Sokat gondolkoztam azon, vajon elkészítsem ezt az oldalt most, vagy inkább várjak, amíg teljesen befejeződik minden építkezés, aztán rájöttem, hogy a metró építési területe még lehet, hogy évekig ott fog terpeszkedni a Kálvin téren, úgyhogy az aktuális fejezetet inkább ott zárom le, hogy ismét járnak a kiskörúti villamosok.
Ez persze így is elég hosszú időszakot ölel át, de legalább nem lehet azt mondani, hogy nincs látszata! Hiszen bár a Bartók Béla út felújításának kezdete óta már kilenc év (!) eltelt, mégis még ideiglenes állapotok uralkodnak a Szent Gellért téren és a Körtéren, ezzel ellentétben a Károly körút felújítása még úgy is látványos városfejlesztésként értelmezhető, hogy se a Bajcsy-Zsilinszky úti villamoshosszabbítás, se az új "Városháza Pláza" nem épült meg.
A
kiindulási állapot
Vágányzár: kúszóváltó
és ráhajlítás
A Károly körút
átépítése: bontás
Eközben másutt:
Fővám tér, Kálvin tér
A Károly
körút átépítése: építkezés
Megnyitás
előtt: ismét kúszóváltózás
Az új Deák Ferenc
téri végállomás
Különleges
próbák
A végeredmény
A szöveget most is próbáltam minél több linkkel megpakolni, tessék klikkelgetni! :)
A Károly körút és a Deák téri végállomás átépítése miatt 2010. október 9-től a villamosok csak az Astoriáig jártak, de az építkezés már valamivel korábban megkezdődött, a közút megbontásával, és ideiglenes forgalmi rend kialakításával.
A képen a villamostól jobbra látható, duplán is csonka vágányt használták valaha is? Jópár éve nem volt már bekötve a pályába, de előtte?
Az átépítéssel ez a tartózkodó is a múlté lett.
Vágányzár: kúszóváltó és ráhajlítás
A hónapokig tartó vágányzárhoz ráhajlítást barkácsoltak a Károly körút elejére, amíg viszont azt építették, a Múzeum körúti oldalon kúszóváltón fordultak. Ahogy látható, a villamosok a perontól távolabbi vágányon álltak meg, az úttest szintjéről lehetett felszállni rájuk.
Balra: a kúszóváltó. Jobbra: a Károly körútnak ezt a rövid ficakját többször felújították: egyszer a metrópótlások után új nagypanelt építettek be, aztán RAFS-ot kapott. Most ezt feltörték, és beleépítették a ráhajlítást.
Ez már a ráhajlításos állapot. Az első napokban elég rendes sorbanállások alakultak ki, aztán már nem volt vészes.
Baloldalt: hogy a néni a képen miért pont ott akart átmenni/felszállni... és hogy hogyan került oda..? Az viszont tény, hogy nem nagyon foglalkoztak azzal, hogy a gyalogosok milyen körülmények közt tudják megközelíteni a megállót, lásd jobboldalt. Hogy itt esténként nem voltak csoportos bokatörések, az azt mutatja, hogy strapabíró népség a pesti :)
A Károly körút átépítése: bontás
De nézzük meg, mi történt eközben a végállomáson! Természetesen építeni csak bontás után lehet, úgyhogy azzal kezdjük.
Baloldalt: a végállomás már esőbeállók nélkül, itt-ott megnyirbálva, de még felismerhetően (vajon miért vágták el a megállótáblákat derékban?). A jobboldali látvány nagyjából megegyezik azzal, amit a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos bontásakor láttam ötévesen - az Andrássy út (akkor épp nem így hívták) és a mai végállomás közti nagypaneleket hasonlóan sportosan kapták ki, a helyük pedig felületi sebként maradt az aszfaltban.
Fogyatkoznak a felsővezetékek is.
Baloldalt: oszloptalanság és terelt közúti sávok. Jobbra: az aluljáróból a végállomásra felvezető egykarú lépcső régen a két vágány közt bukkant ki. Az új felállásban a lépcső ugyanott marad, de a sínek egymás mellett lesznek, tehát csak az egyik peronnak lesz közvetlen kapcsolata, a másikat zebrán keresztül lehet megközelíteni. Amíg a villamos itt végállomásozik, addig ez nem gond, de nem igazán értem, mi értelme volt ennek a változtatásnak.
A belváros ideiglenes attrakciói: szlalompálya és romkert.
Egy panoráma a gyalogosátkelőről készítve. Itt még csak a burkolatot szedték fel, a közművi turka-furka még hátra van.
A Fővám tér eddigre már túl volt a nagy munkálatokon - a Szabadság híd felújításán és a 2-es villamos aluljárójának teljes újraépítésén -, mégis, még jó ideig balkáni állapotok uralkodtak rajta. Aztán viszont egy olyan szép kis játszóteres parkot rittyentettek oda...
... hogy arra aligha lehet panasz! A metróállomás
és a Közgáz előtti terület persze még nincs kész, de legalább már a mindennapi
közlekedést nem akadályozza a Luca Széke Metróigazgatóság tevékenysége.
Ez utóbbi nem teljesen teljesen nem igaz a Kálvin térre,
ami igazi díszkő- és betonpuszta még 2011 nyarán is, gémeskút helyett toronydaruval.
A Baross utcai troli igen viszontagságos életet élt a tér átépítése óta: a fentebb látható szakasz a Szabó Ervin tér és a Kálvin tér közt csak egy ideig létezett (a 89-es trolival együtt), majd átadta a helyét a zsinór nélkül is közlekedni tudó járműveknek.
Az egész tér sorsát olyan lehangolónak érzem, mint amilyen ezeknek az esős képeknek a hangulata. A jobb alsó képen egyébként azt láthatjuk, ahogy a tér régi állapotából megmaradt nagypaneles pályát bontják, miközben mellette, az új RAFS pályán (már jó ideje) közlekedik a villamos.
A Baross utca torkolatának lezárásával létrejött egy sétálós rész, ami szerintem elég béna ezekkel a hatalmas betoncsöbrökbe tett satnya fácskákkal. Persze lehet, hogy a tűzoltók nem is engedték volna rendesen bezöldíteni az irodaépület előtti teret, de így elég kietlen az egész.
A Károly körút átépítése: építkezés
A Madách téri romok helyén egycsercsak megjelent a RAFS vastbeton pályalemeze, a távtartó rudakkal szabályozott sínpárral egyetemben. Kicsit féloldalasnak tűnt az építkezés, jó ideig csak az egyik oldalon volt konkrét pályaépítés
A kettős vágánykapcsolatot, leánykori nevén hózentrógert lerakták, betonba foglalták... aztán még hónapokig tartott, mire odaértek hozzá a sínpárok.
Ebben az állapotban kicsit emlékmű-szerűen nézett ki a dolog, ahogy ott trónolt a sár közepén...
Hogy mikor melyik közúti sáv éppen hova volt terelve, az néha a járművezetőknek is gondot okozott, legalábbis láttam pár pánikszerű tolatást a Wesselényi torkolatának környékén.
A járda felújítása kapcsán szintén nem nagyon figyeltek oda a biztonságra, néha ötletszerűen odadobált pallókon kellett haladni, néha a földön, néha a leendő járda alapbetonján. Ha meg mondjuk az erős szél (?) feldöntötte a korlátot, senki se sietett felállítani. Jobboldalt: kábel a rengetegben.
Az Astoriánál a felszín alatti nyilvános vécé is új födémet kapott, valamint robosztus betonkorlátokat a lépcsőfeljárók köré. Vajon meg is fogják nyitni? Szükság lenne rá! Jobbra: a Buda felé menő irány megállója felszíni megközelítési lehetőséget kapott. Kár, hogy a másik megálló és a "Kelet-Nyugati irodacenter" közé nem bírtak egy hasonlót tenni. Oké, értem, hogy az Astoria elé nem lenne triviális zebrát tenni a Kossuth Lajos utcából a Kálvin tér felé fordulók miatt (akik így is feltorlasztják a buszsávot), de a másik (fél)oldalon nem látok ilyen problémát.
Épülő városközpont, négy stációban. Itt már látható, ahogy a vágányokat széthúzták, hogy - nagyon helyesen! - zöldsávot tegyenek közéjük.
A talajba süllyesztett betonkockák a leendő vízköpők (szökőkutak) helyei.
Az érdekes (szerintem amúgy bogárcsáp) formájú oszlopoktól néhányan idegenkedtek, de szerintem ide nagyon jól illenek. Ez a rész tán soha nem is volt egységes arculatú, úgyhogy ide végképp idegesítő lett volna a városban mostanában mindenhová telepített vastag, csicsás ál-régi oszlopokat tenni.
Baloldalt: az ostorlámpák búcsúznak. Jobbra: a konzolos felsővezetéktartók állítólag kisebb oszlopvastagságot tesznek lehetővé, mint a kereszthuzalos felfüggesztés.
A már többször látott hózentróger környezete végre rendeződni látszik...
Az építkezés télen megállni látszott, aztán a megnyitás előtt pár héttel nekiláttak ezerrel. Gyakorlatilag senki se hitte el, hogy április végén elindulhat a villamos, aztán mégis.