Életképek 57. rész: 2022 decemberétől 2023 decemberéig (2)
Kezdjük ezt az oldalt apropó nélküli "random" képekkel!
Fennforgás volt a Szabadság hídon egy augusztusi délutánon, ezért a 47-es és 49-es villamosok nem mentek át Pestre, hanem a Rudas fürdőnél fordultak. Manapság ritkán jár itt ICS, hát még több egyszerre!
Egész jól néznek ki ezek a felújított példányok, de azért nehéz elfelejteni, hogy ez a kocsi 1971-ben lett állományba véve, azaz a kép készítésekor már 52 éves volt!
Az 1-es Etele téri végállomását a papírforma szerint azért építették ilyenre, hogy a 19-es és 49-es végállomását át lehessen ide tenni - de nem tették.
Hogy ez ne legyen annyire feltűnő, néha félreállítanak egy-egy szerelvényt oda, ahonnét elvileg a 19-es és 49-es indulna a Deák tér felé :)
Közvetlen pesterzsébeti járat a Kossuth Lajos tér déli végében. Sose hittem volna, hogy egyszer lesz ilyen!
56A a Dózsa György tér sötétjében, csak úgy.
A 83-as troli a 23-as villamoshoz hasonló evolúción ment át: 2022 szeptemberétől 83M jelzéssel a Népligetig hosszabbították, elég hosszú akkumulátoros önjárással. 2023. március 18-ától a jelzés sima 83-asra változott. A képen látható helyen, az Elnök utcában (és folytatásában, a Diószegi Sámuel utcában) régen volt felsővezeték, mert itt húzódott a 83-as troli kocsiszíni útvonala a Baross utca és a Könyves Kálmán körút közt. Akár vissza is rakhatnák a madzagot!
És ha már Népliget: a Könyves Kálmán körút feletti felüljáró elég ergya állapotban van. A világ szégyene volt, hogy hosszabb időn át nem mehettek fel rá a buszok, hanem a ligeten át kell kerengeniük!
A Duna-parti viadukt a Vár kupolájából nézve. Szerintem sokan nem is tudják, hogy fel lehet ide jönni a Nemzeti Galériából, igaz, csak jó időben.
Ezt a nosztalgiajáratot véletlenül kaptam el Szegedről hazaérkezés után.
A Deákon a kijelző több mint hat percre írta a 47-es indulását. A másik vágány a villamos takarásában üresnek tűnt, de azért bekukucskáltam mögé, és lám: ott állt a 611-es! Megkérdeztem, mikor indul, mondták, hogy egy perc múlva, úgyhogy úgy döntöttem, megér nekem ötszáz forintot, hogy csíkos fapadon ülve jussak el a Gellért térre. Útközben pedig nézegettem, ahogy a kirakatokban tükröződünk. Egyszer majd, ha nagy leszek, veszek magamnak egy kellően nagy fpssel dolgozó kamerát, de szerintem így is látszik a videón a tükörvillamos.
Az előző téllel ellentétben 2023 decemberében ismét fényvillamosok lepték el a várost. Személyes kedvencem a Fényfogas volt, de a kivilágított Tatrák is jól néztek ki! Három kocsit ragasztottak tele LED-csíkokkal, de úgy csak az 1-esen és 14-esen tudtak közlekedni, egyéb vonalakon (17, 41, 56, 59) kettesével jártak:
Tavalyelőtt az akkori Fénytatra szerelvényen a csíkok színét is tudták változtatni. Most nem, de így se volt rossz. Távolról továbbra is úgy nézett ki, mintha egy nyolcvanas évekbeli wireframe animáció közeledne felénk :)
Ami érdekes, hogy amikor a hármas szerelvény kétharmada kettesben járt, a harmadik kocsi se maradt a kocsiszínben: hozzácsapták egy nem világító kocsihoz.
Többször is elment mellettem ez a második, felemás szerelvény, de nem sikerült lekapnom, itt is csak kicsit sejthető a távolban.
Az utastér fel volt díszítve, de nem csicsázva.
A Gárdonyi tér egy ideje a kedvenc fotóhelyem, mert mindkét irányból ívből érkeznek a szerelvények, a közlekedési lámpák miatt pedig mindig várakoznak egy kicsit a villamosok.
Margit híd, budai hídfő. Hogy ez a hely mennyivel jobb, mint régen!
Néha menet közben nézegetni szoktam a villamosok kirakatokban tükröződő képét. A fényvillamosnál ez olyasmi lézeranimációnak tűnt esténként, mint amilyeneket a nyolcvanas-kilencvenes években vetítettek koncerteken. Szerintem marha jól nézett ki!
János kórház, leszállóhely, ...
... János kórház, felszállóhely.
Nézzük meg a másik oldalról is! Nem sokáig állt itt, viszont nem álltak bele a képbe más fotósok, zavartalanul lehetett kattogtatni.
Nagyon megkedveltem a Fénytatrát, több kört mentem vele több vonalon is, ...
... néha pedig videóztam.
A főszereplő persze idén is az UV szerelvény volt. 2009-ben vele kezdődött ez az egész fény-dolog, és azt hiszem, sokan morognának, ha (megint) nem lenne. Pedig kicsit elfáradt már ez a dizájn szerintem.
Nem ez volt az első fényvillamos a világon, de tény, hogy a legtöbb helyen csak azután kezdtek el hasonlókat járatni, hogy ezt látták az interneten. Persze századszorra is jobban tetszik, mint néhány város "cukrozott ezüstmasnis mézeskalács" karácsonyi járata!
A hűvösvölgyi végállomáshoz is remekül illett!
Felférni nehéz volt: leszállók általában nem voltak a megállókban, csak felszállók :)
Egy kis tolongást megért, hogy itt lefotózhassam, de innen már egy Tatrával mentünk vissza a városba. A fényvillamos Krisztinavároson át ment, a miénk az Alkotás utcán, mégis majdnem egyszerre érkeztünk a Körtérre.
Egy alkalom nem alkalom, úgyhogy a 49-esen is fotózgattam, például a Karolina útnál.
Az előbb azt írtam, hogy kicsit elfáradt már ez a dizájn, ehhez képest állandóan kint loholtam a hideg estében, hogy még egy kicsit fotózhassam :)
Egy rövid videót ő is megérdemel. Jópofa, ahogy már egész messze van tőlünk, de még mindig hallani a motorok (pontosabban a hajtás) jellegzetes sivítását. A filmecskéim többségét egyébként egy ideje magyarázó feliratokkal látom el - remélem, hogy van, aki bekapcsolja ezeket, mert macerás megcsinálni őket.
A Tatrán és UV-n kívül volt FényICS, FényKCSV, Fénycombino és egy Fényhannoveri is, de utóbbi annyira kiesett a vadászterületemből, hogy idén is kimaradt.
A kifényesített ipari csuklós a 47-esen és 49-esen mozgott, mivel ez az a járat, ahová a Tatra nem jöhet (menetrendszerűen) be. A mintázata kicsit furcsa volt: nem tudom, hogy a "Rumcájsz kalapja" alakú részek mik akartak lenni :)
Várakozás közben jött ez az Ikarus 412GT, melynek érdekessége, hogy dízel buszból építették egy Ganz troli villamosberendezését átalakítva. Két példányt raktak össze, melyek a közelmúltig sokat álltak, most viszont előkerültek: az egyikből oktatójármű lett (ezt látjuk a képen), a másik sima forgalmi kocsiként közlekedik (ugyanezen a napon láttam a 74-esen).
Mint említettem, megkedveltem a Gárdonyi teret, de most kétszer is úgy esett, hogy szorosan egy busz mögött jött a FényICS, szóval a jelek szerint a tér nem szeret annyira engem, mint én őt :)
Videóztam is egy kicsit, bár a gép nem nagyon tudott mit kezdeni azzal, amikor túl messze volt a kocsi; a LED-ekből kirakott körvonalakból villamos helyett csak egy világító kockát tudott összerakni.
A KCSV-vel se volt szerencsém: naná, hogy beállt mellé egy nemfényvillamos! Szerencse, hogy nem vettem túlságosan komolyan a vadászatot, úgyhogy nem voltak álmatlan éjszakáim amiatt, hogy csak egy ilyen fotóm lett róla. Az 1347-es kocsi volt egyébként az első, ami annak idején magyar gyártmányút kapott az eredeti olasz szaggató helyett. Alapvetően képtelen vagyok pályaszámokat megjegyezni, de ez valahogy belém égett. Durva, hogy ennek már lassan 24 éve, mert ez azt jelenti, hogy 24 éve próbálom dokumentálni a budapesti tömegközlekedés történéseit!
A Combino elég visszafogott fénydíszt kapott, de talán nem is baj, a Nagykörúton a vicces kedvű emberek valószínűleg úgyis megpróbálták volna letépni, ...
... ha lejjebb ért volna. Vagy csak én vagyok ilyen rossz véleménnyel a nagykörúti közönségről?
Kivilágított villamos a kivilágított Postapalotával a Széll Kálmán téren.
Videó nélkül szerintem nem hinnétek el, hogy tényleg voltak ilyen villamosok, úgyhogy csinálnom kellett egyet :) Lehetett volna hosszabb is, mert nem volt olyan hideg, hogy ne bírtam volna még néhányszor plusz húsz percet várni, de ahogy írtam, egyszerűen nem ért annyit nekem. Öregszem?