Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Tour de Trams IV.
Lausanne, Montreux, Bern

Előző oldal

Ez a mostani utazgatás tulajdonképpen azért történt meg, mert Ícé valahol olvasta, hogy meg fog szűnni a Lausanne-i fogaskerekű metró, amit ő még mindenképpen meg akart nézni. Erről a városról gyakorlatilag semmit sem tudtam közlekedésileg, így hagytam magam meglepni.

Lausanne

Tulajdonképpen nem is egyszer, hanem rögtön kétszer is jártunk itt: egyszer Zürichből Genf felé tartva álltunk meg a "Ficelle" (a helyiek így becézték földalatti fogaskerekűjüket) miatt, ami annyira megtetszett nekünk, hogy az a másfél óra nem elégítette ki utazgathatnékunkat. Így hát két nap múlva visszajöttünk. A két látogatás képeit keverve mutatom be, nincs értelme az alkalmakat szétválasztani.

Nos: ha az ember kilép a Lausanne-i főpályaudvarról, és átvág egy kicsit kaotikus téren (esetleg aluljárózik), akkor egy épület "alagsorában" ezt fogja egyszercsak látni: az M2-nek nevezett vonal (logikus módon) Gare nevű megállóját. De mi is ez pontosan?

Nos, az egyik vágányon egy (igazából kettő) mellékkocsi+mellékkocsi+mozdony összeállítású fogas közlekedik a Genfi-tó partján levő Ouchy városrész és Lausanne kvázi-belvárosa, Flon közt...

... a másikon pedig egy ilyen kéttengelyes izé járkál fel-alá, csak a pályaudvar és a belváros között. Ennek a döcögénynek érdekessége, hogy a vezető oldalra néz ki a kocsiból, és míg hegyirányba lát valamennyire, lefelé teljesen tükörből vezet. Nem igazán irigylem az itt dolgozó járművezetőket, mert maga az út talán két perc - ezt naponta ki tudja hány százszor megtenni nem lehet valami szórakoztató! Az alagút nagyrészt régi építésű, boltozott, de vannak benne modern, vasbeton gerendás részletek is, gondolom ezek később kerültek oda. A sebesség 30 km/h körül lehet, de ez a kis vacak olyan robbanékonyan lő ki, hogy többnek tűnik!

És ez itt a tulajdonképpeni M2, melynek "szabadtéri" szakasza is van. A vonal eredetijét 1877-ben nyitották meg a tóparti Ouchy és  Flon között, majd két évvel később kiépítették a Flon és a pályaudvar (Gare) közötti ingajáratot, mely végig párhuzamosan halad a fővonallal (de csak üzemi kapcsolat van köztük). Akkor az üzem még kötélvontatású (sikló) volt; 1954 és 58 között alakították át két részletben fogassá. Ezek a járművek azóta szolgáltak itt.

A vonal közepén, Montriond-nál van az egyetlen forgalmi kitérő, ahol a nagy padlómagasságú járművek érdekes megoldással közelíthetők meg: a baloldali vágány mélyebben van, a másik irány burkolt vágányai szolgálnak peronul, míg az ellenkező iránynak feljebb van a rendesen magasított peronja. Az utasok elgázolását úgy akadályozzák meg, hogy az automata ajtók csak akkor engedik be őket a peronként üzemelő vágányrészre, ha a másik szerelvény már megállt.

Az egyvágányú szakasz.

Egyébként nem kell megijedni: bár a fogaskerekű üzem eltűnik, a vonal megmarad, sőt, hosszabbodik: ezen a felső végállomásnál készült képen alul, a gödörben látható is az alagút új építésű folytatása. A "Ficelle" (ez a név egyébként madzagot jelent, a régi siklóra utalva) az új szakasz üzembevételétől kezdve gumikerekű automata metróként fog fog üzemelni. A régi járművek valószínűleg Franciaországba kerülnek.

Egyébként nem semmi ez a belváros: az ember felmegy több száz méterrel a tó fölé, erre ott egy ekkora szakadékot talál a város kellős közepén, az utak meg viaduktokon futnak!

Ícé még egy dolog miatt akart nagyon idejönni: a pótkocsis trolik miatt. Hasonlót ugyan két éve már láttunk Luzernben, de itt most...

... azoknál régebbi pótkocsik is üzemben voltak.

... nekem viszont jobban tetszett ez a kisvasút (LEB - Lausanne-Échallens-Bercher), mely egy tipikus svájci vicinális: a városon kívül zárt pályán megy, a külvárosban pedig az utcák szélén. Mi több, a belvárosba már alagútban jut el. Ami nekem még nagyon bejött: ahol felszálltunk, feltételes megállóhely volt. Meg kellett nyomnunk egy gombot, amitől elkezdett villogni egy lámpa, jelezve a közeledő vonat vezetőjének, hogy utas van, tessék megállni.

Ja igen, jártunk Montreux-ben is, ahol nekem a város mediterrán jellege és fekvése tetszett a legjobban, a többiek viszont ezekért a csúnya csáposbuszokért, melyek a Genfi-tó partján járnak Villeneuve és Vevey közt, is odavoltak.

A kiegészítő információkért köszönetet szeretnék mondnani "kontroller"-nek!
 

Bern

Nos, izé. Bernben tulajdonképpen nem is álltunk volna meg, de volt egy meggondolatlan kérdésem útközben, hogy ha már úgyis arra megyünk, nem lenne-e időnk leszállni, és körülnézni (megint). Időnk lett, de némi szem elől tévesztési malőr és aprópénz-hiány miatt végül semmivel se tudtunk utazni. A fényképezéshez meg túl sötét volt, ezért a képek többsége nem sikerült jól :(

Azért azt ismét megörökítettem, ahogy ezek a "szerencsétlen" svájciak össze bírják egyeztetni a történelmi városrészeket a tömegközlekedéssel. Ezen a kapun például villamos és troli is átmegy.

Féligalacsony-padlós Vevey-DUEWAG csuklós a sok száz éves Zytglogge előtt kanyarodva. Ha minden igaz, régen itt egyenesen is ment tuja, de ma már csak a trolibusz jár arra.

Egy Combino, aminek szerintem továbbra is jól áll ez a piros!

Kicsit elmosódott ez a kép, de azért érdekes: ezt a Combinót a Siemens már szanálta, azaz elvégezte rajta azokat a változtatásokat, melyek megakadályozzák a vázszerkezet idő előtti repedéseinek kialakulását. Kár, hogy nem tudtuk kipróbálni, mert azt mondják, az átalakított kocsik szebben/jobban futnak az eredetieknél!

A szűkebben vett belváros széléről indul ez a villamos-szerű helyiérdekű vasút. Két éve még tekerővásznas viszonylatjelzője volt a szélvédő fölött, most már ő is mátrixos kijelzőt kapott. Ez egyébként most komoly tendencia, Baselben a legrégebbi pótkocsikat is elkezdték ilyenekkel ellátni!

A fájdalmasan rövid beszámolót egy újabb "régi" csuklóssal fejezem be. A képen nem igazán látszik, de a villamos itt épp egy viadukton halad át. A berni tömegközlekedési hálózat nem kimondottan nagy (mivel a város sem az), de fekvése és történelmi jellege miatt bőven megér egy vizitet!

Következő oldal: Innsbruck, egy kicsit bővebben


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra