idáig járt, bebizonyítva, hogy nem feltétlenül igaz, hogy a Bartókon nem fér el a járat (ami bár nyilvánvaló zöldség volt, hivatalos ellenérvként hangzott el). Jobboldalt: a 18-as ketté lett vágva, déli "fele" a Savoya Park és a Bocskai út közt járt...
... másik fele pedig a Döbrentei tér és a Széll Kálmán tér közt. Mivel a Döbrentei térnél nem lehetett fordulni, a villamosok az ideiglenes végállomás és a Szarvas téri váltó közti részen egyvágányoztak (lásd baloldalt), ráadásul egy ideig váltóbotozva (jobbra)!
A kimaradó részen busz járt, pontosabban egy ideig jóval tovább is, mert a 17-esen is vágányzár volt csatornaépítés miatt - ennek köszönhetően bár a budai fonódó villamos megépülése a végtelenbe vész, villamospótlóként már létezett egy ideig :)
A Gellért tér északi vége és a Döbrentei téri megálló közt előbb bontottak (balra), aztán építettek (jobbra).
A régi, nagypaneles pálya helyett teljesen újat építettek, új alapot is építve hozzá.
A technológia nem a korábban használt RAFS, hanem CDM, ami kicsit más. Én főleg annyit látok belőle, hogy a síneket előre beszabályozzák, a levegőben lógva, távtartó rudak nélkül, aztán körbeveszik rögzítő-szigetelő-vibrációcsökkentő burkolattal, és úgy betonozzák körbe. Az egészet aztán a hamar felpúposodó-elmorzsolódó aszfalt helyett bazaltbetonnal burkolták.
Az átvétel előtti próbamenetnél véletlenül pont ott tudtam lenni. Két ICS, egy Tatra, egy Combino és egy hóseprő volt ott, ha jól emlékszem - meg rengeteg hivatalos ember.
A Döbrentei elosztó váltó kitérő irányával volt valami, ezért amíg megcsinálták, a Combino a rakpart-Clark Ádám tér szakaszt is megjárta. Sajnos a lánchídi aluljáróval nem próbálkozott be, pedig azt nagyon megnézném :)
Éjszaka, kocsiszíni menetként már többször láttam itt Combinót (bár amennyire emlékszem, mindig az ellenkező irányba tartva), de napközben asszem még soha.
A felújított szakasz ugyan csak pár száz méter, de érezhetően normálisabban haladnak rajta a villamosok. Egyébként ezt a sziklás hátteres beállítást érthetetlen módon elég ritkán fotózzák a népek, pedig igencsak klassz! Igaz, csak kora reggel lehet megfelelő irányú napfényt elkapni itt, de szerintem megéri kicsit korábban felkelni - mondom ezt úgy, hogy én igazán nem vagyok egy könnyen kelő fajta :)
Vegyes videó, többek közt a próbamenet jeleneteivel (köztük azzal is, amikor azt vártuk, hogy a Combino befordul a 18-asra, ehelyett elhúzott egyenesen a rakparton).
Nyári utazgatás helyett az itthon töltött szabadság idején HÉV-eztem egy sort. Ugyan térben nem nagy távolságról beszélünk, de időben 1880 és 1970 közt járunk több helyen is :) Előrebocsátom, hogy a HÉV-ről csak annyit tudok, hogy zöld, magamról meg annyit, hogy zöld színtévesztő vagyok, úgyhogy ha valahol zöldséget írnék, ezúton is szíves elnézést kérek. A ráckevei vonallal kezdtem:
Baloldalt: a Vágóhídon még mindig nem tudok hozzászokni az egykoron Ferencváros Dunaparti teherpályaudvarra vezető híd hiányához! Vajon mit fognak építeni az üresen tátongó részre? Jobbra: Soroksár, Hősök tere. A két képen egyébként két (al)típus látható: a baloldali egy MXA, a jobboldali egy MX.
Ugyanez a típuskülönbség Milleniumtelepnél (balra) és Dunaharaszti külsőn.
Sajnos jókora szél volt aznap, ami a legtöbb videót tönkrezajongta.
Baloldalt: József Attila-telep egy meglehetősen kellemes megállóhely, és egész komoly utasforgalma van. Jobbra: Tököl meglehetősen "MÁV-os" hangulatú, amit tovább MÁV-osít a MÁV jellegű felsővezetékrendszer. Nagyon komolynak néznek ki azok a szigetelők, vajon egy az egyben a nagyvasút 25 kV-os rendszert építették ki a HÉV-en használatos 1000 V-ra?
Másnap Gödöllőt néztem meg, ahol a fények nem nagyonkedveztek a fotózgatásnak - talán a balfelé látható Mogyoród állomás volt a kivétel. Jobbra: Gödöllő-Palotakertnél még mindig áll a kis műhelycsarnok, ahová egy időben az időközben (szerencsére) Szentendrére került múzeumot is el akarták helyeztni. Persze azt nem tudom, mennyire volt komoly a szándék, lehet, hogy csak felvetődött az ötlet. Azért persze sajnálom, hogy értelmes használat nélkül omladozik az öreg épület.
Fotózni nem nagyon tudtam, és videózni se sokkal többet, úgyhogy régebbi felvételekkel hígítottam fel ezt a filmecskét :)
És ha már ott jártam, megnéztem a nagyvasúti állomás 1874-ben épült királyi várótermét is. Szép, de engem kicsit zavart, hogy az itteni múzeumi pompa mellett a valódi váróhelyiség és a pénztárak egy konténerben vannak a modern állomási épület mellett (a felújítás előtt ezek mind a királyiban voltak). Na nem mintha azt gondolnám, hogy jót tenne ennek az épületnek, ha ide járnának a hajléktalanok melegedni, de azért valami középutat igazán lehetne keresni.
És volt még ezen túl is némi HÉV-ezés abban a hónapban: a szentendrei vonalon a Szentlélek tértől befelé vágányzár volt, emiatt a szerelvények itt fordultak, egy kicsit egyvágányozva az állomás és a Filatorigát felé félúton levő vágánykapcsolat közt.
Ez az esemény is megért egy kisvideót.
Szintén vakációpótlásként követtem egy Mukis szállítást egy délelőttön át. Ragyogó napsütés volt, mind a Körtéren (balra), mind Kelenföld kocsiszínnél (jobbra).
Természetesen videó is készült a kis szögletes favillamosokról.
A várbeli buszok (16, 16A, 116, mittudoménmégmi) igazi Urálon túli hangulatot teremtenek a város turisztikailag legfrekventáltabb területén. Gagyin néznek ki, majd' szétesnek, állandóan lerobbannak, és kellemes kipufogófüstöt lehet szívni a belterükben. Igazából nem is értem, milyen műszaki előírások azok, amiknek ezek a vackok (baloldalt) meg tudnak felelni. Jobboldalt egy (amúgy szintén magyar gyártmányú) S91-est látunk, ami mindazonáltal nem várható, hogy egyhamar leváltsa az Ikarusokat, mert a midibusz-tenderek már évek óta nem jutnak előre, így marad az, ami van.
Kis mozgóképes várbuszozás. Érdemes megfigyelni az egyes snitteken, hogy mennyi homok hever szétszórva a kockaköveken!
És ha már buszok: "egybeablakos" Ikarus 415-ös balra, úszó városnéző busz vízreszállás közben jobbra.
Mivel a globálisan lerongyolódott BKV-n belül a busz- és trolibusz üzem a leglerongyolódottabb, sajnos nem túl nehéz a balkáni gagyi c. kategóriába eső dolgokat látni. Baloldalt: ez a várbusz valószínűleg egy korábban levet eresztett várbusz nedveinek feltakarításához használt homokban ácsorog a Dísz téren. Szép és kulturált. Jobbra: ez az optikai tuningos GVM (Ikarus-Ganz troli) viszont legalább elbújt a Garay utcába, hogy ne lássák túl sokan. Egyszerűen nem értem, hogy miért nem lehet a túl nagy szélvédő árnyékolását egységesen, nem ilyen csiribiri tapétával megoldani, de azt sem, hogy miért jó a kályhaezüst hűtőmaszk, a felpöndörített takaró-bajusszal. Mindemellett a szélvédő mögé bedobált tábla már nem is tűnik nagyon igénytelennek (pedig amúgy az).
Két 17-eses kép, csak úgy. Remek pályaállapotok, kultúrkörnyezet, strapabíró járművek :-/
Két borús kép a Kiskörútról. Az akkumulátoros troli és a büdösbusz jellemzően libasorban szokott menni, itt valamiért párhuzamosan haladtak (balra). Jobboldalt: a Szabadság híd meg egyszerűen csak szép.
A Margit hídi építkezések keretében egy időre megint kettévágták a nagykörúti villamosvonalakat. A Nyugatinál kúszóváltón fordultak a Combinók, ezt látjuk ezeken a képeken.
... és ezen a videón.
A korábbi évek (2009, 2010) után a BKV idén is megrendezte a Villamosnapot, ezúttal szeptember 3-án. Sajnos az előző napom elég fárasztóra sikerült, ezért az esemény nagy részét átaludtam, Kamaraerdőbe, a fő helyszínre pedig ki se jutottam, viszont a városban járkáló különmeneteket sikeresen elcsíptem. A rendezvény hírét megpróbáltam külföldi levlistákon reklámozni, így örömömre szolgált, hogy több osztrák villamosbaráttal találkoztam, köztük rég nem látott ismerősökkel is. Ha nem csak pár héttel korábban kerülne végső fixálásra az időpont és a program, szerintem messzebbről is szívesen jönnének, mert aki eljött, az tutira jól érezte magát!
Balra: normális látvány a Kálvin téren. Jobbra: nemnormális látvány a Kálvin téren :) Egy másik rendezvény kapcsán egy Ikarus 630-as is keringett a környéken, de azt nem sikerült rendesen egy képre fotóznom villamossal.
Baloldalt: az ünnep örömére ennek a Tatrának a hátsó áramszedőjét csillárra cserélték :D Picit csicsás nekem ez a felújított Szabadság híd, és ez különösen feltűnő kontrasztot ad a KGST konfekcióvillamossal. Jobbra: Ugyanez a villamos visszafelé jövet, a Fővám téren.
A kamaraerdei program végeztével a résztvevő (kiállított vagy különmenetező) járművek elindultak körbe a városban: a Móriczon a gyakorlatilag csak ilyen alkalmakkor használt Villányi úti átkötésen át (balra). Hiába, gazdag népség vagyunk: a nagykörúti villamosok szingli vágányokon állnak ki, a kocsiszínek nagy része a környező villamosvonalakat is feltartja, eközben itt büszkén porosodik két vágány, aminek pedig haszna is lehetne a mindennapokban... de a szent négyes metró megindulásáig nem is szabad gondolni a használatba vételükre... Na mindegy. Aztán egy idő múlva megérkeztek Dél-Budára a Petőfi hídon át. Végre tényleg _kör_út volt a Nagykörút! A jobb oldali képen a pályaszám különbözősége ne zavarjon meg senkit, két TW6000 is részt vett a programban, de nekem ezt sikerült itt szépen elkapnom.
Balra: UV nosztalgiaszerelvényből is kettő volt kint, itt egyiküket látjuk. Jobbra: a program egyik meglepetése egy kisföldalatti szerelvény volt, amit a nap végén vissza is vittek Zuglóba, jobboldalt épp ezt látjuk. Közben a 436-os és a 611-es favázasok a Nagykörút helyett a Jászai Mari tértől a 2-es vonalon mentek haza.
Videó: TW6000 a Kálvin téren, a 436-os a Villányi úti átkötésen, Tatra a Szabadság hídon, TW6000 az Irinyi József úton, UV a Körtéren, a Muki+kisföldalatti+Muki szerelvény szintén az Irinyiben, Combino a Villányi úti átkötésen, UV az Irinyiben. Mivel felvétel közben fotózni is akartam, a videók egy része úgy készült, hogy a kamerát letettem a járdára, és reméltem, hogy körülbelül sikerült belőnöm, mi fog látszódni a képen :)
Két egymást követő hétvégén két UV körözött a városban: egy a 2-esen, egy pedig a Nagykörúton. A két-két kocsiban minden egyes körben más zenakar szórakoztatta a nagyérdeműt.
Én viszont inkább kívülről néztem a dolgot, mert nem szeretek tolongani (jó, egy fél kört azért mentem).
A hangot hiányolók a videókon pár pillanatra némi zajokat is fellelhetnek :)