Tour de Trams 2003 VIII.
Németországi villamosos-vonatos csavargás

Előző oldal

A vonatozást így, a hatodik napon már kicsit untuk, bár Ícé továbbra is rendületlenül videózta az elsuhanó tájat, a szembejövő mozdonyokat, valamint a pályaudvarokat, melyeken áthaladtunk. A szünetekben ezen felül NZA-val közösen megfejtette, hogy Németország ezen része az emésztésről szól. Hogy miért?

Nos, ugye úticélunk Essen volt, ez a szó németül étkezést jelent.
Útközben átmentünk Dortmundon, melynek első része azt jelenti, hogy "ott", a második azt, hogy "száj".
Össze is áll a kisgyerek etetése németül: "Kaja! Ott, száj!"
Ekkor jön egy másik közeli város, melyet nemes egyszerűséggel Hammnak hívnak. Ehhez talán nem kell magyarázat, a kisgyerek megértette, mit kértek tőle.

No, szóval valahogy így éreztük magunkat a vonaton - lépjünk is gyorsan túl rajta ;-)

Essen és környéke

Őszintén szólva fogalmunk sem volt, hogy mit várhatunk a Ruhr-vidék központjától, melyről az iskolában csak annyit tanultunk, hogy a környéken bányászat és nehézipar folyik ezerrel - villamosokról szó sem volt! Szerencsére egy kedves német villamosbarát, Stefan Baguette segített rajtunk, szabályos menetrendet készítve nekünk, hogy merről merre menjünk és hol érdemes megállni fotózni. Mi végig csak ezt a leírást követtük!

A kiindulópont a főpályaudvar volt. Itt rögtön meglepődtünk: többvágányos, több nyomtávú földalatti villamos/Stadtbahn-megállót már láttunk, na de egyik se volt ilyen hangulatosan megvilágítva! A város közlekedési vállalatának színe a sárga és a kék, így hát ezzel a két színnel játszottak a tervezők. A képen egyébként egy méteres nyomtávú DUEWAG M8C villamos, és egy LHB gyártmányú, normál nyomtávú ex-Docklands Light Railway Stadtbahn kocsi látható. Ez a két hálózat járja át a várost és környékét, sokszor fonódva egymással.

N8D-NF alacsonypadlós villamos, a Kasselben látott 8NGTW-k rokona. A Bombardier mostanában azt hiszem "Felixity Classic"-nak nevezi ezt a típust.

Egy ugyanolyan kocsi, egészfelületes reklámfestésben.

A Heidelbergben és Kasselban már látott M8C egy régebbi példánya.

A villamosokon túl egy Stadtbahnwagen B kocsi sejlik fel a környékbeli közlekedési hálózatok piros-fehér festésében.

Első utunk a helyi vásárvároshoz vezetett, ahová természetesen Stadtbahn vezet, föld alatt; csak a végén bújik ki. Ez a képen ismét egy ex-Docklands Light Railway kocsi, ezúttal a "duplaajtós" fajtából, melyen meghagyták az eredeti, londoni festést. Ja, a járat kihasználtsága csapnivaló volt, mégis tíz percenként járt. Hiába, ez nem a budapest 29-es villamos!

Ezeket a kocsikat amúgy 1986-ban építette a salzgitteri LHB (Linke-Hofmann-Busch) a londoni DLR számára. Ott vezető nélkül üzemeltek, harmadik sínes áramszedővel. A kilencvenes évek legelején aztán a londoni üzem megvált tőlük, mivel nem közlekedhettek az akkor megnyitott föld alatti szakaszon, illetve szerelvényeket se lehetett képezni belőlük. Az esseni közlekedési vállalat, az EVAG kapott a lehetőségen, megvette, és Stadtbahn használatra alkalmassá tette őket, vezetőfülke és tető-áramszedő beépítésével. Ez volt az egyszárnyú ajtótáblás P89 típus, melyet 2000-ben a két ajtótáblás P86 sorozat követett.

Mára normális Stadtbahn-kocsiknak számítanak, ami nem annyira meglepő, hiszen szerkezetileg a Stadtbahn B sorozaton alapulnak! A képen egyébként a Saalbau megálló, két nyomtávval.

Itt épp egy M8C áll bent a méteres vágányokon.

A főpályaudvarra visszamenve felszálltunk a 106-os villamosra (nem kell megijedni, nincs ilyen sok vonal, csak a Rhein-Ruhr közlekedési hálózatban az egyes városok előre lekötött számmezőkkel gazdálkodnak). A képen egy '89 körül épített M8C a Holsterhauser Platznál...

... illetve egy másik, tíz évvel öregebb.

Én teljesen lehidaltam azon, hogy ezekben a normális esetben teljesen szögletes "belsőépítészetű" kocsikban olyan lekerekített csuklóalagutak voltak, mint a régi, "gömbölyű" DÜWAG-csuklósokon!

Leengedhető alsó lépcsőfok a merev belső lépcsők alatt.

És itt van végre egy dupla Stadtbahnwagen B szerelvény a felszínen! Ez a B80C (80 km/h max. típussebesség, szaggatós) sorozat, melyet a nyolcvanas évek közepén szereztek be. Hasonlókat (kivitelbeli eltérések vannak: más sebesség, más hajtásrendszer, stb) találunk az egész észak-rajnai területen: Bochumban, Bonnban, Dortmundban, Duisburgban, Düsseldorfban, Kölnben, Mülheimben. Ha minden igaz, mostanában a manchesteri Metrolink is azon gondolkodik, hogy ilyet fog venni, használtan!

És ismét egy "egyajtótáblás docklandi".

Ennél a megállónál van egy már nem használt, méteres nyomtávú hurok, ezért egy szakaszon négysínes a pálya!

Helenenstrasse: kereszteződés, elágazás, és a környező utcákban még egy hurokvágány is lapul.

A 106 mellett itt közlekedik a 105-ös is, alacsonypadlósokkal. Egy ilyennel elmentünk a Frintrop Unterstrasse nevű végállomásig, ahonnan busszal folytattuk az utunkat. Régen a busz helyett villamos járt, és a tervek szerint ez újra így lesz a jövőben!

Folytatás: Oberhausenen és Mülheimen át vissza Essenbe


Vissza a túra bemutatásának elejére
Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez