Click here for the English version / Hier geht's zur deutschsprachigen Version
Időszak: 2010
Megint hónapokon át csak gyűltek és gyűltek a képek az erre a célra fenntartott folderben, és csak most, hogy nem tudok aludni a kánikula miatt, szántam rá magam, hogy valami szöveges keretet adva nekik feltegyem őket. Elég sok dolog történt mostanában, tehát volt miből válogatni, remélem elnyeri az érdeklődők tetszését a válogatás!
Ipari hulladék
Tatra-ünnep
Ez+az I.
Külön- és leges menetek
Buszos szekció
A Baross utca troli kálváriája
Ez+az II.
Kisebb és nagyobb fennakadások
Kúszóváltó-premier
Kúszóváltóláz
Végezetül
Bár továbbra sincs rendes kamerám, jópár videót is felpakoltam a képek kiegészítéseként. Remélem, a beágyazott Youtube-appletek nem lassítják le túlságosan az oldalt.
A 1405-ös Ganz csuklós még 2007 májusában tört össze elég csúnyán, egy másik villamossal összeütközve. Sérülései olyan súlyosak voltak, hogy nem érte volna meg rendbehozni, ezért kiszedtek belőle, amit csak érdemes volt, és törölték az állományból.
A roncsot egy M44-es mozdony (szintén Ganz-gyártmány) ráncigálta át a sörgyári kihúzóvágányról a bontóba, amely a legmagasabb árat kínálta érte.
Erről az oldalról jobban látszik, hogy nem kicsit görbült meg a kocsiszekrény. Jobboldalt: eddig csak UV-k vonultak át utolsó útjuk során ezen a kapun, fura volt most egy csuklóst itt látni. Persze korukat és állapotukat ismerve lassan ideje lenne a többinek is errejárnia...
1980. február 1-én álltak forgalomba az első Tatra szerelvények az 59-esen. Ez azt jelenti, hogy gyerekkorom "új villamosai" immár 30 évesek.. basszus, de öreg vagyok én is :) A BKV szépen megünnepelte az évfordulót, bár pár héttel el kellett csúsztatniuk az programot, az előző évekhez szokatlanul komoly tél miatt.
Az egyik fő attrakció az volt, hogy átküldtek egy Tatrát oda, ahol amúgy nem járhat: a Kiskörútra.
A Kiskörútra jutás legneccesebb része a Szabadság híd, ahol a vágánytengely-távolság a Tatráknál keskenyebb kocsikra van méretezve. A biztonság kedvéért egy téli éjszakán, üzemzárás után próbamenetet küldtek oda.
Sajnos a Deák tér megvilágításilag nem a legszerencsésebb hely éjszaka, ezért erről inkább csak "dokument jeszty" jeligére kattintottam egyet (mikor végre kimásztak a képről az arrajáró khm, vidám fiatalok). Jobbra az látható, hogy mekkora is a legszűkebb keresztmetszet. Az igazi persze az lett volna, ha az aktuális felújítás kapcsán egyszerűen levették volna a közúti forgalmat a hídról, és a megnövelt vágánytengely-távolság mellé csak bicikliutat raktak volna, de ez nem kicsit hangzik utopisztikusan...
Március utolsó hétvégéje gyakorlatilag csak a Tatrákról szólt: még olyan helyen is jártak, ahol amúgy nem szoktak (a már említett Kiskörúton kívül - ahová csak egy menet erejéig merészkedett egy szerelvény -, például az 52-esen). Az igazi különlegesség persze az 59-es volt, ahol ekkor úgy járt egy-egy szerelvény, ahogy az első időkben...
... tudniillik AB+AB csatlással, tehát egyirányúan: hátul nincs vezetőfülke, ...
... illetve szólóban. Nekem ez tetszett a legjobban. Amúgy ezekben a napokban két dolog kínzott: egyrészt egy olyan fogfájás, amihez foghatóval még nem találkoztam, és az, hogy amint fotózni akartam, elment a nap.
Azért egy-két napos fotó is sikeredett, bár nem az igaziak. A végén már inkább csak élveztem az utazgatást, ahogy a hátsó peronról rá lehet látni a pályára.
A dupla és a szimpla a hegyen. Videóztam is, de valaki mindig belegyalogolt a képbe, ezért inkább nem rakom fel.
A Tatrázás jegyében nyílt nap volt Szépilona kocsiszínben is, de fáradt voltam elmenni oda, inkább csak az onnan hazafelé a hosszabb úton - az 59-es vonalon át - menő TW6000-essel utaztam egyet. A Moszkva téren a fények egész jók voltak egy fotóhoz.
Ganz-tobzódás a 4-es Fehérvári úti végállomásán. Az öreg csattogósok a Margit híd felújítása miatti sűrítések kapcsán tértek vissza a Nagykörútra, a tanulókocsi meg valószínűleg valami átcsoportosítás miatt tolatgatott itt.
IQ felező: az autósok egy részének önmérsékletre és gondolkodásra való képességének hiánya miatt a 47-es villamos több kereszteződésen is akadályverseny jelleggel tud csak átjutni. Az egyik ilyen a fenti képeken látható Bocskai út, ezen felül komoly gondok vannak a Fővám téren és a Lónyay utcánál. De nem gyakran: csak minden egyes rohadt reggel!
Hogy lehűtsem magam (eléggé felidegesít, hogy senki nem védi meg a tömegközlekedést az autósok hülyeségétől), két téli kép egy kocsiszíni menetről az Orczy téren.
Március 15-én a 18-as villamos néhány órán át nem tudott átmenni a Tabánon, ezért Ganzokat vezényeltek rá, hogy helyette a Batthyány térre tudjon menni (a Lánchíd alatti alagúton nem fér át a Tatra). Érdekes volt.
Mai első beágyazott videónk, vegyesfelvágott jelleggel.
A Tatra-ünnepen kívül sem szenvedtünk hiányt különmenetekben.
Az egyik legkülönlegesebb pont nem villamosos volt, mégis érintett villamost: a Nohab-GM Alapítvány hattengelyes nagyvasa a manapság már használaton kívül álló Kőbánya-Hízlaló állomáson tette tiszteletét, közben keresztezve a 3-as villamos vágányát.
Amikor még rendszeres teherforgalom volt itt, akkor se hiszem, hogy járt volna erre Nohab!
Még valamikor a télen volt egy utolsó kirándulás a karácsonyi UV-val...
... szintén a Kiskörútra. Illetve jártak másfelé is, például Pesterzsébeten, de bevallom, az engem nem vonzott (öregszem, nna, ez van:), el se mentem.
Még a tél vége felé indult volna el a "Tavaszváró Villamos" is, a fényeit vesztett UV-val, de végül csúsztak, és "Tavaszünneplő Villamos" lett belőle. A "P" viszonylatjelzés "pesti"-t jelentett, a tavalyi "B"-vel (mint "budai") szemben.
Legyen valami a gázolajpusztítók rajongóinak is :)
Balra: a belváros új főutcája elkészültével végre újra jár a Kecskeméti utcában a 15-ös busz. Jobbra: ez viszont egyszeri attrakció maradt - 173-as busz a Kossuth Lajos utca rossz oldalán. A felfordulás oka egy baleset volt.
Amikor épp nincs baleset, ilyen látvány tárul az egyszeri közlekedésbarát szeme elé: elromlott kijelzőjű Ikarus 412-es, és "GYORS 7-173" feliratát vesztett Ikarus 280-as.
A botrányos állapotban levő 412-esek elkezdtek felújulni. Bár alapvetően nem fognak belőlük várat építeni, legalább egy fokkal normálisabban néznek ki - és az új kijelző is működik. Mondjuk ettől még néha le is kéne mosni...
A budapesti buszmániások érdeklődésének homlokterében az elmúlt hetekben ez a két guruló téglatest volt: az Ikarus és a Credo próbajárművei két héten át járkáltak különböző viszonylatokon. Bevallom, engem nem igazán győztek meg: mindkettőt zörgő-csörgő hodálynak találtam. Illik utálni a Volvókat, de azok kiforrottabbnak tűnnek az utas szempontjából.
A Baross utca troli kálváriája (vagy a Kálvária téri troli barossa?)
A Baross utcai trolit egyszer már megszüntették (73-ban), most pedig a Kálvin tér-Fővám tér körüli metró-áskálódások miatt rúgtak belé egy jókorát.
A Fővám tér feltúrása miatt a 83-as troliból buszvonalat csináltak, emellett megindult egy 89-es troli, az Orczy tér és a Kálvin tér közt. Ennek közlekedtetése a Kálvin tér rendezésekor nehézkes lett, ezért egy szakaszán egy ideig a madzag nélkül is közlekedni tudó Solarisok jártak.
A műsort tovább nehezítették mindenféle túrások-fúrások a Nagykörút és az Orczy tér közt.
Mozgóképes pillanatok az Üllői úti-Névtelen utcai önjárásról.
Végül a 89-es vonal átadta (visszaadta) helyét a 83-asnak, mely egy jó darabon természetesen még mindig madzag nélkül közlekedik.
A Kiskörúton szerintem marha jól néz ki a villamossíneken önjáró troli! Jobbra: néha egy-egy büdösbusz is beesik.
További audiovizuális tobzódás, ezúttal az immár 83-as számmal közlekedő Solarisokról.
Szabadság híd, Szent Gellért tér, "csak úgy".
Újabb kisvideó, kedvenc hidamról - nappal és este.
Kicsit fogasoztunk is.
Videócska a Nagy Piros Tehénkékről.
Némileg meglepődve vettem észre, hogy a 73-ason újabban Ikarus 412T-k (is?) járnak. Jobbra: spontán trolifelvonulás a Podmaniczky Frigyes téren, amit mindenki csak Arany János utcaként ismer. Szegény Podmaniczky Frigyes pedig igazán megérdemelná, hogy emlékezzünk rá (a Podmaniczky utca ugyanis nem róla van elnevezve, bár ez persze részletkérdésnek tűnhet)!
Folytatás: fennakadások, és kúszóváltók mindenütt