Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Villamoshangok WAV-ban
[Click here for the english version]

Abban talán mindenki egyetért velem, hogy a villamosoknak nem csak a kinézetük jellemző, hanem a hangjuk is. Az UV-nek például, akárcsak elődjének, a Stukának, magasan vinnyogó, szinte szirénázó hangja van mind gyorsításkor, mind fékezéskor, míg a Tatra T5C5-nél a kocsiszekrény és a forgóváz rezonál be jellegzetesen. A Mukinak a sípja eltéveszthetetlen (na jó, a HÉV-nek is ilyen sípja van, azzal össze lehet téveszteni:), míg a villamoshangok koronázatlan királya, a Bengáli "gyorsításkor" bocsát ki olyan frekvenciájú hangokat, melyeket nem lehet összekeverni mással. Baracsy Ákos barátom digitális fényképezőgépével nem csak képet, hanem hangot is lehet rögzíteni, logikus volt tehát, hogy megörökítse a szegedi Bengálikat akusztikailag is. Sajnos a felvételek nem túl jó minőségűek, hiszen forgalomban levő villamoson, kézben tartott készülékkel lettek rögzítve, de talán valamit visszaadnak az eredeti élményből.

Egy szegedi Bengáli rögzítőféket old, majd lázas száguldásba kezd
Ez a Bengáli rohan, mintha kergetnék, aztán a megállónál jól lefékez

Az UV hangokat a 41-es és 47-es villamosokon rögzítettük egy májusi estén. A 41-es már csak abból a szempontból is szerencsés választás volt, hogy egyrészt a külső szakaszán este tíz után kevés utas van, így nem hallatszanak bele a felvételbe, másrészt Kőérbereknél nem hegesztve vannak a sínek, hanem csavarozva, így egy kisvasúthoz hasonlóan csattognak ("tadamm-tadamm, tadamm-tadamm").

Felfelé menet: az UV "indításjelez", elindul, néha gyorsít, néha lassít, és megérkezik a megállóba
Újabb két megálló közt készült felvétel: a motorhang és a kontaktorok hallatszódnak, a menet-fék henger átállásai sajnos nem...
A kontaktorszekrény mellett készült felvétel, halaltszik az a bizonyos "tadamm-tadamm" is
Kelenvölgyből kiérve átszálltunk a 47-esre, melynek két motorkocsija közé a kerek 6000-es pályaszámű pótkocsi volt csatolva. Mivel pótkocsival utazni megint egy más akusztikai élmény, ezt is felvettük!

Pótkocsival két megálló közt: motorhang nincs, csak az alváz surrogása, illetve ahogy a rossz pályán időnként ugrál egyet a kocsi...
A Bocskai út és a Móricz Zsigmond körtér közt így szól előbb a járművezető, aztán egy csatolt UV, ami elmegy mellettünk...


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra