Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
    Téli rege

    Budapest hozzáállása a hóhoz már évtizedekkel ezelőtt is viccek témája volt (vö. "leesett az első hó...munkás a Gellérthegyről", "a télre felkészültünk, de hóra, fagyra nem számítottunk", "abban a nyamvadt Svédországban bezzeg olvadva esik a hó, míg nálunk ebben a rohadt sarki télben nem bírják eltakarítani"), miért pont idén sikerült volna rendesen lekezelni húsz-harminc centi hó leesését?

    A hóhelyzet egyik megnyilvánulása volt, hogy megnőtt a műszaki hibás szerelvények száma. Azt nem tudom, hogy a képen látható 1-es a hóval összefüggésben állt-e ki a forgalomból ("Műszaki okok miatt utast nem szállít"), mindenesetre az otthon hagyott autók miatt megnövekedett forgalom elszállításában nem vett részt.

    A 19-es villamossal ottjártamkor semmi baj nem volt, csak egyszerűen szépen nézett ki a hóesésben :)

    De nem?

    Menet közben a Vár tövében...

    Bartók Béla út.

    A Gellért téren jött a menetrendszerinti meglepetés: a 41-es villamos, mely az újonnan kiépített végállomás váltójának eltömődése miatt a Deák térig járt. Kicsit tragikomikusnak találtuk ismerőseimmel azt, hogy az új végállomás messzebb került a tértől, mint a régi, tehát kényelmetlenebb lett az utasok helyzete, de a járat ugyanúgy hibaérzékeny maradt...

    A 41-es elvileg a Móriczra jár, de most a Deákig ment, ezt tudjuk. Ehhez képest ezen a képen a hátsó táblán a Budafoki forgalmi telep ("Albertfalva, Forgalmi utca") van kiírva belső végállomásként (ez a kocsiszíni menet), hogy teljesen összezavarják az utasokat :)

    Havazás a Móriczon: baloldalt látható a fűtött váltó környékén megolvadt hó. Az ilyen váltók nem is fagytak be! A gond persze az volt, hogy nincs belőlük elég, illetve, hogy helyenként nem működtek. Ezért aztán lebénult a 24-es vonal, a 17-es nem bírt beállni a végállomására, a 2-esen is kimaradások volt, az 1-es óbudai végállomásán csak egy vágányt bírtak használni, a másikon, a Lágymányosi hídon nem tudtak mozogni, emiatt a járat a Népligetig járt, a 18-as és 19-es lebénult a Döbrentei téri elosztóváltó fagyása miatt, és azt hiszem még volt pár hasonló kellemetlenség.

    47-es a hóban I.

    47-es a hóban II.

    A Deákig járó 41-es persze kicsit szétzilálta a normálisan a 47/49 végállomásaként működő Deák teret.

    Ahogy látható, volt egyfajta sorbanállás!

    Na ilyet viszont eddig még nem sikerült fényképeznem: rögtön két 41-es az ideiglenes végállomáson, egy-egy mindegyik vágányon!

    Az éppen pihenő 41-es ekkor hátraállt az egyik vágány végére, így a 47/49 be tudott állni mögé. Igazából el tudott így működni az üzem, de sokkal könnyebb lett volna, ha az évekkel ezelőtt használaton kívül helyezett harmadik vágány is elérhető lett volna!

    Ez a kép az egyik kedvencem.

    És elérkezett végre a pillanat, amire már "évtizedek óta" vártam: működés közben láttam a hóseprőket! Erre valahogy 28 év alatt nem volt lehetőségem. Ez persze egy dolog, de több villamosmániás ismerősöm is ugyanerről számolt be! A képen egyébként az acélvázas 7117-es hóseprő látható.

    Másnap is fényképezős sétával indítottam, ezúttal a 17-es vonal mentén.

    Behavazott ICS a Kolosy térnél.

    Egy nappal később az Astoriánál esti képekkel is megpróbálkoztam, állvány nélkül, kézből. Ahhoz képest szerintem egész jól sikerültek...

    A 41-esek most már tábla szerint is a Deák térig jártak.

    A nagy hó-hó-helyzet.

    41-es a Deákon.

    A legelső UV, a 3200+3201 is ide lett terelve...

    Tábla az utókornak.

    Számomra nagyon kedves volt ez a látvány, kár, hogy hétvégén már visszaállították az eredeti állapotot, és a 41-es ismét a Fehérvári úti SZTK előtt fordult vissza Kamaraerdő felé. Szerintem maradhatott volna itt - igény lenne rá!

    Még egy 41-es, ezúttal a Kálvin téren, és aztán sötétbe borulunk...

    ... mivel ilyen hóhelyzetben az este is meglepetéseket tartogat a villamosmániás számára: további hóseprőket!

    "Télimuki" a 24-es Festetich utcai végállomásán.

    A hóseprőkön kívül normális villamosok is járták a hálózatot éjszaka, hogy megtörjék a jeget a felsővezetéken, váltókon, és ne engedjék a nyomvályút eltömődni. Ez itt például egy jó kései 30-as a Török Flóris utcában.

    Hóseprő pihenés közben...

    ... illetve az Árpád hídon.

    És az oldal végére még egy télimukis kép: a kis kéttengelyes ezúttal az 1-es Vörösvári úti végállomásán áll bent. 


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra