Életképek 57. rész: 2022 decemberétől 2023 decemberéig (1)

2023 meglepően gyorsan eltelt, igaz, főleg azért, mert nagy részét a Balatonon töltöttem, és idefent szinte csak a nosztalgiameneteket fotóztam. Forradalmi dolgok sajnos nem történtek: nem adtak át vonalat, és ami még rosszabb, építeni se kezdtek. A legérdekesebb talán az volt, hogy a 2022/23-as télhez hasonlóan ősszel megint üzemszünet volt a fogaskerekűn. De szerencsére már elmúlt.

Adventi villamos
Tompított fényvillamos
Újra van 23-as!
Frankenstein Combinója
Váralagút
1:1-es méretarányú terepasztal
CAF-ok Hűvösvölgyben
Vegyesfelvágott
Fénytatra
FényUV
Fénymindenmás

Azért egy sor kép és videó így is összejött, ezekhez jó szórakozást kívánok!

Adventi villamos

Az előző életképes oldalon láttuk az adventi UV-t az 56-oson és a 19-esen, most nézzük meg, hogy nézett ki az 59-esen!

Jól :) Az UV soha nem számított tipikus látványnak itt, de remekül állt a Böszörményi útnak, amihez hasonló villamosos utca talán nincs is a városban. Nagyvárosias, de nem túlméretezetten, és (még?) nem rontották el modern épületekkel. Sőt, egyet le is bontottak, igaz, nem túl szerencsésen.

Bár a 61-es a Márvány utcánál egy rövid szakaszon állítólag meredekebb, az 59-es Budapest egyetlen hegyi jellegű villamosvonala, mely az 56-ossal ellentétben elég hosszan és látványosan emelkedik. Nem is mehet fel rá akármi, bár tulajdonképpen nem a felmászás a szűk keresztmetszet (bár természetesen nem hátrány a minél több hajtott tengely), hanem a lejövetel, tudniillik a megfelelő fékek megléte.

A szerelvény egy szürke szombati napon forgott a Szent János kórház és a Márton Áron tér közt. Sokan meglepődtek, amikor meglátták; aranyos volt, ahogy egyes idősebb utasok a leszállás után integettek a járművezetőnek. Családias hangulata volt a járatnak! A fentebbi két kép a Vas Gereben utcai megállónál készült, ahol egyfajta természetes magaslesről látni rá a sínekre.

Farkasréti temető főbejáratánál erre, ...

... és arra nézve. A metrószerű, betonlemezre csavarozott vágányzat továbbra is piszkálja a fantáziámat, mert messze nem ez a vonal legmeredekebb része, önmagában nem indokolja semmi ezt az építési módot. A jelek szerint mindenesetre jól bírja a strapát, és nem kell állandóan szabályozni.

A főbejárattól lefelé eső talpfás részről nem mondható el ugyanez: itt púposodnak a sínszálak, lehajlanak a sínvégek...

Jól áll az UV-nak a lejtő!

A Böszörményi út a korábban említett bontás okozta foghíjjal a háttérben.

A Szent János kórháznál levő hurkot szerény nyomott véleményem szerint át kellene építeni, mert hiába van a felszállóhelynél két sínpár, a gyakorlatban a villamosok mindig az egyvágányos részen állnak sorban. Itt például a felszállóhelyen várakozó Tatra után állt még egy Tatra, utána az UV, amögött pedig egy harmadik Tatra. Mindez nem a hétköznapi csúcsban, hanem szombat kora délután!

Hejj, mennyivel jobb lenne ez a kép, ha a bal oldali járda is olyan szépen meg lenne csinálva, mint a jobb oldali parkocska kerítése!

Épp csak elkezdtem videózni, amikor eleredt az eső, nekem meg nem volt kedvem 4 fokban elázni, úgyhogy összesen ennyi felvételem lett.

Tompított fényvillamos

Sokaknak nem volt elég a fentebb mutatott UV, mert hiányoztak róla a LED-ek. Ez azért vicces, mert sokan meg évek óta azért morognak, hogy miért mindig LED-es UV van. Értem, ha a kisgyerekeknek hiányzik a "világítós villamos", de furcsának találom, hogy felnőtt emberek más városokra mutogatnak, hogy ott bezzeg miért van. Most nem akartak erre költeni, ennyi. Én úgy látom, hogy túléltük :)

December közepére azért egy KCSV tetejét feldíszítették, hogy mégis legyen valami fényvillamos-féleség. A típusválasztás azért volt praktikus, mert UV-val ellentétben ezen volt fűtés. És ezt teljesen komolyan írom: szerintem gáz, hogy az UV jéghidegen rohangászik télen, LED-ekkel vagy anélkül. Legalább áruljanak rajta forró csokit vagy forralt bort! :) A kép helyszíne a hűvösvölgyi végállomás.

Ugyanez a kocsi a Szent Gellért téren. Szerintem kicsit kevesebbet is pihenhetett volna a végállomásokon, mert így nem tudtam elégszer elkapni, de megértem, hogy a személyzetnek is kell néha pihennie.

Állványt most se vittem magammal - azt hiszem, kezdek öreg lenni a teljes menetfelszerelésben rohangászáshoz.

Klassz a kijelzőn a gőzölgő kávéscsésze szimbólum! Nem a szívem csücskei a Ganz csuklósok, de kedves látvány volt így kivilágítva itt.

A nagy hidegben kicsit elfagyott a kezem, emiatt kétszer is sikerült nem eléggé megnyomnom a felvétel gombot, lemaradva a villamos mozgás közben megörökítéséről, de a szokásos nagyon rövid videó azért így is összejött. Igazából egy ilyen villamos nyári estéken is járhatna, hogy ne legyen ennyire kellemetlen a hűvösvölgyi sikán szélén várakozni a sötétben.

Újra van 23-as!

2000-ben elbúcsúztattuk a budapesti 23-as villamost. A történelem folyamán létezett pár járat ezzel számmal, de amire a legtöbben emlékezhetnek, az az 1951-ben kialakult felállás, melynél a villamos a Könyves Kálmán körúton és a Vajda Péter utcán át ment Ferencvárosból nagyjából észak felé. Azért írom így, mert időben egészen az újpesti vasúti hídig eljutott a viszonylat, máskor meg a pestújhelyi MÁV-telepig - akit bővebben érdekel a történet, ezt az oldalt nézze meg! Az utolsó években már csak a Keleti pályaudvar és a Mester utca közt járt, majd 2000 során előbb az Üllői útig, majd Ferencváros vasútállomásig vágták vissza, míg meg nem szüntették.

És most újra itt van - legalábbis a szám. A hármas metró déli szakaszának felújítása miatt indították el 2020 novemberében a 2M jelzésű járatot, mely a Keletitől a Soroksári útig a 24-es útvonalán haladt, majd a Haller utca végén északnak fordult, és a 2-es útvonalán a Jászai Mari térig ment. A metrópótlásnak aztán lassan vége lett, de a járat bevált, úgyhogy átnevezték 23-asra, és megtartották. Az régi-új járatjelzés első üzemnapja 2023. március 18. volt. Igazából csak azt nem értem, hogy a 2B járat miért nem kapott ehhez hasonlóan önálló számot!

A kijelzők frissítési frekvenciája miatt nem volt egyszerű mozgás közben úgy megörökíteni a villamosokat, hogy látszódjon a 23-as szám.

Állóhelyzetben sokkal könnyebb volt, ...

... no meg a vágánykeresztezéseken, melyeken lassan haladtak át.

Azért a Fiumei út mellett sétálva lassan ráéreztem az megfelelő beállításokra.

Ganz villamos, jobbra a háttérben a Ganz-család mauzóleumával. Meg egy VW hippibusszal.

A Nagyvárad tér Orczy-kert felőli oldalának új kinézete még mindig furcsa számomra.

A pesti korzó a Kossuth Lajos tér mellett a vonal legfotogénebb része. Egy kis érdekesség, ha valaki még nem vette észre: a villamos alatti "viadukt" itt nem olyan díszes, mint másutt, sőt, csak plasztikázott vasbeton, nem igazi hídszerkezet. Ez azért van, mert a második világháborúban úgy megsérült ez a rész, hogy a villamosokat egy időre a korzóra kellett terelni, és a szakaszt később leegyszerűsítve építették vissza. Csak a rendszerváltás után szépítették meg a fotón látható módon az elég csúnya vasbeton támfalat.

Az alsó rakpart le volt zárva a közúti forgalom elől, ezért könnyű volt kitakarás nélkül elkapni a tujákat. Azt viszont nem állítanám, hogy túl sokan sétálgattak itt lent. Értem a lezárás szimbolikus értékét, de emiatt a két napra eloszló pár ezer ember miatt a város más útvonalain lett nagyobb a közúti forgalom. Tényleg jó az, ha az autók időben és távolságban is többet pöfögnek odabent, a szűkebb utcákban? A nyári hétvégék mások, de ez márciusban volt! Tudom, furcsa ezt egy jogosítvánnyal nem rendelkező tömegközlekedésmániástól olvasni, de valami alternatívát is kellene adni az autósoknak. Mondjuk egy ötös metrót. Most pedig kihúzom a kezem a biliből :(

Frankenstein Combinója

2022. december 19-én a Boráros téren a 2026-os Combino nagy sebességgel ráfutott a 2014-es pályaszámúra. A kocsik érintett részei annyira megsérültek, hogy gyakorlatilag újra kellett volna építeni őket, ugyanakkor BKV nem engedhette meg magának, hogy egyszerre két jármű kiessen a forgalomból.

A megoldás az lett, hogy a két kocsi épen maradt részeiből összeraktak egy "új" kocsit, mely a 2041-es pályaszámot kapta. Elég gyorsan megcsinálták, 2023. március 28-án már utasokat szállított. Az eleje az ütközésnél elöl levő kocsi (2014) első négy szekciója, a vége pedig a hátulról jövő kocsi (2026) két hátsó modulja

Az első üzemnapnak csak a végén tudtam kimenni fotózni, ezért a fények inkább hangulatosak voltak, mint jók.

Ez itt az utastér az egyik irányba nézve, ...

... ez pedig a másikba. Sajnos már elfelejtettem, hogy melyik rész melyik kocsiból jött, pedig valami apró különbség mintha lett volna köztük.

Váralagút

Most pedig szakadjunk el kicsit a villamosoktól! Az 1853 és 58 közt épült (a keleti kapun levő kőtábla 1857-et ír, de akkor még nem volt teljesen kész, csak átadták), és legutóbb 1973-ban felújított Váralagút elég szomorú állapotban van:

Ebből az irányból nézve mondjuk az úttest minősége a leggázabb, ...

... innen nézve viszont már látszik, hogy az üvegmozaik blokkokból álló plafon elég hiányos. Az alagút nyugati kapuzata, amit itt látunk, eredetileg romantikus stílusú volt, de a második világháborúban szétlőtték.

Már gyerekkoromban is lepotyogott néha egy-egy darab a mozaikból, de ennyire nem volt foltos. Itt ráadásul valami víz is beszivárog.

Nem igazán méltó ez az állapot az építmény jelentőségéhez :(

Remélem, hogy azért maradt itt ez a roller, mert elvesztette a GPS kapcsolatot és letiltott, és nem azért, mert valakinek itt volt kedve lerakni...

Régen a keleti kapu két oldalán levő valamelyik lakásban lakott a Lánchíd hídmestere, de remélem, hogy már nem így van, mert elég egészségtelen helynek tűnik (a másik oldal se jobb).

Kicsit videózgattam is. Életemben körülbelül ez volt a negyedik alkalom, hogy gyalog mentem itt át. A nyolcvanas években borzasztóan megállt benne a kipufogógáz, most egy kicsit jobb volt a levegő, igaz, forgalom is alig volt.

1:1-es méretarányú terepasztal

Nem szeretnék arról vitatkozni, hogy kellett-e a Kopaszi-gát mellé a MOL-torony, vagy hogy összedől-e a világ, ha már ott van, de ha valaki felmegy a torony kilátójába, akkor a város panorámáján kívül még egy modellvasutat is láthat - legalábbis az odalent járó 1-es villamoson és a szintén az 1-es számot viselő vasútvonalon közlekedő járművek pont úgy néznek ki, mintha játékok lennének:

A hosszú CAF-ot innen nézve akár zsebre is lehetne tenni.

Meghaladja a képességeimet annak megfejtése, hogy a torony főhomlokzata miért Ferencváros vasútállomásra néz.

Balra ott lett volna a belváros panorámája a Gellért-heggyel (lásd mellékelt ábra), de nem, a hossztengelynek valamiért kelet felé kell lennie. Persze lehet, hogy húsz év múlva a Gubacsi út környéke lesz az új Manhattan, amire jó lesz rálátni, de a belvárosra már most jó rálátni :)

De vissza a kötöttpályás járművekhez: Combino a Lágykóczi hídon. Hány évet vártunk arra, hogy végre átmenjen rajta a villamos!

A vasúton a hídhoz kapcsolódó építkezések miatt mindenféle lassújelek voltak (a Vonatdroid nevű mobilalkalmazásban van egy oldal, amin a hozzám hasonló civilek is láthatják ezeket), ezért a vonatok nem éppen dinamikusan húztak el előttünk-alattunk, de azért így is jól néztek ki.

Combino a másik irányból.

Szörnyen igénytelen a töltések környezete a gondozatlan, gazos zöld foltokkal! Jobb helyeken a szemétlerakók kulturáltabban néznek ki.

Egy tanuló- vagy kocsiszíni menet is feltűnt egy kettes Tatra képében.

A Nemzeti Atlétikai Stadion előtere egy legjobb esetben is negyvenéves HÉV-vel. Furcsállom, hogy nem építettek ide legalább egy ideiglenes megállót.

A "modellvasút" mozgásban. Szerintem érdemes felmenni a kilátóba, már csak a néhányszor tíz másodperc alatt 120 métert ugró panorámalift miatt is!

CAF-ok Hűvösvölgyben

Szeptember elsején a hűvösvölgyi vonalon is megjelentek a rövid CAF-ok:

Nem volt egyszerű szülés, a hűvösvölgyi végállomáson ugyanis kevés hely volt a váltók és a sínek vége közt, ezért nem fértek be a spanyol szekerek. A "hózentróger" (kettős vágánykapcsolat) geometriáját megváltoztatva már elfér a CAF, de hiába csinos a végállomás, igazából alkalmatlan a szerepére, hiszen egyszerre két kocsit tud kezelni, a harmadik már csak a régi leszállóhely mellett tud várakozni. Szintén gond, hogy nem lehet minden megállót esélyegyenlővé tenni. Mit lehet például a képen látható Nagyhíddal csinálni? Megmagasítani a peronokat, aztán méregdrágán két liftet építeni hozzá, amik két hét után leállnak, mert valakik nyilvános vécének használják őket? Szintén nehéz csodát tenni Budagyöngyénél, ahol a lehetséges peronhossz a kiágazás és az úttest közé van szorítva.

Ahogy előbb írtam, a villamosok rendszeresen a fentebbi kép helyszínén, a régi végállomásnál (jobboldalt a hátsó villamos érkezett épp oda) teszik le az utasokat, mert foglalt mindkét rendes vágány. És nem lehet csak úgy egy harmadik sínpárt se berakni. A síneket meghosszabbítani szintén nem lehet, legalábbis ha azt szeretnénk, hogy a buszok is tudjanak mozogni. Nem tudom, mi a megoldás, de ez így nem jó. Budapest eleve az elfuserált végállomások városa, de a villamosok és buszok egymás mellett végállomásozásának értelmét rombolja, ha állandóan a kényszerleszállóhelyről kell begyalogolni a valódi végállomásra - ahova ráadásul nem is vezet közvetlen út, ezért az utasok egy része a síneken sétál.

A CAF-ok viszont meglepően kellemesen jártak, ...

... még a végállomás előtti sikánban sem csikorogtak-köszörültek annyira, mint némelyik Tatra. 

Itt egyébként bebetonozott "talpfás" (igazából - azt hiszem - műanyagból vannak) pályát építettek a hagyományos zúzottköves helyett, feltételezem azért, hogy a kanyargás által keltett oldalirányú erők miatt ne vándoroljanak el állandóan a sínek.

És itt a "kötelező" videó is. Folyt. köv.

Folyatás: vegyesfelvágott + fényvillamosok


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez