Villamosvezető-verseny a Hofherr Albert utcában
2003. április 10. és 30.

A budapesti villamosüzem évről-évre megrendezi a villamosvezetők versenyét: három éve a rákospataki hurokban, két éve és tavaly a Hungária kocsiszín előtt, 2003-ban pedig a kispesti Hofherr Albert utcában, ahol a 42-es és 50-es vonalakat összekötő vágány húzódik. A versenyzőknek különféle feladatokat kellett végrehajtanuk (elméletieket és gyakorlatiakat) április 10-én, illetve 30-án, a nyertesek pedig továbbjutottak a Szegeden megrendezett országos versenyre, hogy ott a többi villamosos város járművezetőivel is összemérhessék tudásukat.

Az egyik első attrakció számomra az volt, amikor megjelent a 7671-es tanuló Ganz csuklós, a 7662-es tanuló UV-t vontatva. Rajtuk kívül még a 7680+7681 tanuló Tatra volt jelen.

Érdekes volt, ahogy némi tilitolival elhelyezkedtek a 42-es villamos végállomási tartózkodója körüli deltában. A versenypályául kijelölt Hofherr utcai szakaszon egyszerre csak egy jármű tartózkodott, ...

... a többiek addig félreálltak a 42-es vágánya melletti sínpárra, amit erre az alkalomra tettek ismét járhatóvá.

A versenyzők egy oda- és egy visszautat tettek meg a kiválasztott járművel.

Persze nem csak simán, mert menet közben feladatok megoldása várt rájuk! Például, hogy megálljanak a megfelelő táblák mellett, hangjelzésekre reagáljanak, ...

... az áramszedő palettájával pontosan egy direkt odahelyezett lazavezeték alatt álljanak meg, ...

... felismerjék, hogy a távolban jobboldalt látható piros tárcsa, mely normálisan a bejárható szakasz végét jelzi, nem szabályosan a vágánytengelyben van elhelyezve, ezért érvénytelen, és így tovább.

A végállomásról a "versenypályára" kiállás jelzőőrrel volt biztosítva - ilyet se gyakran látni manapság!

A tanuló Tatra a többi oktatójárműhöz hasonlóan a BKV által lett átalakítva, a balesetes 4222 és 4121 kocsikból. Érdekes, hogy az egyik alacsony (4000-4171), a másik pedig magas (4200-4349) pályaszámú, ezek közt apróbb különbségek vannak. A hátsó szerelvénydobozban elhelyezkedő vezérlőszámítógépet (számítógép alatt ne az asztali PC-jére gondoljon senki, hanem egy mikroprogramozható elektronikára) a szériakocsikkal ellentétben nem takarják a szekrény ajtajai, annak borítása ugyanis itt kivételesen plexi. Menet közben az egyes modulok ellenőrzőlámpácskái látványosan villognak!

Az egyik vezetőállás (nincs fülke, a vezető mögött jobbra az oktató ül) műszerfala. Kellemes emlékeket ébreszt az emberben a 120 km/h-ra kalibrált sebességmérő: a manapság szériában használtak talán nem is tudnák megjeleníteni azt a 80-90 km/h-s száguldást, amit az 1-es villamos csinált a nyolcvanas évek közepén az Árpád hídon :) Igaz, pár évvel később fel is kellett újítani ott a pályát, talán nem véletlenül...

Ami még furcsa: a kettes ülések az egyik tanulókocsiban "össze vannak nőve".

Itt éppen a tanuló UV indul "bevetésre".

Örömmel fedeztem fel, hogy a kép előterében látható vasúti iparvágány járva van, azaz a jelek szerint még használják. Sajnos nem most :)

A tanuló ICS a végállomás előtt.

Árnyékfoltos tanulókocsi. És innentől már április 30-i képek jönnek:

Tátrás életképek: tanulószerelvény a jellegzetes MÁV betonkerítés mellett, ..

... lepusztult környezetben, ...

... illetve az Üllői útra vezető vágányon.

A legtöbb versenyző a Tatrával ment, bár az első nap az UV is sokat pörgött. A második alkalommal már csak a Ganz és a cseh szerelvény volt kint.

Ganzok egymás közt: ipari csuklós és Csörgő.

És a végére a szokásos hatásvadász utolsó kép: a nagy fa satnya árnyékában pihenő sárga villamos.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez