Budapesti tömköz életképek, 41/II.

Előző oldal

Kisebb és nagyobb fennakadások

Lassan az a furcsa, ha nincs semmi zűr a városban. Nyáron volt olyan nap, hogy három helyen is felpúposodott a vágány, de ha épp nem a hőtágulással volt gond, akkor is gyakran megállt minden.

A baloldali képen látható csuklós lerohadt, a járművezetők pedig nem bírták csatolni a mögötte jövő Tatrához, hogy eltolják vele. Jobban mondva mire sikerült, kiérkezett a "gelka", és megbütykölte annyira, hogy saját erőből elvánszoroghasson a remizbe. Jobboldalt egy karambol eredményét láthatjuk.

A karambol túloldalán ilyen sorbanállás volt villamosból.

Az Október 23. utcában csőtörés mosta alá az utat (és a villamosvágányt) annyira, hogy le kellett zárni a felét. Ez azt jelentette, hogy a villamos nem járt, a pótlóbuszok meg a dugóban araszoltak.


Fodor Illés felvételei

2010 tavasza és nyara úgy fog bevonulni a történelemben, mint az "esős évszak". Olyan esők jöttek hetente többször, amilyeneket korábban ötévente egyszer láttunk! Mindenki számított az ezt követő áradásokra, de hogy az a kis nyeszlett Hosszúréti-patak egész Kőérberket elárassza, az döbbenetes volt...

A Duna is megemelkedett kissé, de nem volt vészes; gyakorlatilag az alsó rakpartok lezárásán túl nem kellett mást tenni (az árterületre épült Római parti házakat nem tudom megsiratni, ti. azért hívják azt a területet árterületnek). A 2-es villamost egy szakaszon kacsákkal pótolták, lásd jobboldali kép :)

Amíg az ország más részein olyan pusztítást végzett a víz, amit évtizedek óta senki nem látott, Budapesten igazából még jól is nézett ki a magas vízállás. A jobboldali képen látható munkagép nem ottragadt, csak a sarat csapatta le a gumikról a sofőr.

Nagyonrövidfilm, sok vízzel.

Kúszóváltó-premier

A kúszóváltó nem új találmány, Budapesten valamiért mégse használták. Aztán a BKV vett egyet, és szépen nem csináltak vele semmit. Végül a VEKE járt közben azért, hogy ha már van, használják. Első éles alkalmazására akkor került sor, amikor a Margit hídi ideiglenes vágányokat a dél oldalról az északira áttették; ezalatt a 4/6-os villamos a Jászai Mari téren fordult.

Külön érdekesség volt, hogy a szerkezetet egy ősöreg pőrekocsin szállították a helyszínre.

A BKV unimogját nem túl gyakran sikerül fotóznom, pedig jó kis cucc. Itt most az volt a feladata, hogy a Mukit és a pőrekocsit mozgassa, ugyanis a felsővezetéket a szerelési munkálatokhoz (daruzás, felsővezeték átkötése) áramtalanítani kellett.

Volt nagy tili-toli!

Múltkor sopánkodtam, hogy még nincs fotóm a Belgiumból használtan vett VanHool buszokról. Hát, most lett, mert az építkezés alatt ők üzemeltek villamospótlóként.

Szürke fakockák a pesti éjszakában. Az építkezés közben zajlott a péntek esti láz, így szinte karneváli hangulat volt, sok nézelődő fiatallal, hangzavarral, villogó fényekkel.

A hagyományosabb olajtemetők is képviseltették magukat, szóval én is elvoltam :)

Az első budapesti Combino, ami valaha is áthaladt kúszóváltón, a 2001-es volt (az első "éles" helyzetben (nem remizben) levő kúszóváltón áthaladó jármű pedig a korábban látott pőrekocsi, majd az azt vontató Muki). Jobboldalt már üzemben láthatjuk a szerkezetet.

Ugyanez mozgóképen.

A kúszóváltó és egy újabb pótlóbusz.

Kúszóváltóláz

Egy nappal a Jászai Mari téri kúszóváltó-beépítés után a szerkezet párját a 2-es vonalon használták fel, ezt ugyanis le kellett zárni a Duna áradása miatt. A BKV-nál sokan nem aludtak eleget ezekben a napokban, mert másnap este már ki is szedték a Jászai Mari térit :)

Muki+pőrekocsi+Muki a Fővám téri aluljáróban, illetve naplemente tehervillamossal.

A Fővám téren helytelenben haladó Muki annyira különlegesnek számít, hogy egy rövid videócskát is berakok róla.

A kúszóváltó beépítése az Erzsébet hídról, illetve a túlpartról nézve. Már ezért érdemes volt kijönni, hiszen a 2-esen nem nagyon szoktak Mukik járni!

Ilyen volt az éles üzem. Másnak is tetszett: alig lehetett olyan képet csinálni róla, amibe nem lógott bele legalább egy fotós :)

És ugyanez mozgásban.

A vízszint csökkenésével helyreállt a forgalom a 2-esen, a váltók azonban csak rövid időre kerültek vissza a raktárba, ugyanis ismét szükség volt rájuk, ezúttal a Fehérvári úton. A Dombóvári útnál csatornaépítés miatt kellett pár napra kettévágni a villamosvonalakat.

A képek napközben készültek, de csúcsban nem volt ilyen idilli a helyzet: három, egymással nehezen szinkronba hozható vonal megfordítására kevés volt az egyetlen fordulóvágány! Emiatt aztán sorbanállás volt, ideges utasokkal.

És az utasok egy héttel később megint idegeskedhettek, ugyanis az Andor utcánál is sor került egy ugyanilyen kettévágásra. Ráadásul ezúttal erős keresztező közúti forgalom is bonyolította az egészet, szép kis sorok kialakulásához vezetve.

Igazából egy-egy forgalomirányító sokat javíthatott volna a helyzeten, mert az autósok gond nélkül beálltak a villamos elé. Állítólag néha volt ilyen irányító - én nem láttam, de persze nem is figyeltem mindig.

A gyalogosforgalom elvezetése szintén kicsit kaotikus volt.

Négy kép a kúszóváltón kurflizó villamosokról. A műszaki megoldás ragyogóan működött, a szervezési részén még lehet kicsit csiszolni.

Végezetül

Az oldalt egy rövid videócskával zárom, mely szépen mutatja, hogy mennyire képtelen vagyok vízszintesen tartani a fényképezőgépet:

Tavaly Kamaraerdő és Hűvösvölgy közt járt a nosztalgia-UV, idén a 2A-n közlekedik egy favázas villamos. Esetünkben ez a 611-es volt, de lehet, hogy más alkalmakkor a 436-os motorkocsi megy helyette, nem tudom. Mondjuk én örültem volna, ha a huszonpár évvel ezelőtti módit élesztik fel, és egyik kocsi itt, a másik meg a 19-esen jár, de tulajdonképpen az egy hatalmas dolog, hogy van rendszeres nosztalgia Budapesten. Tessék kimenni, és fordulni egyet vele - jópofa, és  400 forintot szerintem egyszer megér :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez