Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Erdélyi kirándulás I.
(főleg Arad, de kicsit Kolozsvár és Nagyvárad is)

2004. június 18-19-20-án Erdélybe látogattam a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület és a Kisvasutak Baráti Körének tagjai szervezésében. A nyár valószínűleg legforróbb napjai voltak ezek, de megérte, sok szépet és érdekeset láttunk. És nem csak villamosokat, hanem természeti és történelmi látnivalókat is, bár ezen az oldalon csak a síndöcögényekre fogok koncentrálni!

Arad

Első megállónk Arad volt, ahol a CTP - a helyi közlekedési vállalat - munkatársai bemutatták cégüket. Arad Románia második legnagyobb villamosüzeme, körülbelül 250 kocsival és 92 km-es, méteres nyomtávú vonalhálózattal. A járművek közt találhatunk Tatra gyártmányokat, illetve román gyártású Timis kocsikat, de rengeteg a német eredetű, Ludwigshafenből, Mannheimből, Mülheimből, Stuttgartból, Ulmból, és egyéb városokból használtan vett villamos is.

Ez például egy Bogestra (Bochum-Gelsenkirchen Strassenbahn AG) eredetű DÜWAG GT6-os. Úgy nézett ki, mintha éppen csak valamilyen belső szállítást bonyolított volna le. A kép a két kocsiszín egyike, az U.T.A. remiz előtt készült.

Szervezett programunknak része volt a villamoshálózat egy részének bejárása egy ex-halberstadti (azaz NDK eredetű) "gothai" (egészen pontosan Gothaer WF/LEW T57-es típus), illetve két ulmi eredetű GT4-es kocsival.

A keletnémet kéttengelyű belseje. A futása meglepően kemény volt, minden sínhibát érezni lehetett! Persze már nem is használják őket utasforgalomban...

A műszerfalnak csak a legfontosabb kezelőemeleit tartották meg.

A kemény futásnak meg is lett az eredménye: az egyik sínféktörzs leszakadt, ezért a kocsi lerakott minket.

Utunkat egy kék színű, ulmi eredetű, esslingeni gyártású GT4-essel folytattuk. Ennek a négytengelyes csuklós kocsinak érdekessége, hogy kifejezetten Stuttgart számára fejlesztették ki, mi több, Ulm városa is onnan vette őket használtan úgy 18 évvel ezelőtt. A képen látható másik GT4-es viszont egyenesen Stuttgartból érkezett, mi több, még a stuttgarti közlekedési vállalat, az SSB logója is rajta van!

A típus műszerfala. A baloldali kar - melynek fogantyúja szerintem sebességváltókarként kezdte életét - a menetszabályzó, a jobboldali a légfékhez tartozik.

A menetirányváltó kar, illetve a kapcsolómű fokozatjelzője.

A kék GT4-es hátulról. Körülbelül ekkorra a közlekedési vállalat utánunk küldött egy másikat is, hogy csoportunknak ne kelljen tülekednie a járművön a gothai kocsi kiesése után.

De ne csak GT4-eseket lássunk: ez itt kedvenc típusom képviselője, egy ex-esseni, egyirányú DÜWAG GT8. A "GT" nem típusjelzés, hanem jellegmeghatározás: GelenkTriebwagen, azaz gépes csuklós kocsi. Az utána következő szám a tengelyek számát adja meg, tehát a képen látható jószág nyolctengelyes.

Utunkat nemsokára az Arad-Hegyaljai Motorosított Vasút egykori vonalán folytattuk, mely eredetileg nem volt a városi villamoshálózat része, de aztán - többszöri rövidítés, és egy alapos átépítés után - 1983-ban végülis beleolvadt abba. Az eredeti üzemre emlékeztet egy gyönyörű állapotban levő, működőképes, négytengelyes Ganz motorkocsi, mellyel a vonal még meglevő, Gyorokig (Ghioroc) tartó szakaszát utaztuk be. Érdekesség, hogy az eredetileg 1650 V-os üzemre tervezett kocsi a 750 V-os villamosüzemi feszültség miatt csak elég lassan tudott haladni, de az utazás így is nagyon hangulatos volt!

A jármű két kocsiosztályra van osztva, ez a párnázott üléses szekció (a másik teljesen fapados). A kettő közt egy toalett és mosdó található.

A kocsi menetszabályozója.

Az 1912-ben, Budapesten gyártott járművet 1995-ben újította fel az Astra Járműgyár.

Meglepő, de a kocsi alvázára szerelt légsűrítő burkolat nélkül forgott, azaz bárki belenyúlhatott volna - ami természetesen szomorú következményekkel járt volna...

A gyönyörűséges kocsi egyik forgóváza.

A gyoroki vonal nagyrészt egyvágányú, forgalmi kitérőkkel. Itt éppen egy román gyártmányú Timis motor+pót szerelvény, azaz annak távolsági forgalomra épített változata látszik. Volt ám itt nagy élet: a kitérő egyik vágányán állt ez a kocsi, a másikon a nosztalgia Ganz, a két különjárati GT4-es, és az utána jövő, menetrendszerinti pótkocsis DÜWAG. Kár, hogy a szembefény miatt nem tudtam kellően szépen megörökíteni ezt a "tolongást"!

A vonal egy részlete. Érdekes helyi szokás az oszlopok és fák alsó egy részének fehérre festése.

Végállomás: Gyorok (Ghioroc). A szerelvények itt egy deltában fordulnak, mely eredetileg egy elágazás volt, a vonatok innentől két irányba folytatták útjukat. Ma már csak maradványai láthatók a két oldalágnak.

A fordulódelta egyik vágányán egy ex-RHB (Rhein-Haard-Bahn) szerelvény várakozott: egy hattengelyes DÜWAG motorkocsi...

... a hozzá tartozó hattengelyes DÜWAG pótkocsival.

Ez pedig egy Bielefeldből származó, később a Mannheim környéki OEG által használt DÜWAG hattengelyes motor+négytengelyes pót szerelvény a deltavágány Arad felé visszainduló ágában.

Következő oldal: az AHMV kocsiszínje, aradi Tatrák, Kolozsvár és Nagyvárad


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra