Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Budapesti életképek, 20. folytatás, 7. rész

Előző oldal

Az elmúlt hónapokban körülbelül százharmincvalahány életkép halmozódott fel az erre a célra nyitott könyvtáramban. Mivel úgy érzem, hogy ennyit egyszerre úgysem fog senki végignézni, úgy döntöttem, apróbb folytatásokban adom le. Jó szórakozást!

A nagykörúti vágányzat javítása

A nagykörúti 4/6-os villamosok vágányzatán néhány hely már vészesen elöregedett-elkopott, így 2004 őszén sor került ezen helyek kijavítására.

Az egyik ilyen pont a Blaha Lujza téren a Népszínház utcába kanyarodó vágány, és a hozzá tartozó egyszerű vágánykapcsolat volt. Itt még csak az aszfaltot törték fel, a forgalom továbbra is zajlik...

... itt viszont már beépítették az úk kitérőket és átszeléseket, melyek felfutósak. Ez utóbbi megoldás remélhetőleg tényleg csökkenti a rajta való áthaladás zaját és rezgéseit.

A következő javított pont a Dohány utca kereszteződésénél levő ív volt, melyen az utóbbi időkben már csak lépésben haladhattak át a villamosok.

Nem mindennapi látvány: budi a Nagykörút közepén :)

Az utolsó nagyobb javítás helye a Wesselényi utcai kereszteződés volt. Azért írom, hogy "nagyobb", mert ahogy láttam, itt-ott kijavították a vágányzatot borító betont is.

Ezen a képen nem is annyira a felszedett vágányzat az érdekes, hanem az utca fölé felfüggesztett "Nemzeti Színház" reklám, ami azért nem illik ide, mert a Nemzeti már pár éve átköltözött a Közvágóhídhoz a Hevesy Sándor térről...

Egy pillantás visszafelé: a felújított New York Palotáról elkezdték újból lebontani az állványzatot (egyszer már megtették, aztán visszaépítették valamiért).

És aminek nagyon örültem: a villamospótlás végre a síneken zajlott, a buszoknak nem kellett a kocsisorban araszolniuk. Ahogy az sejthető, mindenféle busztípus megtalálható volt: sima 280-as, 435-ös, de még GYROS (a 7-173 gyorsjárat speciálisan átalakított, átfestett kocsijai) is.

Zsilipelés: a pótlóbusz elhagyja a vágányzónát, hogy kikerülje az építés miatt felbontott részt.

A buszok a budai végállomások és az Oktogon között jártak. Érdekes látvány volt ez a karaván, pláne ívben! Na jó, mivel nem sínen megy: kanyarban :-)

A villamosok ismét az Oktogon után levő visszafogást használták...

... így a megállóperonnak csak az egyik oldalát tudták használni.
 

A 4/6-os villamos világjáró körútjai

Számomra magánál a pótlásnál is érdekesebb volt a forgalomba be- és onnan kiálló szerelvények útja. Mivel a normális beállási hely, a Blaha Lujza tér nem volt használható, a "Százlábúak" (=csatolt Ganz csuklósok) otthonuktól, a Hungária kocsiszíntől az 1-es vonalán haladtak a Bécsi útig, majd onnan a 17-esen jutottak el a Török utcáig, ahol a használatban maradt egy szál vágányon jártak át a Margit körútra, a Moszkva tér felé.

Csatolt csuklós az ORFI (volt?) épület(ei) előtt. A váltóállítás kézzel (váltóvassal) történt: az alapvető irány a 17-es végállomása felé vezet, így a körútra beálló vezető leszállt, átállította a váltót a Török utca felé, és úgy ment tovább.

Az őt követő 17-esnek persze emiatt vissza kellett állítania magának a "helyes" irányt.

A Török utcai vágányokat rendszeresen beparkolják, így a környék elővigyázatosságból ki volt táblázva, és rendőrök is figyelték a forgalmat.

Csatolt ICS vár arra, hogy szabad jelzést kapjon a Margit körút felé. (Hú, közben de hideg volt, ráfagyott a kezem a fényképezőgépre!)

Érdekes ugyebár, hogy a Török utcai közúti szabad jelzéssel egy időben kapnak zöldet a Margit körúton kanyarodó 4/6-osok, ebbe viszont a forgalomba beálló villamosoknak nem lett volna érdemes belerongyolniuk...

Végül nem tudom, külön lámpafázist kaptak-e a Török utcai villamosok, vagy hogy működött a dolog, mindenesetre fotós szívemnek önző örömére szolgált, hogy egy lámpaváltásnyit biztosan ott dekkoltak a torkolatban, időt adva fotók készítésére!

No, ez a villamos már útón is van a Margit körút felé...

... akárcsak ez, miközben a Margit körúti, menetrend szerinti kocsi szépen megvárja őt.

A Török utcai kiágazás észak felől.

Csatolt ICS-k a Frankel Leó utcában.

Az esti forgalomból kiállás még érdekesebb volt: a körúti tuják a Széna térről az ez időre járhatóvá tett egyenes vágányon beálltak az 59-es villamos végállomási felszállóhelyére...

... majd a 18-as vonalán át (itt éppen a Szent Gellért téren járunk) lecsorogtak...

... Budafok kocsiszínig. Azért idáig, mert itt volt elég hely a visszafogáshoz (az Albertfalva kitérői csonkavágány rövid egy ilyen hosszú szerelvénynek). Aztán már "csak" legurultak a 4-es végállomásáig, átmentek az Október 23. útjára, egy darabig 4-esként haladtak, majd a Mester utcán át elhagyták a körútat, hogy visszatérjenek Hungária kocsiszínbe.
 

Esti villamostorlódás a Szent Gellért téren

És ha már Ícével együtt kimentünk állvánnyal fotózni késő este a Gellért térre, álljon itt néhány egyéb fotó is!

Torlódás az új megálló előtt, amibe ugye egyszerre csak egy villamos fér be.

Hopp, itt a követlező 18-as! Utána meg egy 41-es...

... a 41-es után pedig egy további 18-as. Valami fennakadás lehetett a forgalomban, aminek pont a lecsengését kaptuk el.

No, ez itt egy kiskörúti villamos, ami bebocsátásra vár a megállóba, ahol épp egy Nagykörútról hazafele tartó dupla ICS várakozik. A megfelelő hátteret a Műegyetem szépen kivilágított Ch épülete adja...
 

Csak úgy...

És ha már ott voltam, meg az este is, meg az állvány is, csináltam egy képet a Batthyány téri villamosvégállomásról, a kivilágított Lánchíddal a háttérben. Ezzel be is fejezném ezt a sorozatot, majd néhány hónap múlva folytatom, addig is köszönöm a figyelmet!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra