életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Budapesti életképek, 20. folytatás, 7.
rész
Az elmúlt hónapokban körülbelül százharmincvalahány életkép halmozódott fel az erre a célra nyitott könyvtáramban. Mivel úgy érzem, hogy ennyit egyszerre úgysem fog senki végignézni, úgy döntöttem, apróbb folytatásokban adom le. Jó szórakozást! A nagykörúti vágányzat javítása A nagykörúti 4/6-os villamosok vágányzatán néhány hely már vészesen elöregedett-elkopott, így 2004 őszén sor került ezen helyek kijavítására. Az egyik ilyen pont a Blaha Lujza téren a Népszínház utcába kanyarodó vágány, és a hozzá tartozó egyszerű vágánykapcsolat volt. Itt még csak az aszfaltot törték fel, a forgalom továbbra is zajlik... ... itt viszont már beépítették az úk kitérőket és átszeléseket, melyek felfutósak. Ez utóbbi megoldás remélhetőleg tényleg csökkenti a rajta való áthaladás zaját és rezgéseit. A következő javított pont a Dohány utca kereszteződésénél levő ív volt, melyen az utóbbi időkben már csak lépésben haladhattak át a villamosok. Nem mindennapi látvány: budi a Nagykörút közepén :) Az utolsó nagyobb javítás helye a Wesselényi utcai kereszteződés volt. Azért írom, hogy "nagyobb", mert ahogy láttam, itt-ott kijavították a vágányzatot borító betont is. Ezen a képen nem is annyira a felszedett vágányzat az érdekes, hanem az utca fölé felfüggesztett "Nemzeti Színház" reklám, ami azért nem illik ide, mert a Nemzeti már pár éve átköltözött a Közvágóhídhoz a Hevesy Sándor térről... Egy pillantás visszafelé: a felújított New York Palotáról elkezdték újból lebontani az állványzatot (egyszer már megtették, aztán visszaépítették valamiért). És aminek nagyon örültem: a villamospótlás végre a síneken zajlott, a buszoknak nem kellett a kocsisorban araszolniuk. Ahogy az sejthető, mindenféle busztípus megtalálható volt: sima 280-as, 435-ös, de még GYROS (a 7-173 gyorsjárat speciálisan átalakított, átfestett kocsijai) is. Zsilipelés: a pótlóbusz elhagyja a vágányzónát, hogy kikerülje az építés miatt felbontott részt. A buszok a budai végállomások és az Oktogon között jártak. Érdekes látvány volt ez a karaván, pláne ívben! Na jó, mivel nem sínen megy: kanyarban :-) A villamosok ismét az Oktogon után levő visszafogást használták... ... így a megállóperonnak csak az egyik oldalát tudták
használni. A 4/6-os villamos világjáró körútjai Számomra magánál a pótlásnál is érdekesebb volt a forgalomba be- és onnan kiálló szerelvények útja. Mivel a normális beállási hely, a Blaha Lujza tér nem volt használható, a "Százlábúak" (=csatolt Ganz csuklósok) otthonuktól, a Hungária kocsiszíntől az 1-es vonalán haladtak a Bécsi útig, majd onnan a 17-esen jutottak el a Török utcáig, ahol a használatban maradt egy szál vágányon jártak át a Margit körútra, a Moszkva tér felé. Csatolt csuklós az ORFI (volt?) épület(ei) előtt. A váltóállítás kézzel (váltóvassal) történt: az alapvető irány a 17-es végállomása felé vezet, így a körútra beálló vezető leszállt, átállította a váltót a Török utca felé, és úgy ment tovább. Az őt követő 17-esnek persze emiatt vissza kellett állítania magának a "helyes" irányt. A Török utcai vágányokat rendszeresen beparkolják, így a környék elővigyázatosságból ki volt táblázva, és rendőrök is figyelték a forgalmat. Csatolt ICS vár arra, hogy szabad jelzést kapjon a Margit körút felé. (Hú, közben de hideg volt, ráfagyott a kezem a fényképezőgépre!) Érdekes ugyebár, hogy a Török utcai közúti szabad jelzéssel egy időben kapnak zöldet a Margit körúton kanyarodó 4/6-osok, ebbe viszont a forgalomba beálló villamosoknak nem lett volna érdemes belerongyolniuk... Végül nem tudom, külön lámpafázist kaptak-e a Török utcai villamosok, vagy hogy működött a dolog, mindenesetre fotós szívemnek önző örömére szolgált, hogy egy lámpaváltásnyit biztosan ott dekkoltak a torkolatban, időt adva fotók készítésére! No, ez a villamos már útón is van a Margit körút felé... ... akárcsak ez, miközben a Margit körúti, menetrend szerinti kocsi szépen megvárja őt. A Török utcai kiágazás észak felől. Csatolt ICS-k a Frankel Leó utcában. Az esti forgalomból kiállás még érdekesebb volt: a körúti tuják a Széna térről az ez időre járhatóvá tett egyenes vágányon beálltak az 59-es villamos végállomási felszállóhelyére... ... majd a 18-as vonalán át (itt éppen a Szent Gellért téren járunk) lecsorogtak... ... Budafok kocsiszínig.
Azért idáig, mert itt volt elég hely a visszafogáshoz (az Albertfalva
kitérői csonkavágány rövid egy ilyen hosszú szerelvénynek). Aztán már
"csak" legurultak a 4-es végállomásáig, átmentek az Október 23. útjára,
egy darabig 4-esként haladtak, majd a Mester utcán át elhagyták a körútat,
hogy visszatérjenek Hungária kocsiszínbe. Esti villamostorlódás a Szent Gellért téren És ha már Ícével együtt kimentünk állvánnyal fotózni késő este a Gellért térre, álljon itt néhány egyéb fotó is! Torlódás az új megálló előtt, amibe ugye egyszerre csak egy villamos fér be. Hopp, itt a követlező 18-as! Utána meg egy 41-es... ... a 41-es után pedig egy további 18-as. Valami fennakadás lehetett a forgalomban, aminek pont a lecsengését kaptuk el. No, ez itt egy kiskörúti villamos, ami bebocsátásra vár
a megállóba, ahol épp egy Nagykörútról hazafele tartó dupla ICS várakozik.
A megfelelő hátteret a Műegyetem szépen kivilágított Ch épülete adja...
Csak úgy... És ha már ott voltam, meg az este is, meg az állvány is, csináltam egy képet a Batthyány téri villamosvégállomásról, a kivilágított Lánchíddal a háttérben. Ezzel be is fejezném ezt a sorozatot, majd néhány hónap múlva folytatom, addig is köszönöm a figyelmet!
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||