Tour de Trams 2003 VIII.
Németországi villamosos-vonatos csavargás
A vonatozást így, a hatodik napon már kicsit untuk, bár Ícé továbbra is rendületlenül videózta az elsuhanó tájat, a szembejövő mozdonyokat, valamint a pályaudvarokat, melyeken áthaladtunk. A szünetekben ezen felül NZA-val közösen megfejtette, hogy Németország ezen része az emésztésről szól. Hogy miért?
Nos, ugye úticélunk Essen volt,
ez a szó németül évést jelent.
Útközben átmentünk Dortmundon,
melynek első része azt jelenti, hogy "ott", a második azt, hogy "száj".
Össze is áll a kisgyerek etetése németül:
"Kaja! Ott, száj!"
Ekkor jön egy másik közeli város, melyet nemes
egyszerűséggel Hammnak hívnak. Ehhez talán nem kell magyarázat,
a kisgyerek megértette, mit kértek tőle.
No, szóval valahogy így éreztük magunkat a vonaton - lépjünk is gyorsan túl rajta ;-)
Őszintén szólva fogalmunk sem volt, hogy mit várhatunk a Ruhr-vidék központjától, melyről az iskolában csak annyit tanultunk, hogy a környéken bányászat és nehézipar folyik ezerrel - villamosokról szó sem volt! Szerencsére egy kedves német villamosbarát, Stefan Baguette segített rajtunk, szabályos menetrendet készítve nekünk, hogy merről merre menjünk és hol érdemes megállni fotózni. Végig ezt a leírást követtük, ezúton is köszönöm neki!
A kiindulópont a főpályaudvar volt. Itt rögtön meglepődtünk: többvágányos, több nyomtávú földalatti villamos/Stadtbahn-megállót már láttunk, na de egyik se volt ilyen hangulatosan megvilágítva! A város közlekedési vállalatának színe a sárga és a kék, így hát ezzel a két színnel játszottak a tervezők. A képen egy méteres nyomtávú DUEWAG M8C villamos és egy LHB gyártmányú, normál nyomtávú ex-Docklands Light Railway Stadtbahn kocsi látható. Ahogy ebből sejthető, a városban és környékén két külön hálózat fonódik össze bizonyos helyeken: a méteres nyomtávú hagyományos villamos és a normál nyomtávú Stadtbahn.
N8D-NF alacsonypadlós villamos, a Kasselben látott 8NGTW-k rokona. A Bombardier mostanában "Fleixity Classic"-nak nevezi ezt a típust.
Egy ugyanolyan kocsi, egészfelületes reklámfestésben.
A Heidelbergben és Kasselban már látott M8C egy régebbi példánya.
A villamosokon túl egy Stadtbahnwagen B kocsi sejlik fel a környékbeli közlekedési hálózatok piros-fehér festésében.
Első utunk a helyi vásárvároshoz vezetett, ahová természetesen Stadtbahn vezet, föld alatt; csak a végén bújik ki. Ez a képen ismét egy ex-Docklands Light Railway kocsi, ezúttal a "duplaajtós" fajtából, melyen meghagyták az eredeti, londoni festést. A járat kihasználtsága csapnivaló volt, mégis tíz percenként járt. Hiába, ez nem a budapest 29-es villamos!
Ezeket a kocsikat 1986-ban építette a salzgitteri LHB (Linke-Hofmann-Busch) a londoni DLR számára. Ott vezető nélkül üzemeltek, harmadik sínes áramszedővel. A kilencvenes évek legelején a londoni üzem megvált tőlük, mivel nem közlekedhettek az akkor megnyitott föld alatti szakaszon, illetve szerelvényeket se lehetett képezni belőlük. Az esseni közlekedési vállalat, az EVAG kapott a lehetőségen, megvette, és Stadtbahn használatra alkalmassá tette őket, vezetőfülke és tetőáramszedő beépítésével.
Mára normális Stadtbahn-kocsiknak számítanak, ami nem annyira meglepő, hiszen szerkezetileg a Stadtbahn B sorozatra alapulnak. A képen Saalbau megálló, két nyomtávval.
Itt épp egy M8C áll bent a méteres vágányokon.
A főpályaudvarra visszamenve felszálltunk a 106-os villamosra (nem kell megijedni, nincs ilyen sok vonal, csak a Rhein-Ruhr közlekedési hálózatban az egyes városok előre lekötött számmezőkkel gazdálkodnak). A képen egy '89 körül épített M8C a Holsterhauser Platznál, ...
... illetve egy másik, tíz évvel öregebb.
Teljesen lehidaltam attól, hogy ezekben a normális esetben teljesen szögletes belsejű kocsikban olyan lekerekített csuklóalagutak voltak, mint a régi, "gömbölyű" DÜWAG-csuklósokon!
Leengedhető alsó lépcsőfok a merev belső lépcsők alatt.
És itt van egy dupla Stadtbahnwagen B szerelvény a felszínen! A B80C (80 km/h max. típussebesség, szaggatós) sorozatba tartozik, melyet a nyolcvanas évek közepén szereztek be. Hasonlókat (kivitelbeli eltérések vannak: más sebesség, más hajtásrendszer, stb) találunk az egész észak-rajnai területen: Bochumban, Bonnban, Dortmundban, Duisburgban, Düsseldorfban, Kölnben, Mülheimben.
És ismét egy "egyajtótáblás docklandi".
Ennél a megállónál van egy már nem használt méteres nyomtávú hurok, ezért egy szakaszon négysínes a pálya!
Helenenstrasse: kereszteződés, elágazás, és a környező utcákban még egy hurokvágány is rejtőzik.
A 106 mellett itt közlekedik a 105-ös is, alacsonypadlósokkal. Egy ilyennel elmentünk a Frintrop Unterstrasse nevű végállomásig, ahonnét busszal folytattuk az utunkat. Régen a busz helyett villamos járt, és a tervek szerint újra így lesz a jövőben.
Folytatás: Oberhausenen és Mülheimen át vissza Essenbe