2023: ismét nosztalgiaözön!

Ahogy az előző évben, úgy 2023-ban is május elejétől október végéig minden hétvégén jártak a BKV nosztalgiajárművei, bónuszként havonta egy átlagosnál is nyüzsgőbb programú napot is tartva.

Ebben az évben ugyan nem voltak óriási meglepetések, de mivel már tényleg flottának nevezhető a BKV nosztalgiaállománya, mindenki megtalálhatta magának, hogy mivel akar utazni. Én a 611-est például hanyagoltam, de tesóját, a fentebb látható 1820-ast viszont szénné fotóztam (szerencsére csak képletesen). Szintén nem erőltettem meg magam a buszokkal és trolikkal.

Május 13.: Ami a csövön kifér!
1820 a 2-esen
Egyirányú Bengálival a 18-as nyomában
A nosztalgia Ikarus 415
Május 28.: Füzesi kocsiszekrényes villamossal Hűvösvölgybe
A "modernizált UV" is itt volt!
Június 10.: megint pótkocsizás
A hetvenes évek végének bája a 2-esen
Szünet
Október 28: a 2624 búcsúja az ősztől
Október 29.: az utolsó nap

Ahogy a dátumokból látszik, nem követtem végig az öreg járgányokat a teljes szezonban, de azért így is ipari mennyiségű fotó gyűlt össze róluk.

Május 13.: Ami a csövön kifér!

Az idény május első hétvégéjén kezdődött, de akkor más dolgom volt, úgyhogy először 13-án álltam ki fotózni a sínek mellé. Az időjárás nem kényeztetett el bennünket jó fényekkel (aki csak napfényes képeket szeretne látni, kattintson ide:), a programra viszont nem lehetett panasz!

Ezen a napon a szokásos N2-es járat mellett az egyirányú Bengáli is közlekedett N18-asként, plusz a nosztalgia Ikarus 415-ös. Elsőnek a Bengát kaptam el a Krisztina körúton, a háttérben látható tükörnek köszönhetően egyszerre elölről és hátulról! Mellette egy másik álló formátumú képet láthatunk, mert egyetlen ilyen formátumú kép furán nézett ki a keskenységével, kellett mellé egy másik. Remélhetőleg mindenki HD monitoron olvassa az oldalt :)

1820 a 2-esen

A Krisztina körúti kép elkattintása után azonnal metróra szálltam, és még elértem a 2-esen lefelé tartó 1820-ast. Igyekeztem nem a szokásos beállításokat megismételni, és ebben segített, hogy a nap nem sütött, így bármelyik irányba lehetett fotózni.

Ez egy olyan kivágás, amit legtöbben nem is ismernek fel, hol készült. A piros postaláda nagyon tetszett, azért állítottam be így.

Kizoomolva már felismerhető, hol járunk: a Kossuth Lajos tér déli sarkában.


Forrás: villamosok.hu

Van ez az 1941 körül készített fotó, melyen ugyanez a típus látható, rögtön kétszer is. Gondoltam, hogy meglövöm az 1820-ast ugyanitt, ...

... de csak félig jártam sikerrel, mert a fák és oszlopok rengetege miatt nem tudtam pont ugyanoda állni, mint a negyvenes évekbeli fotós kolléga. Kicsit arrébbról ezt láttam - oszlopokból kicsit kevesebbet is el tudtam volna viselni!

Egyirányú Bengálival a 18-as nyomában

Az egyirányú Bengálira kicsit több időt fordítottam.

A nagyjából a szép emlékű 18-as villamos vonalát követő N18-ason nehezen találtam még nem csutkáig lerágott fotóhelyet. A fényképészek általában a Döbrentei téri ívben, illetve a Dózsa György tér és az Orvos lépcső közt szoktak csoportosulni, oda eleve nem is akartam menni. Valamiért úgy emlékeztem, hogy a Magyar jakobinusok tere (nem sokan emlegetik ezen a néven) látványosabb háttérrel rendelkezik, ...

... de nem igazán. Sebaj, felszálltam és utaztam kicsit!

Kicsit később megpróbálkoztam a Szarvas térrel is. A hatvanas évek első felében 63-asként jártak itt ilyen Bengálik.

A kirándulás végén még lecsorogtam a Karolina úti megállóig, ezt a "régen és most" párost megcsinálni:


Forrás: villamosok.hu

A két képen ugyanaz a jármű látható, csak a csuklós villamos 1961-ben még annyira új dolog volt, hogy a hátsó része külön pályaszámot kapott: az eleje 3720-as volt, mint most, a vége viszont 3721-es! Néhány nappal később szerencsére rájöttek, hogy ez így nem jó :) 1962-ben készült egy "rendes" 3721-es is, melynek teljes egészében, azaz elöl-hátul ez volt a száma, de nemsokára azt is átszámozták 1101-re.

A nosztalgia Ikarus 415-ös

2022 nyarán elbúcsúztunk a 415-ösöktől, de a búcsúkörök többségét egy kései forgalmi állapotú kocsi teljesítette. Van viszont egy gyártáskori állapotú kocsija is a BKV-nak, amit akkor nem sikerült elkapnom. Most pótoltam:

Vele még nem utaztam, de előbb még akartam pár képet is készíteni róla. Nem tűnik réginek a szekér, pedig a típus a nyolcvanas évek közepén mutatkozott be. 

Ismét kiderült számomra, hogy a busz- és villamosrajongók halmazai közt ugyan vannak átfedések, de azért eléggé elkülönülő csoportokról beszélhetünk. Konkrétan nem nagyon láttam ismerős arcokat, se a járművön, se az út mentén fotózva. Nosztalgia villamoson eközben minden ötödik embert ismerek legalább látásból :)

Az N109 névre keresztelt viszonylat a Batthyány tér és a Deák tér közt járt, de alapjában véve inkább körjárat volt.

Nem volt ez csúnya masina - ha pár évvel korábban elkezdik sorozatban gyártani, sikeresebb is lehetett volna. Feltéve, hogy jó minőségben gyártják, ami nem igazán sikerült: a kocsik nagy része kifli alakúan járt a váztörések miatt.

Először még Ikarus 410-esként láttam a típust a Budapesti Nemzetközi Vásáron, és akkoriban az általam olvasott irodalom is így emlegette, aztán egyszercsak 415-ös lett belőle. Máig nem tudom, miért.

Talán kicsit világosabbra is tekerhettem volna a fényképezőgép beállításait, de szerintem egy fotónak illik körülbelül azt mutatnia, amilyen ott helyben volt. Márpedig elég sötét és barátságtalan volt :)

Először a vizafogói Párkány utcában láttam közelről 415-öst - szerintem a próbajárat sofőrje hazaugrott ebédelni, mert amúgy nem járt ott semmilyen busz. Az egyik dolog, ami meglepett a járművön, az az volt, hogy Kockalada lámpái voltak. 

Az egytáblás szélvédő mellett a későbbinél szélesebb hátsó ajtóról lehet az elsőszériás 415-ösöket felismerni. Meg még pár második dologról, de én mindig ezt figyeltem.

Őszintén szólva nem emlékszem, hogy ilyen színe volt-e az üléshuzatoknak, de a hangulat eléggé nyolcvanas évek volt. Csak egy Unisef márkájú sétálómagnó (walkman) hiányzott az időutazás feeeling teljességéhez :)

Május 28.: Füzesi kocsiszekrényes villamossal Hűvösvölgybe!

Az 56-os az egyetlen vonal, melyről konkrét emlékem van, hogy acélvázas villamossal utazunk rajta, úgyhogy ha a (szintén acélvázas) 2624-es arrafele jár, nekem ott kell lennem! Ennek a kocsinak ugyan eggyel kevesebb oldalablaka van, mint az annak idején a vonalra jellemző 1000-eseknek, de mivel konkrétan tudható, hogy közlekedett itt, nekem így is megfelel:


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Persze jó lenne a konkrét 1000-essel is utazni itt, de az a kocsi legjobb tudomásom szerint üzemképtelenül áll a szentendrei múzeumban. NZA-val annak idején azért kezdtünk a 2624-es Amszterdamból hazahozásáról álmodozni, mert az akkori doktrína szerint az 1000-es nem közlekedhetett a nagy tengelytávja miatt, ez viszont közlekedhetett volna. Szóval ennek a villamosnak azért kellett hazajönnie, hogy csinálhassak egy ilyen fotót a Nagyhídnál :)


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Sőt, több fotót is.

Tavaly is volt egy nap, amikor itt járt, de akkor olyan vacak idő volt, hogy nem sok örömömet leltem benne.

A végállomás előtti sikán mellé is felmásztam. Látszik, hogy ezt a műtárgyat százhuszonakárhány éve a Tatráknál keskenyebb járművekhez építették - a képen láthatóak is a találkozással kapcsolatos figyelmeztető táblák. Komolyan hozzányúlni csak a vonalvezetés módosításával lehetne, ha az egész hegyoldalt megbolygatnák, az erdőbe belevágnának, stb... szóval ez a pár kanyar soha nem lesz gyorsulási versenyek helyszíne.

Budagyöngyénél lefele jövet is elkaptam a kocsit, amikor beugrott, ...


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

... hogy van pár régi kép, ahol acélvázas ezres áll a megálló esőbeálló bódéja mellett.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Egy ilyen régi kép se volt nálam, úgyhogy megpróbáltam kitalálni, honnan, milyen szögből kellene fotózni. Szerintem egész jól sikerült! Oszlopból mondjuk lehetne kevesebb, de ez globális probléma a városban.

A "modernizált UV" is itt volt!

Még mindig május 28. van, amikor a 2624-esen kívül a MUV is közlekedett:

Naná, hogy sikerült megvárnom, amíg egy oszlop árnyéka rálógott a megállóba beálló kocsi orrára :)

Errefelé hármas szerelvényben jártak UV-k, úgyhogy kicsit furcsa látvány a szóló kocsi, de egyben érdekes is. Annak idején a MUV-okat azért szerettem, mert szólóban (is) jártak, ami Budapesten nem volt szokás a kéttengelyesek eltűnése után.

Nem vitás, hogy melyik tetszik jobban e két villamos közül :) Legalábbis kívülről, mert a MUV-ok belső tere elég lehangoló volt.

A 17-es volt a MUV-ok első élőhelye, és völgyidőszakban jártak szólóban is, úgyhogy feljöttem Újlakig egy kép erejéig.

Június 10.: megint pótkocsizás!

Az előző év egyik legizgalmasabb programja az volt, amikor a korai Beszkárt állapotú 1820-as motorkocsi a kései Beszkárt állapotú 5884-es pótkocsival járt. Bár ez a konkrét pótkocsi későbbi építésű (1949-es), ilyen összeállítás tényleg közlekedett annak idején!

Bécsben egy időben favázas kéttengelyesek vontattak forgóvázas DÜWAG-licensz pótkocsikat, ami műszakilag szokatlanabb a fenti összeállításnál, ez itt viszont kedvesebb a szívemnek. Eredetileg kicsit tágabbra akartam venni ezt a beállítást, ahogy a szerelvény bekanyarodik a Szent János kórház melletti hurokba, de belesétáltak a képbe, úgyhogy ez lett belőle.

Szerencsére a járművezető megállt pár méterrel arrébb, hogy fotózhassam még egy kicsit a szerelvényt.

Amikor 2000 körül felfedeztem magamnak a régi budapesti villamosokat, sajnáltam, hogy nem találkoztam ilyen kivitelű póttal, mert nagyon tetszett. Lecsapható rácsos, nyitott peronos pót járt még itt-ott gyerekkoromban, de három részre osztott hátsó ablakú, oldalablakok feletti kopoltyús már nem. 

Amikor először találkoztam ezzel a kocsival, sokkal kopottabb volt, most meg végigroboghattam vele fél Budán. Még nem értem a villamosos kívánságlistám végére, de egy részét már kipipáltam :)

Ennek a pótkocsi-családnak a gyártása a győri Magyar Waggon- és Gépgyárban indult meg; később az összeszerelés átkerült a kelenföldi Füzesi főműhelybe, mely előtt a fentebbi kép készült. Ezt a pótot itt rakták össze valamelyik csarnokban!

A Krisztina körút keskeny részére épp besütött a nap, gondoltam, meglövöm itt a szerelvényt. Naná, hogy fél perccel előtte érkezett meg a kötelező fotófelhő :)

Június 10.: a hetvenes évek végének bája a 2-esen

A 2806-os villamost egyesek nem szeretik, mert a dongatetős BVVV favázasok végstádiumát képviseli, amikor már finoman szólva eltűntek a finomságok a kocsikról. Én viszont pont ezért szeretem, mert hozza azt a "szakadt tuja" hangulatot, ami sokkal jellemzőbb a budapesti villamosra, mint a patyolat gyártáskori állapot. És ezt minden gonoszság nélkül írom. Ilyen is volt, ezt is meg kell mutatni!

Mondjuk a fények lehetettek volna jobbak :)

Szünet

És itt volt egy kis kihagyás, mert május folyamán belebolondultam a balatoni hajózásba, és a hétvégéket a magyar tengernél töltöttem, nem a fővárosban:


Balatoni nyár, első felvonás I-II

Másnak is csak ajánlani tudom, hogy menjen le néha a tóra sétahajózni! Vagy legalább nézze meg a fentebbi oldalt :)

Október 28: a 2624-es búcsúja az ősztől

Mire kettőt pislantottam, nemcsak a nyárnak volt vége, hanem az egész nosztalgiaszezonnak.

Az utolsó szombaton a szívemnek oly' kedves 2624-es sürgött-forgott a 2-esen.

Cuki ez a kocsi, bár a futóművére rá kellene nézni, mert elég furán szól. Igaz, hogy nem most kezdte, mert így csattogott már akkor is, amikor a Fehér útról átszállították Zugló kocsiszínbe.

Ennek a képnek adhatnám azt a klisés címet is, hogy "elment az utolsó nosztalgia villamos", de még hátra volt egy nap!

Október 29.: az utolsó nap

A Szabadság hídon mindig van némi kockázata, hogy bejön egy autó a villamos mellé, de remélni kell a legjobbakat. Profibbak persze előre megbeszélik a járművezetővel, hogy álljon meg, de nekem nincs ehhez pofám :)

Fogalmam sincs, miért, de a Lukács fürdő megállót nagyon megkedveltem: tavaly ugyanitt fotóztam az utolsó N19-est, csak akkor az 1820-as volt az, nem a MUV. Ha a jobbra hátul látható épületet újravakolnák, szuper fotóhely lehetne! Egyébként tudjátok, hogy a szögletes ház a kocsi mögött szintén egy régebbi épület, amit az ötvenes években ilyen kockának újítottak fel? Valahol azt írják róla, hogy lebontották, de nem, ez ugyanaz az épület, csak szó szerint rettentően átépítve - felismerhető, hogy a homlokzat tagolása megegyezik az eredetivel. Hasonló módon jött létre a Duna-parti "Fehér ház" és a Blaha Lujza téri "Sajtópalota" is.

Itt már utolsó köreinek egyikére vár a Deák téren.

Utolsó nap, úgyhogy mentem vele két kört is.

Ebben az évben a villamosok videózásával is csínján bántam, de a végére azért tudok egy (nagyon) rövid filmecskét mutatni :) Köszönöm a figyelmet, remélhetőleg a 2024-es idény se lesz rosszabb a 2023-asnál!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez