2012: nosztalgia tavasztól-őszig I.
A 125 éves budapesti
villamos ünneplése
Elég jó közelítésnek tűnik, hogy Budapesten még soha nem volt annyi nosztalgia- és különmenet, mint 2012-ben. Időarányosan egész biztosan így van, de lehet, hogy a régi villamosok idei futásteljesítménye önmagában is magasabb, mint előtte harminc éven át összesen, hiszen most nem csak menetből volt több, hanem járműből is! Ez a teljesítmény szerintem megérdemli, hogy külön oldalon emlékezzek meg róla, ez következik most. Fontos infó: nem voltam ott minden meneten, mi több, nem is törekedtem arra, hogy mindig mindenütt ott legyek, mindent megörökítsek, így a felsorolás hiányos:
A tavasz nem éppen 17 pillanata
Kisföldalatti
Tujázás
Észak-Pesten
Irány
a belváros!
A
különjárat különjárata
Itt a nyár!
Kispesti
UV-zás
A
debreceni vendég
Fogaskerekű
Ezressel
Hűvösvölgybe
A
meglepetésbengáli
Nosztalgia
tobzódás
Vegyes
ez+az
Itt van az ősz,
itt van újra
Nyílt
nap Kelenföldön
Mielőtt a tisztelt olvasó ölébe borítanám ezt a szubjektíven összeválogatott fénykép- és videóalbumot, köszönetet szeretnék mondani a BKV villamosüzemének, az ott dolgozóknak, és a cég kommunikációs osztályának is!
A tavasz nem éppen 17 pillanata
Így utólag nem vagyok biztos abban, hogy nem volt már korábban is valami menet, én mégis az április 28. - május 1. hosszú hétvégét nevezném ki szezonnyitónak, ekkor volt négy olyan nap, hogy az ember nem tudta, hova menjen, mit fotózzon.
Az 1896-ban üzembe helyezett (és azóta értelemszerűen többször átépített) 11-es kocsi az első napon négyszer fordult a kisföldalatti vonalán. Sajnos a jármű öreg, törékeny, kímélni kell, ezért ritkán közlekedik, a befogadóképessége pedig erősen korlátos, ezért az utazás előzetes regisztráláshoz volt kötve.
Én egy kicsit továbbmentem ennél, és telephelyi látogatási engedélyt kértem, hogy végre a napfényében, kordonok nélkül lefotózhassam az öreg jószágot.
Miközben a kocsiszínben fotózgattam, kint a Mexikói úton megérkeztek a nosztalgia villamosok is, melyek aznap a 69-esen ingáztak.
Természetesen videóznom is "kellett".
A nap fénypontja az volt számomra, hogy a Vörösmarty téri végállomás kihúzójában is készíthettem néhány képet. A fényviszonyok nem voltak ideálisak, de hatalmas hangulata volt a helynek.
Mint már említettem, a kocsi meglehetősen szűk, ezért nehéz benne videózni, illetve hát a megállók se látványos jelenetek rögzítésére lettek tervezve, de egy ilyen videót is készítenem... kellett.
Aznap tehát a 69-esen járt a két "kiskocsi", a 436-os és a 611-os. Másnap Angyalföld volt a terítéken, de oda nem mentem ki, most tehát zuglói-rákospalotai (pestújhelyi) képek következnek.
Tavaszi napsütés, öreg tuják... jó volt! Sokkal több kommentárt nem akarok írni, a helyszíneket talán ki lehet találni.
A két kéttengelyes mellett ez a környezetvédelmi reklámnak álcázott UV is a helyszínen volt (jobbra), plusz a BKV Ikarus 180-asa (mely sajnos nem szállított utast).
Április utolsó napján az Y alakú Batthyány tér - Deák Ferenc tér útvonalat járta a két kisöreg.
Balra: Ferencváros kocsiszínből a 2-esen, a Margit hídon/körúton és Krisztinavároson át álltak ki a Körtérre a nosztalgiák, itt épp a Dunakorzón csíptem el egyiküket. Jobbra: Deák tér, végállomás.
Balra: városnéző emeletes busz és öreg villamos a Károly körúton. Jobbra: a nosztalgia konvoj a Gellért rakparton.
Mozgóképes "best of".
Az "Y" útvonal alsó szára a Bartók Béla út elején, a "bútorváltónál" végződött (azért hívják így, mert régebben vele egy vonalban, az út nyugati oldalán egy nagy bútorbolt működött).
Balra: Szabadság híd és öreg villamos - klasszikusok, ha találkoznak. Jobbra: idén is közlekedett a városnéző Ikarus 630 kabrió a Széll Kálmán tér és Zugliget/Hűvösvölgy közt.
További régiségek: Oldtimer-parádé a budaörsi reptéren