Ha már egyszer elkezdtem a négyes metróval kapcsolatos túrások-fúrások megörökítését, fura lenne kihagyni a Kiskörút felújítását, ami a Fővám és Kálvin téri állomások megépítésével összhangban történt. Ráadásul ez a felújítás örömteli "mellékhatással" járt: korszerűsítették a kiskörúti villamosok pályáját, illetve új (továbbra is kéreg alatti) megállót kapott a 2-es villamos is. Néhány éve még nagyon úgy tűnt, hogy az M4 kapcsán megszűnik a 47-es és 49-es, aztán hirtelen elkezdtek a Nyugati térig történő (vissza)hosszabbításáról beszélni, néha a Lehel tér, néha a Podmaniczky utca/Városliget felé továbbgondolva azt. Ezek megvalósítására egyelőre sajnos nem látok sok esélyt (legalábbis nem látom a városvezetés erőlködését ezügyben), ellenben az már kész tény, hogy a Szent Gellért tér és a Károly körút/Dohány utca sarka közt 2008 decembere óta vadonatúj pályán futnak a villamosok.
Ezen sorok írásakor (2010 februárja) még nem fejezték be a felszíni faltól-falig felújítást, de ez már gyakorlatilag csak idő kérdése.
Az oldal struktúrájába a Szabadság híd felújítását is bevettem pár kép erejéig, mert annak idején e dunai átkelő teherbírásának kérdésessége volt az egyik dolog, amivel megpróbálták megmagyarázni, miért kell eltűnnie a kiskörúti villamosnak (jó nyakatekertre sikerült ez a mondat!).
Mivel szerintem ez a legérdekesebb szerkezetű híd a városban, számomra külön öröm, hogy ezentúl is átmehetek rajta villamossal. A híd teherviselő elemeinek vizsgálata és karbantartása mellett a teljes pályalemezt kicserélték. Amennyire láttam, még a keresztgerendákat is kivágták és újat raktak be helyettük. Az acélszerkezetre új vasbeton pályalemez került, ennek vasazata látszik a jobboldali képen.
Közben a főtartókat és a rácsokat is rendbetették, de még a kapuzat díszeit is (nem csak a turulokat) leszedték egy időre.
A pályalemezen kiképzett hosszanti vályúkba kerültek a sínek, Edilon Corcelast-ba ágyazva. A járdák ortotróp acéllemez alapra készültek, ezen kívül a korlátokat és világítótesteket is az eredetihez hasonlóra csinálták meg (aki figyelte a hidat, tudhatja, hogy a második világháborúban kirobbantott középső rész korlátjai az akkori helyreállítás után egyszerűbb kivitelűek lettek, mint eredetileg voltak). Mindezeken túl új éjszakai díszvilágítást is kapott a híd.
A Fővám téri aluljáró újraépítése
A 2-es villamos aluljárója útban volt a négyes metró leendő állomásának építésekor. Eredetileg olyan tervek is készültek, hogy a rakparti villamos szintben fogja keresztezni a Szabadság híd forgalmát, de aztán ezt - szerény nyomott véleményem szerint: szerencsére - elvetették.
A régi aluljáró az ötvenes évek legelején még korszerűnek nevezhető volt, de a hosszú, sötét folyosók az elmúlt húsz évben leginkább csak a csövesek melegedőjéül és kvázi nyilvánosvécéként szolgáltak. A koszos-büdös létesítmény utolsó napjairól itt láthattok pár képet és videót.
A villamosmegállóhoz és a leendő metróállomáshoz új aluljárórendszer épült, melyből eleinte csak egy bazi nagy gödröt lehetett látni, ...
... aztán elkezdett formát ölteni az aluljáró vasbeton szerkezete...
... illetve a villamos déli (baloldalt) és északi (jobboldalt) rámpára vezető kijárata.
Ekkor az északi oldalon még álltak az eredeti rámpa falai, ezeket elbontották, és elkezdték az újat zsaluzni.
Amikor elkészült, meglehetősen impozánsan látvány volt!
Amíg azonban a déli rámpa még nem készült el különféle nehezítő körülmények miatt, a 2-es villamost nem lehetett újra összekötni - a régi és az új sínek ott szomorkodtak egymástól pár tíz centire.
Az új aluljáró + újra jár a 2-es villamos!
A Közgáz kérte, hogy a villamos ne ott jöjjön fel, ahol régen - ezáltal új közösségi tér keletkezett a főépület előtt. Ennek kivitelezéséhez értelemszerűen hosszabb föld (kéreg) alatti részre van szükség, aminek megépítéséhez viszont át kellett vágni a Vásárcsarnokból a rakpartra vezető (szeméthordó) alagutat. A szemét eltávolításához új, csupaüveg lift épült a Közgáz déli oldalánál, ennek hozománya (szaga? zaja?) viszont zavarta az egyetemet, emiatt nem akarták elfogadni ezt az állapotot. Ráadásul valamelyik hivatal rádöbbent, hogy a Vásárcsarnok rakparti alagútja a műemléki védelem része volt, nem szabadott volna csak úgy elbontani, ezáltal tehát létrejött a jól ismert budapesti állapot, amikor mindenkinek rossz, de legalább jó drágán. Szerencsére végül mindezek ellenére is megépülhetett és megnyílhatott a főváros négy és feledik földalatti vasútja :)
Az aluljáró és a megálló nekem tetszik, csak két dolgot nem értek: az egyik, hogy a peron miért nem lehetett kicsit magasabb, a másik, hogy miért nem alkalmaztak halkabb, rugalmas sínalátámasztást, és passzív zajcsökkentő elemeket a falakon.
Ezek hiánya miatt az üres betondoboz meglehetősen hangosan veri vissza a Ganz csuklósok amúgy sem huszonegyedik-század-kompatibilis zaját.
Mivel az aluljáró nyugati oldala a Szabadság híd hídfőjéhez tapad, a déli irány peronját elcsúsztatva helyezték el, megközelítése az északi irány vágányán átkelve lehetséges. Ez egyátalán nem szokatlan megoldás, például Barcelona vadonatúj villamoshálózatán is van olyan megálló, ahol a föld alatt lámpával védett zebrán lehet átkelni a síneken a másik irányú peronhoz. Olcsóbb és kényelmesebb elhagyni a plusz lépcsőket! Egyébként pedig - hacsak nem számítjuk a Nyugati pályaudvar hátsó, Westendhez közeli részén a sosem működő liftet - ez az első aluljáró Pesten, ahová a lépcsőn és mozgólépcsőn kívül lifttel is le lehet jutni.
A forgalmi tér egyszerű kivitelű, ráadásul őrzik, ezáltal tiszta és biztonságos. A képeken a majdan a négyes metró állomására vezető mozgólépcső helyét is elrejtettük, tessék megkeresni ;)
Mint írtam, a villamos az alsó rakpartról felvezető út kereszteződésénéll jön csak fel, "lapzártakor" ez még erősen építési terület jellegű volt. Még kicsit nehéz elképzelni, de végülis itt áll a Fényorgona-ház, a leendő Közbálna (a Közraktárból átépülő Üvegbálna, alias CET), úgyhogy lehet, hogy nem is lesz olyan rossz az egyetem környéke a régi rámpa rovására megnövelt előtérrel, ha kialakul egy természetes emberáramlás az említett létesítmények között.
Bónusz: kavargó villamospótló és egyéb buszok
Kikapcsolódásként pár kép a mindenféle terelőutakon kanyargó buszokról:
15-ös buszok kerülgetik a dimitrovtér közepét. A tér házaira nagyon ráférne legalább egy esztétikai felújítás, mert nagyon szegényesen néznek ki az omladozó vakolatukkal!
2-es villamospótló az alsó rakparton, a megszámolhatatlan 49-es villamospótló egyike a Boráros téren.
Nosztalgia korú busz a 83-as trolipótlón.