Életképek, 54. rész: 2019 (2)

Előző oldal

A csömöri kis piros

Márciusban csak a Csömör - Kerepes járatot fotóztuk, úgyhogy áprilisban visszajöttünk Jazzcoollal Cinkota és Csömör közt is elkapni a Desirókat.

Igazából egész jópofa ez az egyvágányú vonal, csak ne lenne olyan messze a XI. kerülettől :)

Kellemes volt a zötyögős-csattogós HÉV-ek helyett valami normális rugózású járművel utazni - nagyon ideje lenne már lecserélni ezeket az NDK-s retteneteket!

Az új régi: a BKV 2806-os nosztalgia motorkocsija

Az 1911-12-ben gyártott 2800-as kocsik (eredetileg a Budapesti Villamos Városi Vasút "K" sorozata) többsége megérte az 1970-es éveket, ám hosszú pályafutásuk alatt eléggé átalakultak. A Beszkárt előbb egységesítette a felszereléseiket (ajtók, lépcsők, életmentő készülékek), illetve eltüntette az eredeti szecessziós festést, később pedig erősebb motorokkal szerelte fel őket, hogy két pótkocsit is tudjanak vontatni a nagykörúti viszonylatokon. A 2806-os kocsi ezen felül kísérleti áramvisszatápláló (rekuperáló) berendezést is kapott. A II. világháború után a nagy változtatások elmaradtak, inkább csak egyszerűsítették a kocsikat: a BKV idejében például az új KRESZ-nek megfelelő fényszórókat és zárlámpákat kaptak, illetve megszüntették az ablakok feletti szellőzőket.

Nagyszerű ötlet volt, hogy a körülményekhez képest meglepően egyben maradt favázas járművet utolsó forgalmi állapotában állították helyre, nem pedig gyártáskoriban. Aki eredeti(hez közeli) állapotú BVVV kocsit akar látni, annak ott van a néhány évvel fiatalabb 436-os pályaszámú nosztalgiakocsi!

A régi-új járgánynak a belseje is klasszikus: sárléces padló, csíkos faléc ülések, csupasz villanykörték! Bónusz az indításjelző berregése, illetve a légsűrítő hangja (csak összehasonlításként: a 436-oson más az ülések elrendezése, berregő helyett a kalauz tudja a csengőt szíjjal megkongatni, plusz nem motoros a légsűrítő).

A kocsi tavaly őszre készült el; a BKV 50. évfordulós felvonulásán láthattuk először, 2019 májusától pedig részt vett a rendszeres nosztalgia meneteken. Itt fent épp a Szabadság hídon halad Buda felé.

A hetvenes évek módosításai ugyan egyszerűsítések voltak, de így se csúnya!

Két percnyi robogás mozgóképen, áramszedő-átfordítással és légfékezéssel. Ennél már csak akkor lesz igazibb az élmény, ha pótkocsit is mögé tudnak kötni!

Végre egy beszkártos tuja: az 1820-as nosztalgiakocsi

2018 augusztusban még csak egy építés alatt álló fészerre hasonlított, novemberben már felvonult a városban, 2019 június elején pedig végre utazni is lehetett a BKV egyik legújabb régi villamosával, az 1820-as pályaszámúval:

A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1907 és 1909 közt 130 darab "S" típusú kéttengelyest szerzett be. A járműveket három különböző cég (a Schlick, a Weitzer és a Ganz) építette, a villamosberendezést az AEG Unió Magyar Villamossági Részvénytársaság szállította. A kocsik eleinte a BKVT jellegzetes sötétbarna színét viselték, némelyik a későbbi világosabbat is, majd megkapták a "Beszkárt" sárga-barna-fehér festését. Ezen felül minimálisan nyúltak hozzájuk, például az ajtónyílásokat záró "kertkapukat" ekkor cserélték lecsapható rácsra.

Komolyabb változtatásra az 1950-es években került sor, ekkor a Fővárosi Villamosvasút két kocsiból álló, állandóan együtt járó szerelvényeket, úgynevezett ikreket alakított ki belőlük. Az eredetileg 571-es pályaszámú, később 1820-asra átszámozott kocsi így lett 1950-ben az eredetileg 611-es pályaszámú, de ekkor már 1850-esnek nevezett kocsi párja. Ez az iker ezután 1714+1715 számon dolgozott 1976-ig, ám a sorozat többi tagjával ellentétben selejtezése után sem tűnt el, hanem nosztalgiajáratokat teljesített. Végül 1987-ben a budapesti villamos 100. születésnapjára egyik felét, az 1715-öst BKVT korabeli kinézetére alakították vissza: vele ma eredeti számán, 611-esként találkozhatunk. Az iker másik felét, az 1714-est '87-ben félretolták, és hol itt, hol ott őrizték.

Néhány éve aztán visszahozták a városba Szentendréről, a közelmúltban pedig végre elkezdődött a felújítása. Mivel BKVT állapotú kocsi már volt a 611-es "személyében", úgy döntöttek, BSzKRt korabeli kinézetét fogja visszakapni. Ennek én már csak azért is örültem, mert annak ellenére, hogy a Beszkárt idejére estek a budapesti tömegközlekedés talán legszebb évei, ezt a korszakot semmi sem képviselte a nosztalgiaflottában. A villamos a klasszikus budapesti tuja kinézetet idézi fel a fa sárlécekkel, a "csoki-vanília" csíkos ülésekkel és a kalauzcsengővel.

Öröm ránézni, élmény utazni vele!

Az ex-budapesti debreceni végre újra budapesti: az 1233-as

Hihetetlen, hogy már hét éve, hogy Debrecenből Pestre érkezett egy kopott, kék csíkos villamos! Rá se lehet ismerni:

Érdekes a 2-esen látni a típust, hiszen sosem közlekedett itt rendszeresen - az utasmennyiséghez viszont elkélt a befogadóképessége. Meg elég jól is nézett ki :) A Bengáli egy kimondottan rossz (lomha, rossz futású, pályagyilkos, hangos) villamos, de ha le van fényezve és mosva, akkor csinos tud lenni.

Gyönyörűen megcsinálták, talán új korában sem nézett ki ilyen jól! A futásminősége persze maradt a régi, de egy(-két) kör erejéig lazán kibírható.

Az utastér meglehetősen tele volt, de a fotóhelyeken is volt némi tülekedés, például a Közraktárak sarkánál. De azért elfértünk :) Jobbra: a vezető munkahelye is rendben van.

Mivel a nap szépen sütött, nehezemre esett otthagyni a kocsit, a tervezett "megyek egyet vele, aztán lekapom két helyen" helyett hosszabbra nyúlt a program. És mindezt úgy, hogy én igazából nem is szeretem ezt a típust :)

Persze videózni is akartam, kezdetnek a Fővám téri aluljáróban, ahol a betonfalak jól felerősítették a típus jellegzetes morgó hangját. 1:43-tól kezdve pedig érdemes nézni, hogyan hullámzik a pályahibákon :)

Próbajárat az Etele térig

Június 21-én több mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk (Közepesen-)Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es meghosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig.

Itt még csak a Fehérvári út másik oldalára gurult át a két hármas Tatra szerelvény, ...

... úgyhogy volt időm busszal elébük menni az Etele térre.

Az első villamosok előtt a felsővezetékesek még egyszer végignézték a "tyúkbelet", az építők pedig végigsöpörték a sínt, nehogy valami törmelék maradjon a nyomvályúban. Aztán egy ideig nem történt semmi, majd valamikor dél körül megjött az első hármas Tatra a Fehérvári út felől.

A 4212-es által felvezetett korszerűsített szerelvény mellé nemsokára megérkezett egy hagyományos hármas egység is, élén a legelső T5C5-tel, a 4000-essel, azaz a még '78-ban elkészült, és '79-ben Budapestre érkezett protóval. Együtt kanyarodtak be az Etele térre, de a korszerűsített szerelvény gurult be először peron mellé. Ahogy látható, a végállomáson még dolgoztak ekkor, de a sín és a felsővezeték már használható volt.

A XI. kerületi és közlekedésbarát énemnek is fontos eseményt természetesen videóznom is kellett!

A szerelvényekkel kicsit tili-toliztak a végállomás vágányzatán. Nem épp egy szokásos kis végállomásocska!

Azért épült ennyi vágány, hogy a jelenleg a tér másik sarkában végződő 19-es és 49-es villamos is itt fordulhasson - remélhetőleg egyszer majd azt is le fogom fotózni, ahogy az a két viszonylat bekanyarodik ide! A hírek szerint az illetékesek a Somogyi úti lakosok várható ellenállása miatt nem erőltették a vágányok oda _vissza_építését :(

Folytatás: következő oldal


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez