Bevezető Tartalom Újdonságok Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Arad villamosai 2007 márciusában (1)

Két éve már jártam Aradon, a VTTE-vel, de akkor nem igazán volt lehetőség a hétköznapi villamosforgalom kipróbálására.(cserébe viszont láttunk sok más dolgot, és nosztalgiajárműveztünk is). Most KZsocival, mk4047-tel és NZA-val ugrottunk át, kimondottan villamosozási céllal.

Az UTA remiz környékén parkoltunk le, ahol egy delta-elágazásban sürgölődnek a mindenféle villamosok. KZsociéknak szerintem jó belépő volt az itteni fotólehetőségekhez ez a pillanat, amikor egy Tátra után egy ex-stuttgarti GT4, amögött pedig egy ex-esseni DÜWAG jött. Az itt látható Tátrával egyébként többször találkoztunk, ő lett a Tigris, a viszonylatszám helyére ragasztott matrica miatt. Vezetője rögtön felavatott minket, hiszen lefotózott bennünket, miközben mi a járművét fotóztuk :)

És a spontán parádé folytatódott: ez a DÜWAG Ludwigshafenből jött, ...

... ő pedig talán szintén Essen-ből. Ezeknek egyébként nem csak a szokásos jobb oldalán vannak ajtajaik, hanem baloldalt is, utólag beépítve, hogy középső (sziget)peron mellett is megállhassanak.

Még egy DÜWAG, csak mert imádom őket :)

Ez a "függőleges homlokú" DÜWAG valószínűleg a bochum-gelsenkircheni közlekedési vállalattól (BoGeStra) jött. Néha gondom volt  az azonosítással, mert a járgányokat átalakították (például ez az igen buta kinézetű két "gülüszem" itt került rájuk), meg a pályaszámok használata sem egyértelmű.

És nagy meglepetésemre ilyen is van itt: kétoldali ajtós Tátra motorkocsik, vélhetően Halléból.

Vessünk még egy pillantást erre a kétirányú, ex-esseni DÜWAG-ra, és menjünk tovább...

... a Piata Sarbeascáig. Ez egy hangulatos hely...

... ami aztán egy laza kanyarral...

... átmegy időutazásba. Legalábbis nálunk az ilyen villamosvonalakat már évtizedekkel ezelőtt felszámolták.

NZA mesélte, hogy itt ez viszont egy viszonylag újabb vonalrész, ami azért alakult ki, mert a két forgalmi irány nem fért el egy helyen: az egyik itt megy, a másik a szomszéd utcában.

Egyébként ebben az utcában negyed órát vártunk egy tök jó fotóhelyen, csak hogy aztán a villamos érkezése előtt öt perccel egy furgon beleparkoljon a képbe. Nem is sikerült még egy olyan hatásos képkivágást találni, mint az lett volna!

És ez lenne az a bizonyos szomszédos utca, a Preparandlei.

Még egy sarokkal odébb található a Piata Arenei, villamos-körforgalommal. Ez egy igazi balkáni forgatag, ahol nagyjából lehetetlen volt rendesen fotózni. És Arad kétarcúságát mi sem mutatja jobban, mint hogy ettől a lepukkant kavalkádtól egy megállóra...

... már a legelőkelőbb belvárosi tér, a Piata Avram Iancu található, sok reprezentatív épülettel a "K.u.K. időkből".

Ma a villamosok az innen induló Bulevardul Revolutiei közepén, parkosított sávban haladnak, ahol meglehetősen jól lehet fotózni őket. Bár egyes átépített-átfestett villamosok esztétikai értéke a környezet ellenére kérdéses volt - mint például ezé a GT4-esé.
 

Ex-mülheimi GT6-os, pótkocsival, eredeti festésben (és sajnos szembefényben).

A megállók nem kimondottan lettek a járművekhez igazítva, ...

... ami nekünk meglehetősen furcsának tűnhet. Itt együtt tudnak ezzel élni.

Egy hallei Tátra után...

... végre jött egy Timis 2 szerelvény (motor+pót)! Ezekről azt hittük, hogy már alig van belőlük forgalomban, ezért nagyon megörültünk neki.

Mi több, mentünk is vele, a Renasteii utcáig, ahol egy viszonylag új építésű szakasz található.

"Sarok-szemesített" GT4, és...

... egy kimondottan új szerzemény: egy "kockaDÜWAG", azaz M8C, Essenből!

A belseje még szinte érintetlen volt, akárha eredeti lakóhelyén lettünk volna. Mi több, a belső kijelzőn "Porscheplatz" volt kiírva végállomásnak :)

Az egyébként látható, hogy nem nagyon erőlködnek az eredeti utastájékoztató készülékek használatával. Sőt, ezen a kocsin még az esseni közlekedési vállalat, az EVAG emblémája is ottmaradt. Mivel Aradon a kint szokásos villamosüzemi feszültségnél magasabbat használnak (ha jól emlékszem, 850V-ot), a német villamosok egy plusz ellenállásmezőt hordoznak a tetejükön.

Szintén németországi szerzemény: a Rhein-Haardt-Bahn hattengelyes DÜWAG-motorkocsija, passzoló, hattengelyes pótkocsival. Mivel az RHB helyiérdekű jellegű, a jármű jól illik a gyoroki helyiérdekű vonalra, ahol éppen közlekedett.

A mikalakai remiz a közúti felüljáróról olyan volt, mint egy baromi jól sikerült modellkiállítás, sooooook DÜWAG-gal.

Persze pár Timis szerelvény is állt bent, hátul pedig a mülheimi síncsiszoló kocsi. A városnak két villamos kocsiszínje van, dugig tujákkal. Erre azért van szükség, mert állítólag itt minden vezetőnek saját járműve van, ami a remizben pihen, amikor a vezetője éppen nincs szolgálatban.

Ipari hangulat, csatolt GT4-esekkel.

Következő oldal: további villamosforgatag, hol egy, hol két vágányon


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra
   
Villamosok.Hu