Így 2010 elején, hóban-sztrájkban jól esik visszatekinteni az elmúlt hónapokra. Voltaképp ahhoz képest, hogy meglehetősen kevés időm volt fotózgatni, elég sok kép összejött:
Nyárvégi ez+az
Nyílt nap Ferencvárosban
Felbontott vágányok itt-ott
Még egy kicsi "B" járat
Halottak napja
Egyre szürkülő ez+az
Mavités Mikulásvillamos Mukikísérettel
Karácsonyi UV
Kezdjük pár semleges képpel kedvenc viszonylatomról, a 41-esről:
ICS a dzsungelben, ICS a Bem rakparti felújított síneken.
Maga a pálya érezhetően jobb haladást tesz lehetővé, de hogy a környezetét, a járdát ennyire nem tették rendbe, az sajnos sokat ront az ember komfortérzetén.
És ha már Ganz csuklósok: egy KCSV a 24-es még szintén elég frissen felújított végállomásán, és egy csatolt csuklós a 4-esen, ahová a Margit híd felújítása miatt vezényeltek pár ilyet, a normális kocsikiadást megerősítendő.
Fura, mert bár alapvetően igyekszem nem túlzott jelentőséget tulajdonítani a viszonylatszámoknak, az újabban Hűvösvölgyig járó 61-esre állandóan azt mondom azóta is, hogy "56-os". Nagy úr a megszokás :)
Idén is volt nyílt nap a ferencvárosi kocsiszínben a Kulturális Örökség Napjai alkalmából, az átlagosnál tarkább látnivalóval.
Például a megszokott nosztalgiakocsikon túl itt volt a szentendrei múzeumból behozott 1074-es motorkocsi, és egy Gépnarancs (felújított Tátra (T5C5K), melynek belső terét a narancsárga árnyalatai uralják) is.
Hagyományosabb látvány a hátsó csarnoknál (balra), és a tárolóvágányokkal ellátott, eredetileg különálló hátsó telepen (jobbra).
A Nagykörúton a Margit híd felújítása előtt igyekeztek felszámolni a lassújeleket, ez pedig vágányzárral járt.
A villamosok a körút déli részén jártak, a Blaha Lujza tér pedig egyvágányos fejvégállomássá változott.
A vonal maradékán buszok közlekedtek. Jó sok.
"Sima" 280-as, feliratát vesztett "GYROS" (baloldali kép), feliratát még nem vesztett GYROS (jobbra), ...
... vágányra besorolás, vágányról kisorolás (baloldalt), szigetperonnál "oldalcsere" (jobboldalt). Mivel már nem először volt ilyen mostanában, elég olajozottnak tűnt a pótlás.
Felszámolták a régi és az új pálya erősen huppanós összeillesztését a Szent István körúton (balra), aminek örültem, és (autós szemszögből) komfortosították a Thököly úti síneket (jobbra), aminek annyira nem.
A látszat ellenére ugyanis nem új vágányzat épült, hanem a régit egyengették ki, a kockakövek és a beton helyét vasbetonnal és aszfalttal kitöltve. Mivel eközben eltávolították a nyomtávtartó rudakat és egyebeket, ezen így villamos nem biztos, hogy végig tudna haladni - de sajnos ez nem volt szempont. Igaz, hogy cserébe eltűnt a Thököly hullámvasút jellege, aminek a hetes buszok rendszeres utasaként azért örülök.
Úristen, ennyi kép, és még egy UV-t se láttunk :)
Az idei késő nyár és kora ősz sztárja villamosfotósok számára a "B" (mint Buda) nosztalgiajárat volt, Hűvösvölgy és Kamaraerdő közt. Ez a két kép (remélem még nem sütöttem el másik oldalon) a megindulását bejelentő sajtótájékoztatón készült a Moszkva téren ...
... ez a kettő pedig már egy rendes hétvégi "üzemnapon" Hűvösvölgyben.
Halottak napján már évek óta jár a "37B" különjárat a Baross tér és az Új Köztemető közt ...
... de idén plusz izgalmat adott az, hogy TW6000-essel közlekedtek.
"Kis-Katowicében" (Kolozsvári utca, Kőbánya) olyan sűrű követés volt, amilyet errefelé máskor nem látni!
Mindezeken túl egy "28A" jelzésű járat is közlekedett, a temető és Kőbánya-alsó közt. A Sírkert utca eleje amúgy jópofa hely, ott még mindig hetvenes évek van, legalábbis kinézetében (kockakő úttest, neonfeliratos gyárépület, alig autóforgalom).
Balra: homokvár romja villamossal :) Jobbra: a 1545-ös kijelzős kocsi rendesen ki tudta írni a speciális viszonylatot, ami szinte már különlegességnek számít az utastájékoztatás terén nagyot zuhant budapesti színvonal közepette.
Baloldalt: tudom, nem igazán jó a kép, de azért háromkocsis "együttállást" viszonylag kevés helyen lehet fotózni, pláne olyan viszonylatokkal, amik csak egy hétvégét léteznek :) Jobbra: a 28A a Mázsa téren fordult.
Alapvetően szerintem ősszel a legszebbek a színek, már amikor süt a nap. Amikor viszont nem süt, akkor elég lehangoló bír lenni.
Baloldalt: szocialista klasszikusok a Gellért szálló előtt - Ikarus 280, Ganz csuklós villamos. Jobboldalt: a 2-es itt még ketté van vágva, de a háttérben már alakul az új kéreg alatti megálló a Fővám téren.
Sajnos elég rendszeres látvány a Fehérvári úton: lerohadt Ganz csuklós miatti torlódás reggel (balra), karambol miatt megállt forgalom este (jobbra).
Két lelkesítőbb fotó: a "kék óra" kezdete és vége a Vigadó téren, KCSV-vel és pótkocsis UV-val (utóbbi - azt hiszem - egy filmforgatás miatt járt arra).
Baloldalt: szerintem ehhez nem kell kommentár, ez maga a késő ősz esszenciája :) Jobbra: 2-es a Szalay utcánál, "csak úgy".
Baleset (aznap már a második) miatt a budai rakpartra terelt 47-es és 49-es a Lánchídnál.
MM+M (Mavités Mikulásvillamos Mukikísérettel)
A Mavite újabb UV-s különmenetet rendezett, ezúttal a Mikulás jegyében.
Balra: várakozás a különjáratra az Orczy úton. Jobbra: a várakozás gyümölcse :)
Egy BKV-s Muki különmenet is a város vágányait járta ezen a napon, így egy ideig dupla (sőt, igazábólt tripla) fotótémát láthatott a nagyközönség.
Öreg vasak a nemrég felújított Mester utcai szakasz műfűvel burkolt részén. Fotón jól néz ki, csak remélhetőleg takarítják majd, mert ezt ugyan nem kell vágni és locsolni, de nem is újul meg magától.
A különmenet programjának részét képezte egy hosszúra nyúlt látogatás Angyalföld kocsiszínben.
Álló formátumú UV képek, hogy ilyet is lássunk. Brrr, hideg és nyirkos nap volt - bár ennek ellenére sokan voltak a különmeneten.
A két menet Újpesten különvált. Én még próbáltam párat kattintani a rákospalotai estében a Mukikról, aztán inkább hazamentem :)
A hazamenetelből aztán otthonról újra elmenetel lett, mert Jazzcool barátom mutatott egy videót a BKV aznap startoló karácsonyi villamosáról.
Amikor megláttam a videót, nekem is gyorsan el kellett mennem fotózni. Marha jól nézett ki!
Az elkövetkező esték jó részén különböző helyeken próbáltam elkapni a 26000 LED által kivilágított járgányt.
Sikeres kezdeményezés volt a BKV részéről, gyakorlatilag csak jót hallottam róla, és aki látta, fülig érő szájjal figyelte!
Videózni is próbáltam, bár a gépem nem bírja az éles fényeket a sötétben.
Teljesen valószínűtlenül nézett ki az öreg szekér! Gyakorlatilag mintha egy UV szellemét láttuk volna - a körvonal, az arányok stimmeltek, de mintha negatívot néznénk: az ablakok sötétnek látszanak, míg a kocsiszekrény kilométerekről is "izzónak" tűnt.
Ezzel a második videóval zárnám ezt az oldalt.