A Vámház körúti pályafelújítás
Tulajdonképpen még csak most érünk el a szűkebben értelmezett Kiskörúthoz.
Baloldalt még nem sok változás látszik a felsővezeték eltűnésén kívül, jobboldalt már nagyban szedik fel a nagypaneles vágányzatot (végre!).
Én legalábbis nagyon örültem annak, hogy nem csak a nagypanelt foltozgatták, hanem teljesen új RAFS pálya épült.
A Kálvin téren is megpiszkálták az aluljárót, de csak darabjait vágták le, nem az egészet.
A tér délnyugati csücskében levő karok teljesen eltűntek, és a Kecskeméti utca torkolatának északi oldalán levő lépcsőt is valamiért betömték, ahogy az a fentebbi képeken látható.
Az új villamosmegálló középperonos lett, a középperon pedig a Buda fele menő irány régi peronja helyén van. Az odavezető lépcső ugyanaz, mint régen; a másik ágát betömték. Személyes tapasztalatom az, hogy a felére csökkent lépcsőkapacitás időnként tolongáshoz vezet - igaz, a tér túloldalára átmenetelhez már nem kell aluljárózni, hiszen egy zebrát is felfestettek, ami pozitív dolog. Én ugyanis utálok lépcsőzni. Miért a leggyengébb forgalmi résztvevő, a gyalogos erőlködjön azért, hogy az autósnak kevesebbet kelljen a pedálokkal és a sebváltóval babrálnia? :)
Lassan a metróállomást is lefedik. Kíváncsi vagyok, mi lesz a felszabaduló helyen, ha már egyszer a villamos közelebb csúszott a tér másik oldalához. Jobbra: a 83-as troli a Fővám tér eltorlaszolása miatt nem közlekedik, lett helyette 89-es, ami alig érinti a teret, máris fordul vissza.
Egy ideig nem volt úttest, csak a villamossínek vezettek át az építési területen, ekkor a buszok és pótlóbuszok is erre jöttek. Meg még akinek kedve támadt rá, elállva a villamosok útját :(
Itt már alakul az úttest alapja, és az új, díszes oszlopokat is állítják.
Egy rövidebb vágányzár (talán két hétvége, vagy valami ilyesmi) alatt egy látványos, ám hasznosságát tekintve némi deficittel bíró tetőt is felállítottak a villamosmegállóban. A fő gond vele az, hogy rövidebb mint a peron, és túl magas, tehát bever alá az eső. A jobboldali kép előterében egyébként meg lehet figyelni a Deák tér felé vezető régi, nagypaneles villamosvágány maradványát is.
Amúgy a tér végső állapotában a Kecskeméti utcán át csatlakozni fog a Belváros Új Főutcájához, a Baross utcán át pedig a Kiskörút és Nagykörút közti rehabilitációhoz, ezért aztán tényleg érdeklődve figyelem az építkezést..
A Múzeum körúti vágányfelújítás
Itt nem tudok különösebb érdekességet írni: először a sínektől egyik irányba eső részt zárták le és ásták fel, majd a másikat, ...
... aztán felszedték a nagypanelt, mély alapzatot csináltak az új pályához, ...
... és elkészítették az új vágányzatot.
Balra az oszlopok állítása (a teleszkópszerűen keskenyedő acéloszlopokra gyűrűszerűen húzzák fel a vasdíszítéseket), jobbra az Astoriánál levő villamosmegálló peronjának újjáépítése.
Később az úttestet is felbontották és újraalapozták, de ezen sorok írásakor (még mindig 2010 februárja) a hideg évszak miatt a végső, felső kopóréteget még nem terítették le. A sávokat ugyan ideiglenesen felfestették, de a vágányszéli betonelemek, illetve a járda és az úttest magassága közt jól látszik látszik a magasságkülönbség.
Vágányfelújítás az Astoriánál, Károly körút elején
A Dohány utcai kanyarig a Károly körúton is új pályát építettek.
Itt is igen nagy örömömre szolgált azt látni, ahogy a paneleket felszedik, és rendes alapokra ...
... rendes vágányzatot fektetnek. A Kossuth Lajos utcát/Rákóczi utat keresztező részt a forgalom fenntartása érdekében több részletben csinálták meg, eközben meg lehetett figyelni, hogy az új pálya nagyobb vágánytengely-távolsággal épült, mint a régi. Ez azt jelenti, hogy szélesebb járművek is közlekedhetnek rajta, bár a Szabadság híd továbbra is megmaradt szűk keresztmetszetnek.
Újra járnak a kiskörúti villamosok!
2008. december 20-ától ismét jár a kiskörúti villamos. Csak a statisztika kedvéért: a csupán a Lónyay utcáig rövidítve járó 47-es és 49-es 2007. augusztus 20-án - egyben az UV búcsújakor - közlekedett utoljára, a Deák Ferenc téren pedig 2007. április 1-én - a 49-es "UV-talanításakor" - járt legutóbb villamos.
Ugyan a Ganz csuklósok kisebb befogadóképességűek, mint a pótkocsis UV-k voltak, de talán egyszer majd lesz rendes méretű villamos is itt! Jobboldalt valami rakparti forgalmi zavar eredményét láthatjuk: 41-es villamos a pesti oldalon!
Mint az elején is írtam, az építkezés folytatódik - ha lesz időm, megpróbálom továbbra is dokumentálni!
Következő oldal: a Károly körút és a Deák Ferenc téri végállomás elbontása és újjáépítése