Megnyitás előtt: ismét kúszóváltózás
Április 21-29 közt eltávolították a ráhajlítást, és az új pályarészt egybeegyengették a régivel - ezalatt természetesen megint kúszóváltózás volt.
Érdekes, hogy megállóperonként fakeretbe szorított kőzúzalékot raktak le - nem állítanám, hogy túlzottan színvonalas megoldás volt, de legalább ilyet is láttunk már.
Az utastájékoztatás is meglehetősen rendhagyó volt. Kicsit az az érzésem volt, hogy valaki saját idejében, saját erőből oldotta meg, mert nem érkeztek meg a hivatalos táblák. Ha így volt, riszpekt az illetőnek.
A kúszóváltó videón. Azt nem filmeztem le, ahogy egy BKV-busz is át akart hajtani rajta: megállt előtte, nem értette, mi az, aztán a két sínen próbált átegyensúlyozni, amíg meg nem látta az integetve-kiabálva feléje szaladó zavarelhárítót...
Az új Deák Ferenc téri végállomás
Április utolsó napján megindult a villamosforgalom. Ekkor a körítés még nem volt kész, úgyhogy a megállóperonokat, járdákat kordonok határolták, de azért így is bíztató volt a tárolóként szolgáló vágányokat nézni, ahogy bekanyarodnak a Bajcsy-Zsilinszky út irányába. Persze ez így egyelőre maximum jelképként értelmezhető, de akkor is jó.
Az új végállomás annyi jelzőberendezést kapott, mintha egy vasúti fővonal közepén lenne, ennek viszont nem tudom, hogy örülök-e, mert az ilyesmi marha drága szokott lenni.
Két pillantás dél felé.
A leendő zöldsávot elkezdték földdel feltölteni.
Napsütés, sárga villamosokkal. Nagyon kellene valami a Károly kaszárnya Madách téri szárnyának helyére, mert eléggé értelmezhetetlen az a foghíj a térfalban. Pontosabban nincs is térfal (jesszusom, milyen szavakat használok újabban...), ami elég feltűnő Wälder Gyula monumentális, téglaborítású lakóépületével szemben.
Hamarosan megérkeztek a terveken már látott, kockára nyírt fácskák is. Ahogy azt a Múlt-kor megjegyezte, ide már nyolcvan éve is ilyeneket terveztek :)
Az igazi persze akkor lett az összkép, amikor a pázsit is le lett rakva. Az egésznek a képen felfedezhető logóhoz tartozó amerikai autógyár örülhet, mert a fasor miatt mostantól évente több ezer turista fogja a hirdetésüket fotó formájában hazavinni magával :)
Még egy "volt-lett" képpár. Ha a képről esetleg nem jön le, leírom, hogy egészen más lett a hangulata a helynek, pozitív irányba! Eddig csak egy szürke aszfalt-tepsi volt, most kimondottan tér jellege lett. Nem egy világ nyolcadik csodája, önmagában ezért nem fognak idejárni a városépítészet iránt rajongó emberek, de tisztességesen kihasználja a térség egyébként nem túl kedvező adottságait.
A menetrend szerinti forgalom elindult, de a végállomás jelzőberendezésein még el kellett végezni pár próbát és utánállítást.
Hogy ki lehessen jelenteni, bármilyen forgalom biztonsággal használhatja a Deák teret, a szokásos ICS-ken kívül...
... más típusokkal is lepróbálták, például Tatrával (lásd baloldalt, még a Kálvin téren) és nosztalgiakocsikkal is. Itt jobboldalt épp a 611-es favázas látható. Tudomásom szerint a kis kéttengelyesekkel azért kellett kipróbálni, mivel a végállomás mindenféle trükkös, Budapesten korábban nem nagyon használt érzékelőkkel rendelkezik, melyek a vágányzónában álló tömeg alapján működnek. Namármost egy rövid, könnyű favázas nem biztos, hogy beleesik az érzékelési határok közé.
Érdekes látványt nyújtanak a fényben úszó zebrák. Nem is néztem, mivel érték el ezt a hatást, csak most, a fotón vettem észre. Balesetvédelmi szempontból egyébként nyilván elég hatásos. Egyébként este a kockafa-sor is ki van világítva, nem is néz ki rosszul, csak nem volt időm lefotózni.
Baloldalt: az egyik váltóállító szerkezet. Jó robusztusnak tűnik, és kicsit bonyolultabbnak is, mint amit a laikus elvárna egy ilyentől :) Jobbra: egy másik éjszaka a 436-os nosztalgiakocsi is tiszteletét tette.
Nem akarom túlragozni, de nekem sokkal jobban tetszik az "új" Károly körút, mint a régi. Direkt "régen és most" képeket ugyan nem csináltam, de utólag azért körülbelül egymás mellé lehet tenni fotókat:
Az világosan látszik, hogy a régi végállomás meg se próbált kellemes lenni: ahol valami felület használat nélkül maradt, egyszerűen leaszfaltozták. A jobboldali kép kapcsán osztrák ismerőseim azt mondták, hogy nem ehhez vannak szokva Budapesttől, az ilyen "bezöldítés" inkább Franciaországra jellemző - és ez város(sz)építészetben elég komoly dícséret.
A legszebb persze az lett volna, ha a vágányok is füvesített kivitelben készültek volna el, de talán majd legközelebb.
Aszfalttepsi vs. fű, fák és szökőkutak. Marha jó!
A végállomás szokványosabban néz ki, de még így is jobb, mint a sokévi átlag. Ha a fák megnőnek, ez a rész is kellemesebb lesz.
A képanyag összeállításakor a fasor közepén húzódó szökőkút-füzér még csak próbaüzemben működött, emiatt néha érdekes működik-eláll-"beindul, de nagyon" tüneteket mutatott. Sajnálom, hogy a középső csíkot jókora "fűre lépni tilos!" tábla díszíti, mert ez általában csak a normális embereket szokta visszatartani, akik pedig nyugodtan odamehetnének. Remélem, nem fogják hagyni, hogy hajléktalanok költözzenek oda - bár a szökőkutak lehet, hogy eleve elkergetik az esetleges próbálkozókat :)
Zöld fű, sárga villamos. Csak így tovább!