Ebben most elég sok Nohab van, második rész
A 2023-as év különböző peronokon Nagymarostól Komáromig, Kelenföldtől Révfülöpig

Előző oldal

1:1-es terepasztal

Nem szeretnék arról értekezni, hogy kellett-e a Kopaszi-gát mellé a MOL-torony, vagy hogy összedől-e a világ, ha már ott van (szerintem nem), éppen ezért azt kérem az olvasótól, hogy eressze el a témát, mert csak arról szeretnék írni, hogy ha valaki felmegy a torony kilátójába, akkor a városon kívül egy modellvasutat is láthat:

Nem világos számomra, hogy az épület főhomlokzata miért Ferencváros vasútállomásra néz a belváros helyett, de nekem így is jó :)

Az vonatok innen pont úgy néznek ki, mintha játékok lennének. Ezen a képen látható, hogy a híd már háromvágányos, de a töltésen még csak két sínpár fut tovább, bár elő van készítve a harmadik helye is.

A kétezres évek első felében majdnem vettem magamnak egy H0-s Taurust Bécsben, mert nagyon megtetszett, de végül nem akartam pénzt költeni rá, hisz úgyse terepasztalozok. Jól tettem, mert most innen akármennyi pici osztrák Taurust láthatok :)

Egy kicsit videóztam is, bár az élvezeti értéket csökkentette, hogy az építkezés miatt még a szokásosnál is lassabban haladtak a vonatok. A kilátó üvegfalán meg épp javítottak valamit, ezért a kopácsolást kénytelen voltam zenével elnyomni.

Nagymaros, megint

Könnyű vasútnézegetős kiruccanás Nagymaros-Visegrád megállóhelyig kimenni a zónázóval. Szép a táj, jó a levegő, lehet beszélgetni - és néha még vonat is jön.

Számomra örökké furcsa marad, hogy a nemzetközi vonatok megállnak itt. Nem zavar, csak furcsa :)

Itt egy hasonló vonat az ellenkező irányba menet, Vectron helyett "Messerschmittel".

És itt a következő eurocity - még a nap is kisütött az örömére! Alapvetően tehervonatokat nézegetni jöttünk, de olyanok nem nagyon jöttek.

A Nyugatiba visszaérkezéskor láttam, hogy bent áll a Samu, pontosabban egy Kis Samu motorkocsi...

... egy Samu szerelvény egyik végén. Nosza, szálljunk fel és menjünk el vele Rákospalota-Újpestig (lásd mellékelt ábra)! A Kis Samu technikailag megegyezik a Samuval, úgyhogy tudnak együtt dolgozni, csak a motorkocsi kivitele egyszerűbb, a régebben erre járó Hernyókra emlékeztet (meg lassabb is, de az ezen a vonalon mindegy). Érdekes volt az eredetileg intercity szerelvénynek tervezett Samut Flirt-pótlóként látni: a kevesebb ülés miatt a folyosón is utasok álltak.

Vegyesfelvágott

Déli parti IC/expressz Székesfehérvárnál. A díszfestéses (matricás) Traxxokat már annyira megszoktam, hogy arra kapom fel a fejem, ha sima kéket látok.

Vicces, hogy jelenleg több működőképes magyar Nohab van, mint 2000-ben, ugyanis az elmúlt években egyes magánvasutak is vettek néhányat. Ezek nem feltétlenül azonosak a MÁV M61-es típusával; az első két "új" Nohab (ez és ez) például hat helyett csak négy hajtott tengellyel rendelkezik, de ez a harmadik itt a képen már eléggé olyasmi, mint az államvasúti turcsiorrúak voltak. Még pár évtized, és több Nohabunk lesz, mint a hatvanas években :)

Régen láttunk már Bézét, úgyhogy itt egy kép a tizenegynéhány éve régi színeire visszafestett 343-as motorkocsiról. Az oldal készítése közben csodálkozva olvastam, hogy ez eredetileg nem is motor-, hanem mellékkocsi volt, csak a kilencvenes években "gépesítették".

Komáromtól Esztergomig

Az előző évi bakonyi kirándulás olyan jól sikerült, hogy megint mellékvonalazni mentünk Jazzcoollal, ezúttal Komáromtól Esztergomig. Eredetileg nem ez volt a terv, aztán valahogy mégis ez lett belőle.

Amíg megjött a Bézénk, nézegettük, ami jött. Például ez a gyeseves IC egy kék Traxxszal.

A hegyeshalmi vonalon könnyebb tehervonatot látni, mint Nagymarosnál; elment néhány, mire megjött a vonatunk.

És itt egy újabb díszmatricás Traxx.

Az apró komáromi fűtőházban magánvasúti mozdonyok laknak, például ez az Akiemtől bérelt francia BB36000-es, ...

... vagy ez az Akiemtől bérelt Vectron, mögötte egy másikkal. Érdemes megfigyelni, hogy a gépek tetején négy áramszedő van a különböző országok eltérő felsővezetékes szabványaihoz igazodva.

És már itt is van a Bézénk!

Lábatlanon lábatlankodott (én kérek elnézést) a nyár folyamán sokat látott 019-es Nohab, ...

... több kocsinyi újonnan gyártott betonaljjal.

Van pár hely az országban, ahol némi szerencsével láthatunk szárnyashajót vonatból (Újpesti-öböl/Újpesti vasúti híd, Déli összekötő vasút híd, 70-es vonal Nagymarostól Zebegényig, bajai vasúti híd, Komárom környéke), de biztosra csak Neszmélyben mehetünk, az itteni hajóskanzenben áll ugyanis a 2003-ban selejtezett Vöcsök I-es. Szegénykét kicsit már megviselte az idő múlása.

Korábban láttunk új festésű Bézé mellékkocsit, most végre egy motort is láttam, bár csak a kocsink ablakán át.

És már meg is érkeztünk Esztergomba. Még nem szoktam meg teljesen a felsővezetéket, a felújított állomásépületet és a magasperonokat a régi lerobbantsághoz képest.

Gyerekkoromban ez volt a kevés hely egyike, ahol többször is jártam vonattal iskolai kirándulások során, akkor lassabb és kényelmetlenebb volt az út, mint most. A Bézé viszont örök: egyik alkalommal valahol középen félbe volt vágva a vonal, és a buszos pótlás egyik oldalán Csörgős szerelvénnyel mentünk, a másikon Bézével. Nem tudom, hogy ez akkoriban, a nyolcvanas évek második felében mennyire volt megszokott, mindenesetre este már végig volt vonat, nem kellett átszállni a Csörgők mögé kötött kék kocsikról másra.

Az élet Nohabos oldala

Az oldalt nem tudom mással befejezni, mint Nohabokkal, ugyanis 2023 nyarán nem csak a retró-, hanem a sima hétvégéken is jártak Nohabos vonatok az északi parton, ami különösen szórakoztatóvá tette a hajózások közti utazásokat.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A badacsonyi az északi parti vasútvonal egyik legkellemesebb megállóhelye a hatalmas fákkal, ...


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

... a fák alól kifutva pedig elég jól lehet fotózni a déli órákban. Csak aztán gyorsan vissza kell futni az állomásépület mellé, és venni egy kiló fagyit a túlhevülés ellen :)

A Nohab mögötti Csörgő a vonat kocsijainak szolgáltatta az áramot, a Nohabokat ugyanis anno a gőzfűtéshez szükséges kazánnal építették generátor helyett.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A révfülöpi állomás bizonyos napállásoknál egész jó fotóhely, pláne a gyalogosfelüljáróról. A kép készítésekor sajnos épp nem olyan napállás volt :)

Az árnyékban a korábban említett tartalék Szergej pihent.

És az oldalt ezzel az "áramfejlesztő" Csörgővel fejezem be. Remek nyár volt, főleg így, állandóan a Balaton körül lebzselve. Remélem, hogy 2024 se lesz rosszabb!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez