Tour de Trams 2003 VI.
Németországi villamosos-vonatos csavargás

Előző oldal

Most pedig ruccanjunk át Ludwigshafenbe! Az ő '63 és 67 között készült DÜWAG hattengelyeseik hagyományos festést viselnek. A 10-es vonalnak egyébként van egy irtó érdekes része...

... az Ebertparknál: itt egy tér mellett halad el a vonal, és a téren levő egyvágányos hurokba mindkét irányba menet bemennek a villamosok!

Tehát jön a belváros felől egy tuja, az is bemegy a palacsintasütő alakú egyvágányos kurfliba, ...

... és jön egy másik a külváros felől, az is bemegy.

Körbemennek a hosszú téren, megállva a végén a megállóban, majd kimennek, és folytatják útjukat: az egyik erre, a másik arra.

Behaladáskor (a képen megtévesztésből a kihaladás látható) egyébként valami egészen hihetetlent láttunk: a szemből jövő tuja már elindult befelé, a miénk ennek ellenére nem várta meg, míg teljesen beér, hanem rákanyarodott. Nem volt két méternél több a két villamos között, miközben ugyanarra a vágányra haladtak be!

Ez meg egy elhúzott kitérő a megálló előtt: a villamosok még kanyarodás előtt váltót állítanak, így a megállóból elindulva nem kell ezzel vacakolniuk, hiszen már a megfelelő síneken vannak.

A város főpályaudvara alatt alagútba bújnak a villamosok, ez megfelel a hatvanas évek óta divatos német megoldásnak. A fentebbi képen a kijárati rámpán az RHB egyik 8MGT jelzésű alacsonypadlósa látható. (Frissítés: az alagút fenntartása olyan drága volt az utasszámokhoz képest, hogy az egyik ágát bezárták.)

Egy régi csuklós ugyanitt.

Ludwigshafen alapjában véve iparváros, belvárosa nem túl nagy - viszont villamosok járnak a főutcáján! Ez itt épp egy zöld (türkiz) tuja, mely az MVV-V-é, ...

... ez pedig egy piros, mely a VBL-é. Nem túl bonyolult színkódolás :)

Ismét Mannheim: a város központja a Paradeplatz, ahol a villamosvonalak keresztezik egymást. A baljóslatú felhők alatt egy újabb dizájnú OEG-s Variobahn látható.

Ez pedig egy VBL tulajdonú DÜWAG nyolctengelyes. (Frissítés: ez a kocsi később Helsinkibe került.)

Egy VBL, ...

... illetve egy MVV-V 6MGT. Mögötte látszik, hogy elég jó a követési idő itt.

Ez pedig valami teljesen "ufó": egy 1928-as gyártású Fuchs ikerkocsi, az OEG nosztalgiajárműve. A festése tudtommal nem eredeti, hanem valamit hirdet.

Mit mondjak, nem egy szép járgány! A kép jobboldalán NZA fényképezi őket - de láttunk két további villamosfotóst is ugyanitt.

Sajnos lassan búcsút kell vennünk ettől a kellemes helytől. Olyan színes villamoskavalkádot prezentált nekünk, amelyre bevallom, nem is számítottam!

Bár nagyon reménykedtünk, hogy sikerül lencsevégre kapnunk az RHB valamelyik 12-tengelyesét, hoppon maradtunk. De azért ez a VBL nyolctengelyes se csúnya! A csomagjaink magunkhoz vétele után felpattantunk a vonatra, hiszen még messze volt a nap vége!

Folytatás: Kassel


Vissza a túra bemutatásának elejére
Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez