Tour de Trams 2003 IX.
Németországi villamosos-vonatos csavargás

Előző oldal

Úticélunk a Neue Mitte Oberhausen, azaz az oberhauseni új városközpont volt, mely egy jókora szórakoztatócentrum stadionnal, vidámparkkal, és persze villamosvonallal.

Érdekesség az elkülönített (itt éppen emelt vezetésű) tömegközlekedési pálya, melyet kilométerhosszan használnak együtt buszok...

... és villamosok. Ez itt egy oberhauseni MGT6D.

"Ő" természetesen az eddig látott DUEWAG részben-alacsonypadlós villamosok rokona. Az elkülönített pályán busszal kimentünk Sterkrade Bahnhofig, majd onnan átvillamosoztunk Mülheimbe. Útközben rengeteg, használaton kívül helyezett gyárat, erőművet, ki-tudja-mit láttunk, ezek egy részéből szabadidő-eltöltési célokat szolgáló objektumokat csinálták, más részükből pedig művészeti "izéket". Aki látta őket, tudja, miért nem erőlködöm pontosabb körülírásukkal :)

Ez pedig már a négy mülheimi MGT6D egyike a mülheimi városközpontban.

Itt rögtön több meglepetés is érheti az embert: az egyik ez az M6D (hattengelyes DUEWAG tuja, váltóáramú aszinkron hajtással)...

... a másik pedig egy rakat elvesztett sín. Ez az egykor ide átjáró, normál nyomtávú duisburgi villamos maradványa. A szomszédos város Stadtbahnja ma már alagútban érkezik ide, ezért nincs szükség rá.

Az egykori, normál nyomtávú végállomás a jobb szélen látható.

És az előbbi mülheimi tuja már jön is visszafele!

Némi ebédelés után lebújtunk a föld alá, a vegyes villamos/Stadtbahn alagútba. Ez egyébként meglehetősen lehangoló képet mutatott, igaz, szombat volt, de akkor is: csak félóránként-húsz percenként jártak a szerelvények. És ezért képesek voltak fúrt alagutakat építeni! A képen egy M6S látható, azaz a hattengelyes, kontaktoros vezérlésű változat.

Ezeknek a hattengelyes kocsiknak egy része alacsonypadlós középrészt kapott egy korszerűsítés keretén belül, ekkor a típusjelzés M6D-NF-re módosult.

A normál nyomtávú vágányzaton a duisburgiak GT10NC-DU-i járnak, ezek eredetileg nyolctengelyesek voltak, csak aztán megtoldották őket egy plusz alacsonypadlós középrésszel. Jobbfelé az esseni méteres nyomtávú villamos vágányai láthatók, ezek itt egyesülnek/válnak el az alagút előtt/után.

Itt éppen ez utóbbiak is használatban vannak...

.... illetve itt van még egy GT10NC-DU. Utóbbiak az esseni villamoshoz hasonlóan kijönnek az úttest közepére pár méterrel később, pedig a vágányok folytatódnak egyenesen is - ott egykor egy remiz működött.

Innen visszamentünk a mülheimi főpályaudvarra, és ott felszálltunk az esseni U18 Stadtbahnra, ami visszavitt minket (nem annyira meglepő módon) Essenbe. A vonal elég lehangoló volt: lassújelek lassújelek hátán, a száguldásra tervezett járművek alig vánszorogtak rajta. Egykor ez a szakasz volt a Rajna-Ruhr-vidéki Stadtbahn mintaszakasza, mára már jócskán megkopott a dicsősége. Mivel még nem volt túl késő, a földalatti megállókban fotózgattunk egy kicsit. Fentebb egy  B100S, azaz egy korai, kontaktorvezérléses, de 100 km/h sebességre tervezett kocsi látható, melyet később átalakítottak B80C-re, azaz 80 km/h-s, szaggatós vezérlésűre.

Ez szintén ugyanaz a típus. A sebesség csökkenése látszólag furcsa, de meg kell értenünk, hogy a magas sebességet csak a városok közti vonalakon lehet kihasználni, a belterületieken nem, akkor meg minek pazarolni a lóerőket?

Ő, ha minden igaz, már egy gyárilag egyenáramú szaggatós, 80 km/h-ra méretezett jószág.

És a meglepetéseknek még nem volt vége: a Stadtbahn föld alatti megállójában eldöntöttük, hogy kicsit még villamosozunk. El is indultunk, azt gondolván, hogy a tuja biztos a felszínen jár. Hát nem! Mélyebben volt, mint a Stadtbahn!

És aztán visszaérkeztünk kiindulási pontunkra, a főpályaudvarra.

Még pár felvételt csináltunk, aztán elindultunk a városon kívül fekvő szállásunkhoz, S-Bahnnal, ami egy rendes, mozdony vontatta elővárosi vonat volt. Amikor megérkeztünk, azzal szembesültünk, hogy ez a szállás bizony még a stuttgartinál is magasabban fekszik - majd kiköptük a tüdőnket, mire felkecmeregtünk a hegytetőre! Itt igen nagy örömünkre azt kellett tapasztalnunk, hogy kisiskolás osztálykirándulók is vannak a vendégek között - az egész ház hajnalig rengett az ajtócsapkodástól és rohangászástól. Azt hiszem legközelebb a híd alatt alszunk Essenben :-)

Folytatás: a hazaút - Düsseldorf és Köln


Vissza a túra bemutatásának elejére
Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez