Ebben most nincs Nohab, második oldal
A 2022-es év különböző peronokon és a Gyermekvasúton

Előző oldal

Őszi kelenföldezés

Ősszel is megfordultam néhányszor a "spotterdombon".

Már nem tudom, honnan jöttem vagy hova mentem, de szerencsére még időben feltűnt, hogy fennforgás van: Ferencváros felől rettentő lassan gurultak fel a vonatok a 14/15-ös vágányok peronja mellé. Pontosabban csak a 14-es vágányra, amin két irányban ment a forgalom, miközben...

... a 15-ösön egy dízelmozdonyos tehervonat pihent (amit itt a kép bal szélére pozicionáltam, mert a jobbra látható régiségek is jópofák voltak).

Mint kiderült, a felsővezeték-rendszeren dolgoztak, emiatt a 15-ös vágány fölött nem volt delej, és a Ferencváros felől érkező vonatoknak is lendületből kellett felgurulniuk az állomásra, mire újra áram alá kerültek a 14-esen.

És lássunk egy klasszik Szergejt is, ha már az is itt állt!

Bakony-túra Győrön át, Börtönbézével

A vidéki vasútállomások közül Győr valószínűleg az egyik legforgalmasabb, hiszen egyrészt itt jön nyugat (Sopron, Hegyeshalom, Rajka) felől minden, plusz a regionális személyforgalom is elég erős. Az idefele út nem volt valami kellemes: az IC fülkéjében egy kedves külföldi hölgyemény köhögött-szipogott mindenki orra alá teljes természetességgel, miközben a laptopját nyomogatta. Még jó, hogy volt betárazott maszk a táskámban - de útitársam így is elkapott valamit.

Ezt a Taurust már láttuk az előző oldalon.

És itt van egy osztrák tesója.

A jelek szerint Taurus felvonulás volt :)

A Gyesev Flirt 3-asait még nem láttam közelről, és sajnos az utazás most se fért bele.

Gyeseves Vectron is volt.

Ezek a svéd eredetű román villanymozdonyok ma már teljesen megszokottak az egész országban, pedig régen elég egzotikus jószágnak tűntek.

Remot Dácsia: alapvetően helyi tili-tolinak szokták használni a típust, de errefelé személyvonatot is rendszeresen húz, mint azt ahogy mindjárt látni fogjuk.

Lapozgatós kijelzővel indít a videó, de aztán vonatok jönnek-mennek: Railjet, MÁV-os Flirt, teher, másik Railjet, másik teher, Dácsia vontatta Bézé-szerelvény, gyeseves Flirt.

Nem maradtunk sokáig, inkább kinéztünk magunknak egy Veszprém felé induló vonatot. Ezekről a járatokról azt kell tudni, hogy általában vagy Csörgők (néha Dácsiák) kék kocsikkal, vagy Bzmot szerelvények. És mostanában összejött egy harmadik verzió is! Már hónapok óta láttam képeket arról, hogy remotorizált Dácsiák által vontatott Bz mellékkocsik (is) közlekednek a vonalon, de csak mérsékelten mertem abban reménykedni, hogy ki is fogunk egy ilyet. Aztán amikor láttuk, hogy arról a vágányról indul a vonatunk, ahol ezek a nem hajtott Bézé mellékkocsik állnak, erősen reménykedni kezdtünk...

Persze teljesen biztosak csak akkor lettünk, amikor megjött a mozdonyunk. Tulajdonképpen utána is lehetett volna kérdezni indulás előtt, hogy mikor jár ilyen, de így nagyobb volt a meglepetés :)

Az első vagon nem sima Bz mellék (Bzx) volt, hanem egy "börtönbézé", azaz bicikliszállítóvá alakított poggyászkocsi (BDzx), amilyennel szerintem még nem utaztam. A kép indulás előtt készült, később megtelt az utastér.

A típus nyilván a berácsozott első ablakok miatt kapta ezt a becenevet.

Kicsit videóztam az út elején és végén, de alapvetően inkább beszélgettünk. Kétszer is jött csörgős vonat ellenirányból, úgyhogy mázlinak éreztem, hogy nem Veszprémből akartunk Győrbe menni, mint eredetileg felvetődött, hanem fordítva. A videóra tett zenéért elnézést kérek, de zajos lett a hangsáv. Részletesebb információk a feliratozásban ("CC")

Itt már "Veszprém-külső átszállóállomáson" vagyunk, mely kicsit távol esik a belvárostól. Régen volt "Veszprém-belső" vasútállomás is, de már nincs, megszűnt a vonallal. Persze az IC-k ma se arra járnának, ha meglenne, de valahogy szerencsétlen, hogy egy ekkora városnak szó szerint a lakott terület legszélén van a vasútállomása.

Amúgy még áramszedős Bézét is láttunk :)

Erős ősz a Gyermekvasúton

2022-ben elég sokat jártam itt, főleg az Mk48-as miatt, de egy másik öreg jószág miatt is felruccantam néhány alkalommal:

Gőzöspróba

Október második vasárnapján, jó másfél évnyi kihagyás után újra gőzös járt kedvenc kisvasutamon! Gőzmozdonyok itt igazából csak az üzem történetének elején jártak, aztán hosszú ideig kizárólag dízelvontatás volt. 2000-ben érkezett a 490,056 pályaszámú mozdony Balatonfenyvesről, vele indultak el a gőzösös nosztalgiavonatok.

Később az addig szoborként szolgáló 490,039 is működőképessé lett téve, de 2021 januárjától már egyik se járhatott. A 056-ost Debrecenben újították fel, ahol alaposan ki is próbálták, mielőtt visszahozták.

Budán aztán csináltak vele még egy próbamenetet, majd két nappal később rárakták egy különvonat elejére:

Különvonat gőzben

A bérelt különvonat személy- és teherkocsikat egyaránt felvonultatott. Itt éppen Virágvölgy állomáson látjuk várakozni. Ami nem látszik a képen: tőlem jobbra és balra egy csomó másik fotós!

Hangulatos állomás hangulatos vegyesvonattal.

Jópofák ezek a 490-es sorozatú mozdonyok: eredetileg 1905 és '50 közt építette őket a MÁVAG, majd Romániában az ötvenes években továbbfejlesztették, és még a nyolcvanas években is gyártották.

Képeken már sokszor láttam ehhez hasonló fotóvonatokat, de élőben még sosem. Felnőtt koromig csak középbejáratú személykocsikkal találkoztam itt, zárt és nyitott kivitelben, úgyhogy nagyon élvezem a mostanában jellemző forgatagot az ezerfajta járművel!

Természetesen videóznom is kellett, bár nem sok lehetőségem volt rá, hiszen az erdőben futva nehéz lett volna többször kielőzni a vonatot :) Egyébként amint megjött ez a gép, a másik is elment javításra, és az év végén a kettő már egyszerre dolgozott!

Őszi életképek

Nem szabad az Mk45-ösöket sem elhanyagolni, hiszen a forgalom túlnyomó részét még mindig ők viszik.

Megint Virágyvölgy. Imádom ezt az állomást!

És zárjuk ezt az oldalt is egy videóval: Normafa megállóhely és Virágvölgy állomások közti felvételeket láthatunk. Az utolsó jelenet, ahogy a szürkületben elindul a kisvonat, valamiért nagyon hangulatos volt élőben!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez