Budapesti hajók 2001 és 2018 közt, első oldal

2000 nyara óta csinálok budapesti tömegközlekedési életképeket bemutató oldalakat, elsősorban kötöttpályás, kisebb részben gumikerekű járművekről. Nagyrészt kimaradtak viszont a hajók. Részben azért, mert míg buszból és villamosból több száz pörög a városban, belőlük nem nagyon van egyszerre 30-40-nél több a vízen, részben meg azért, mert azt gondoltam, a villamosos fórumokból idetaláló embereket nem annyira érdeklik a hajók. Az internetes fórumok mára háttérbe szorultak vagy teljesen eltűntek, a megérzésem viszont a jelek szerint stimmelt, mert látom, hogy körülbelül ötödannyian reagálnak a hajós oldalaimra, mint a hagyományos tömegközlekedésiekre. Ami azért szomorú, mert szerintem egy csomó klassz dologból maradnak ki sokan. Mindenesetre most megpróbálom pótolni 24 éves lemaradásomat ezzel a "hajós életképes" oldallal - tetszik, akinek tetszik, nem tetszik, akinek nem :)

A 2003 augusztus huszadikai víziparádé

A nyár befejezése budapestiként a kilencvenes évekig úgy nézett ki, hogy augusztus huszadikán reggel a vízi- és légiparádén ázunk-fázunk, este tűzijátékot nézünk, utána pedig szomorúan gondolunk arra, hogy másfél héttel később suliba kell menni. Pontosan nem is tudom, hogy a dunai parádé teljesen eltűnt-e a rendszerváltás után, vagy csak én nem erőlködtem, hogy megtudjam, van-e, mindenesetre ha volt is, biztosan nem volt olyan nagyszabású, mint azelőtt (a tűzijáték persze maradt). A kétezres évek első felében aztán hajós társaságba keveredtem, ami nagyjából egybeesett a parádék feltámasztásával. A légiparádé ekkor is több embert érdekelt, mint a hajók, úgyhogy egy ideig a Red Bull Air Race repülő cirkuszát élvezhettük, majd átvette annak helyét a tisztavatás mellé szervezett repülőprogram, mely során néha hajók is felbukkantak. 2018 óta aztán - tudtommal - megint nem vesznek részt hajók a programban.

2003-ban visszahoztak valamit a régi idők víziparádéiból. Nem volt néphadseregi magamutogatás, ott voltak viszont a Mahart és a magánvállalkozók hajói. A fentebbi fotó majdnem olyan, mint amire kiskoromból emlékszem: az ünnepi flottát akkoriban is szárnyashajók vezették fel, csak még a ma már nem létező Sirály sorozat tagjai. Nekünk bal kéz felé a BKV egykori "kocka" vízibuszait láthatjuk, jobbra egy olyan régiséget, amit még látni fogunk, mögötte pedig az Európa rendezvényhajót.

Mip-mip, előzők! A Vöcsök IV-et 1987-ben gyártották a Szovjetunióban, az éppen lehagyni készült Old boy viszont még 1920-ban épült, csavargőzösnek. Később dízelesítették, a hajótestet pedig úgy átépítették, hogy érzésre nem sok maradhatott benne az eredetiből. A hátsó részét később nyitottá alakították, ami szerintem kimondottan javítitt a kinézetén. Úgy tudom, hogy jelenleg (ezt az oldalt 2024 januárjában írom) nem üzemel, de még megvan.

Gyerekkoromban a budapesti hajózás szentháromsága volt az 1963-ban épült Táncsics, ...

... az 1964-ben épült Rákóczi, ...

... és az 1966-ban épült Hunyadi. Itt éppen a több irányba vízet spriccelő Szent Flórián tűzoltóhajót balettozzák körbe, de normál esetben kiránduló- és rendezvényhajóként találkoztam velük, az idősebbek pedig mesélték, hogy a hetvenes években legendás koncertek helyszíneiként is szolgáltak. Nekem "csak" nagymamás sétahajózások és osztálykirándulások, visegrádi utak jutottak, illetve mintha valami céges ünnepen is jártam volna valamelyiken. Sajnos lassan lejár az idejük, egyre kevesebbet mozognak - remélem, hogy legalább az egyiket megőrzik.

Szárnyashajók

Míg a Petőfi gőzössel, a Táncsics-Rákóczi-Hunyadi szentháromság tagjaival, a váci és egyéb vízibuszokkal relatíve gyakran utaztunk, a szárnyashajókat csak a partról bámultunk. Az én fejemben szárnyashajóra ülni egyet jelentett a Bécsbe utazással, az meg sokáig kimaradt nekem. Hatalmas luxusnak képzeltem a szárnyashajók színvonalát, pedig a képek alapján csak a farmotoros Ikarushoz képest lehetett az. Viszont mindenképp hatalmas élmény lehetett rajtuk utazni! Sokáig nem tudtam szárnyashajók hosszú sora nélkül elképzelni a Belgrád rakpartot, mert ott volt a nemzetközi hajóállomás, ahonnan indultak, és ahova érkeztek. Ma már szállodahajók terpeszkednek ott, és a szárnyasok közül is egyre kevesebb közlekedik.

Ezen a 2004 márciusában készült képen a télre szárazra tett szárnyasokat látjuk az Újpesti-öbölben. Itt volt szerintem az összes akkor még meglevő, csak fotózni volt nehéz őket. Két Vöcsköt és két Bíbicet mindenképpen láthatunk; utóbbiakból elöl a III-as látszik, a másik nevét nem tudtam leolvasni. Ezek a legkorszerűbb szárnyashajók az országban; viszonylag újak, de valahogy csúnyácskák, hiányzik belőlük az az áramvonalas elegancia, ami a régebbi típusokban megvolt. Na meg az orrban és a tatban levő szalon: menet közben az utasok csak oldalra látnak ki - igaz, még így is izgalmas velük utazni. Amit sajnálok, hogy teljesen eltűnt az ötvenes évek végén gyártani kezdett Sirály (alias "Raketa") osztály. Volt valami már 1980 körül is "retrónak" tűnő bennük, és hajós ismerős azt mondta, hogy nautikailag se voltak különösebben jók, de elég dögösen néztek ki, ahogy elszáguldottak az ember előtt :)

Vöcsök IV, avagy egy "Voszhod 2" típusú szárnyas '87-ből. Jól látszanak a hordszárnyak, meg a különleges tartószerkezet is, amin áll. Ezt a kb. 70 utast szállító típust egyetlen 1000 lóerős V12-es motor hajtja.

A mögötte álló Vöcsök I. ekkor már selejtezve volt, kicsivel később láttam is Neszmélyena hajómúzeumban kiállítva.

Még nagyobb vasak a méltóságteljesen régimódi Ganz daru alatt: két "Metyeor" osztályú hajó, melyek nálunk Sólyom néven futnak. Mindig azt gondoltam, hogy a Vöcskök ennek a típusnak a kicsinyített változatai, de most jobban megnézve azért látszik, hogy egyrészt régebbiek (a Sólyom I még '71 körül érkezett Magyarországra, szüleim ifjúkori fényképein is látni), másrészt szebbek. Kicsit olyanok, mint a fecskefarkas országúti cirkálók, nem? Itt jobbra a Sólyom II látszik, balra pedig..

...a Prins Willem-Alexander, amit Hollandiából vásároltak, ...

... és ami kicsivel később már Sólyom III-ként közlekedett. Piszok nagy jószágok, két olyan motor kell beléjük, mint amiből a Vöcsökben egy van. Jugoszláviában és asszem Görögországban is láttam ilyen típusú hajót - pontosabban azok valószínűleg a tengerre tervezett "Kometa" osztályhoz tartoztak. Ez a fotó 2012 augusztusában készült a Nehru-park mellett, ahol akkoriban a szárnyasok tanyáztak.

Sajnos manapság (ezt az oldalt 2024-ben írom) a Sólymokat vízre se teszik az alacsony vízállás miatt, és állítólag volt olyan, hogy a Vöcskök se közlekedhettek, csak a Bíbicek. 2023-ban konkrétan csak a Vöcsök II-vel és a Bíbic I-gyel találkoztam, mással nem. Tartalékként lehet, hogy egy kisebb hajót még kikötöttek valahol, de túl sokat nem járhatott, ha így volt.

2012 augusztusában viszont még volt olyan reggel, amikor előbb a Bíbic I húzott el északnak, ...

... pár perccel később a Vöcsök II követte, ...

... utána meg a Bíbic IV jött. És szerintem ekkor még a szlovákok is lejártak Pestre "Sólyommal" (értsd: "Metyeor" osztályú hajóval). A fene se gondolta volna, hogy ez a műfaj ilyen gyorsan kikopik!

Ugyanezen a nyáron láttam ezt a rakást: Bíbic II, Bíbic III és Vöcsök III. Egy öreg hajó is kibogozható a kép bal felén, ő a Csillag nevű ex-csavargőzös 1911-ből, amit '46-ban motorossá alakítottak, és annak ellenére megvan még, hogy 2010-ben elsüllyedt Pesten.

És még mindig 2012 augusztusa: valamelyik Bíbic rohan el mellettünk jelentős sebességgel. Ritkán látok szárnyashajót ilyen szögből!

Talán belefér egy rövid szárnyashajós videó is. De ha nem, akkor is itt van :)

2012 augusztus huszadikai víziparádé

2012 hajózós év volt, úgyhogy az akkor még éppen "szokásos" víziparádéra is kinéztem.

Elég sok hajó le- majd felúszott a Margit híd és a Vigadó tér közt, csak párat mutatnék meg közülük, például a BKV Hófehérkéjét. Látszik rajta, hogy nem mai csirke, de még a látszatnál is régebbi, ugyanis 1895-ben csavargőzösnek épült. A háború után rossz állapota miatt nem használták, aztán 1956-ban motorosként támadt fel, szerény nyomott véleményem szerint elég nyomoronc kinézettel. '77 körül átépítették, bár mai kinézetét az elöl-hátul "terasszal" szerintem a közelmúltban kaphatta.

A Pannóniát akkoriban észre se vettem, csak 2023-ban tűnt fel, hogy a balatoni Csobánc testvérhajója, melyet 1927-ben Szigliget néven építettek. Tudom, nem kellene mindig negatívnak lennem, de szerintem valahogy "elépítették" felújításkor: eltűnt belőle a könnyedség, pedig felismerhető, hogy a balatoni hajó rokona.

Ez a szépség itt az Attila, mely... meglepődik még valaki?... csavargőzösnek épült 1921-ben. Dízelre átépítése után 1967 és 1994 közt a Balatonon járt Zebegény, majd Haláp néven. Még a hátsó felére felépített faházzal együtt is szép, nem?

A Jégtörő I szinte gyerek az előző gépekhez képest: 1959-ben épült Balatonfüreden. 2012-ben már a Magyar Hajózásért Egyesület üzemeltetésében állt

Ez pedig legkedvencebb dunai hajóm, a Sopron vontató. Ez a csodálatos masina 1960-ban épült, és még ma is két hatalmas Láng motor hajtja, amit telegráffal vezérelnek, mint a régi filmekben. Irtó érdekes végignézni, hogyan működik:

Vegyesfelvágott

Hajókat általában villamosos fotózásokhoz kapcsolódva kaptam le akkoriban. 2001 elején (de lehet, hogy még 2000-ben; sajnos nem feliratoztam a negatívokat) UV-kat kattingattam a Bem rakparton, amikor kiszúrtam ezt a fura jószágot középen. Takarásban volt, de a szomszéd pontonról valamennyire el lehetett kapni. A Jókai nem igazán volt dunai hajó: a Balatonra építették, és néhány hónappal a fotó készítése után oda is tért vissza.

2017 májusában fotóztam ezt a "Moszkva" típusú hajót, a Millennium II-t. Ennek érdekessége, hogy bár a sorozatból jó tucatot vásárolt a Mahart 1977 és 82 közt, ez a példány csak 2002-ben érkezett az országba Ukrajnából. Elég jól bevált típus, találkoztam ilyennel még Bécsben is.

A nyolcvanas években a BKV Balatonfüredről vásárolt hét hajót a hét törpét addig "játszó" hét régebbi hajó leváltására: volt Tudor, Vidor, Morgó, Szende, Szundi, Hapci és Kuka. A Szent Gellért a Szende volt közülük. A városi legenda szerint azért kellett átnevezni őket, mert az eredeti mesében nem volt nevük a törpéknek, azokat Disney találta ki a filmhez, és félő volt, hogy az amerikai cég pénzt fog kérni. Szerintem ez maximum félig lehetne igaz, mert a magyar neveket itthon találta ki Lakner Artúr, úgyhogy jó lenne tudni a valódi okot! Bárhogy is volt, nekem máig hiányoznak a "héttörpék" a Dunáról.

És hogy a régebbi "héttörpék" közül is lássunk egyet: a nyolcvanas években egy ideig a mai EUrama volt a Kuka.

És itt van megint a Szent Gellért. Ezeket a hajókat - hivatalosan BKV 100-as osztály - én mindig "BKV kockának" hívtam, mert formatervezésről vagy esztétikáról nem beszélhettünk az esetükben.

2012 augusztusában valószínűleg több hajót fotóztam, mint villamost, emiatt jöhettek össze ilyen "együttállások" (együttúszások), mint a már látott Attiláé és a tragikus sorsú Hableányé.

Itt van utóbbi egy ugyanazon a nyáron készített képen. Tetszett az itthon szokatlan forma, egyszer csak és kizárólag az érdekessége miatt mentem el egy körre vele, amikor egy BKV-s hajó lerobbanása miatt beállt BKK járatra dolgozni. Ez az egyik hajó, amiről elég sok képem van, mert ez a szovjet dizájn annyira elüt a dunaiakétól, hogy sokszor rákattintottam, amikor elúszott mellettem.

A budapesti személyhajózás utolsó fénykora az volt, amikor a BKK szervezésében tömegközlekedés jelleggel, bérlettel igénybevehetően közlekedett néhány járat. Ezeken jellemzően a balra látható váci vízibuszok és az imént látott BKV kockák jártak. A jobbra alul látható normál BKV 100-as mellett felül egy némileg nagyobb hajót, egy BKV 130-ast láthatunk, melynél ugyancsak nem erőltette meg magát a formatervező. Amikor a nyolcvanas évek végén megjelent a három ilyen hajó (Pest-Buda, Dunaföldvár és Halászbástya), azt hittem, hogy csak ráhegesztettek egy dobozt a "héttörpék" fenekére, olyan bénán néztek ki.

Ezt a képet 2017 augusztusában készítettem a Várkert Bazárból. Láthatunk rajta egy "nagyfenekűt" (BKV 130-as), mögötte egy Moszkvát, jobbra pedig az Attila tesójának mondható Vén Dunát, melynek tetejére ekkor már ráépítettek egy plusz "teraszt". A rendszerváltás után minden az utassszám maximalizálásáról szólt, még a hajók fenéklemezére is székeket raktak volna, ha megoldható lett volna :) ami gyakran a kinézet rovására ment. Sajnos az eltűnő régi hajók helyett az utóbbi 15 évben mindenféle szedett-vedett hajókat vásároltak német nyelvterületről vagy épp a volt Jugoszláviából, úgyhogy manapság azért fotózok ritkán dunai hajókat, mert rondának találom őket. A jobb oldali Vén Dunát viszont még terasszal együtt is szerettem, de sajnos nincs már meg: 2023 őszén szétvágták.

Itt egy videó 2012-ből: az eddig képeken látott hajók mellett az Óbudán épült, de osztrák tulajdonú Schönbrunn gőzöst is láthatjuk.

Levezetésképp itt egy 2004-es fotó az Újpesti-öbölből: a Leányfalu (ex- Hapci) motorost láthatjuk az 1970-ben DOKK-1 néven épült úszó dokkban. Utóbb nem mindennapi szerkezet!

Szintén szokatlan járgány, bár már rég a városi élet része ez a 2009-ben Máltán épült kétéltű busz. Amikor először láttam, a villamosom egyik utasa konkrétan felsikoltott, miszerint "jézusom, egy busz van a vízben!" :)

Érdekes, hogy azóta se bírtam rávenni magam, hogy menjek egyet vele. Nekem ez hajónak túlságosan busz...

És itt húzok egy vonalat, folytatása következik!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez