Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Az UV motorkocsik:
Oktatójárművek

[Click here for the english version]

A 7600-as pályaszámok hagyományosan a tanulóvillamosokhoz tartoznak, az UV oktatókocsik a 7660-as számokat kapták. Ezek a villamosok nem gyárilag készültek így, a 3400-3403-as motorkocsikat alakították át. Manapság már furcsának tűnik, hogy ezek a szóló UV-k kétirányúak, azaz "A" és "B" végükön is van vezetőfülke. Mindezeken túl van néhány plusz dolog beépítve, amivel különböző hibákat tudnak szimulálni a tanulóvezető életének megnehezítése céljából. Ja, és fűtés is van rajtuk!

Így néz ki egy "TUV" (tanuló UV) "A" végi vezetőfülkéje: nincs paravánfal, a bal alsó saroknál látható ICS-székben ül az oktató, mellette balra a hibákat generáló berendezés irányítópanelje.

Az előbb említett panel közelebbről, sajnos a feliratokat nem nagyon lehet elolvasni.

A 7660-as tanulókocsi az Éles saroknál. Ez a leggyakoribb felbukkanási helyük, bár 2001-ben mindenfelé lehetett őket látni... A "T"-re táblázott viszonylatszámjelző mögött a nagy dobozban van az a bizonyos elektronika, amely segítéségvel különféle üzemzavari helyzeteket lehet szimulálni a tanulóvezető tudásának ellenőrzése végett.

Ugyanő a tanuló UV-k normál tartózkodási helyén, Száva kocsiszínben, a szerelőaknán.

7661, azaz a 3401-ből épített tanulókocsi. A kép 2001 márciusában készült, amikor az átlagosnál jóval több tanulókocsit lehetett látni szerte a városban, egy villamosvezető-képzési hullám kapcsán. Meg kell jegyezni, hogy bár a kocsi véleményem szerint jelentősen különbözik a forgalomban járóktól (csíkok az oldalán és elől, piros "TANULÓJÁRAT" tábla, "T" betű a homlokfalon), az utasok rendszeresen nem értik, hogy miért nem nyit ajtót megállókban.

Ugyanő, a Száva kocsiszín udvarán egy későnyári éjszakán...

... illetve pár órával korábban a Hungária körúton.

Az 1-es viszonylat vonala jó hosszú, 2001 nyarán majd' minden este találkoztam valamelyik tanulókocsival itt...

Legtöbbször már sötétben jöttek szembe, amikor nem sok értelme lett volna fényképezni, ezért örültem meg, amikor egyszer végre kora délután elkaptam 7661-et a Kerepesi út és a Hungária körút kereszteződésénél.

7662 Száva kocsiszín udvarán. Ő a legbujdosósabb TUV, egyszerűen nem sikerült kint az utcán lefényképeznem még soha...

A 7663-as tanulókocsit az egyik kelenföldi csarnokba rejtették el, ahol nem nagyon volt elegendő fény a fotózáshoz, de azért szerintem elég jól látszik ez a kis gyönyörűség :-)

Csak viszonyításképpen: ennyi látszott a kocsiból trükközések nélkül :-)

Persze ez a kocsi szemmel láthatólag nem szereti, ha fotózzák, legalábbis a kevés képem közül, amin szerepel, rendszerint alig látható. Itt fentebb a Bartók Béla úton a Gellért tér előtti váltón fog vissza, a Móricz Zsigmond tér irányába, mögötte már ott toporog a a menetrendszerinti UV szerelvény. Vele (mármint a 7663-al) egyébként rendszerint a Fehérvári úton szoktam volt találkozni, a 7660-al és 7661-el a Hungária körúton, míg 7662-t alig szoktam az utcán látni. Biztos van benne valami logika...

Vissza az UV főoldalra


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra