Életképek, 54. rész: 2019 (1)
A mindennapokat nem nagyon fotóztam 2019-ben, különlegességeket viszont annál inkább, hiszen volt mit: járt nagyvasúti dízel motorvonat a csömöri HÉV-en, újabb és újabb járművek kapcsolódtak be a menetrend szerinti nosztalgia közlekedésbe (villamosok is, meg egy busz), illetve az Etele térig hosszabbodott az 1-es villamos. Összességében ez egy elég jó év volt a tömegközlekedés rajongói számára!
Egy egész tél-szerű tél
A kavicsbányai HÉV
Egy kis ez+az
A csömöri kis piros
Az új régi: a BKV 2806-os nosztalgia motorkocsija
Végre egy beszkártos tuja: az 1820-as nosztalgiakocsi
Az ex-budapesti debreceni végre újra budapesti: az 1233-as
Próbajárat az Etele térig
Még hosszabb az 1-es!
Mintha álmodnék: kettősfeljárós nosztalgia pótkocsi!
Még egy kis ez+az
Egy gumikerekű klasszikus: Ikarus 60
Mikulás-HÉV
2020 tavaszát a koronavírus-elkerülős otthonmaradás gyakorlatilag ellopta tőlünk. Én legalábbis fotózás helyett végig itthon ültem, ami remek lehetőség lett volna arra, hogy szép csendben megcsináljam ezt a képes beszámolót. De csak "lett volna", mert nem sikerült rábeszélnem magam arra, hogy belekezdjek. Aztán most mégis megcsináltam, csak közben eltelt majd' három hónap :)
Körülbelül húsz éve azon mérem le a telek tél mivoltát, hogy ki kellett-e küldeni a hóseprő villamosokat a városba vagy sem. E kritérium alapján a 2018/19-es tél nem volt igazán kemény, de azért néha megszórt bennünket porcukorral az időjárás. Ezen alkalmakkor igyekeztem legalább egy kicsit kimenni havat taposni, néha pedig fotózgattam is.
Rendszeresen csak Budán és Közép-Pesten közlekedve szinte elfelejtettem, hogy ex-hannoveri villamosok (lásd balra) is közlekednek a fővárosban, pedig több állt belőlük szolgálatban ekkor, mint az évek óta selejtezés alatt álló Ganz csuklósokból! A Tatrák (lásd jobbra) viszont még mindig ugyanannyian voltak, mint eredetileg!
Mivel munka után, állvány nélkül indultam neki a városnak, fotózási lehetőségeim korlátozottak voltak, helyette igyekeztem videózni.
A kétségtelenül szép látványt nyújtó, bár nem túl nagy mennyiségű hó bekavart a 37A-nak, mert ez a vonal amúgy tutira nem jár olyan gyakran, mint ahogy a Magdolna utcában láttam egymás fenekében a kocsikat :) A képeken látható megálló egyébként májusban megszűnt, helyette az egykori 29Y újjáépített vágányán át jutnak a 37-esek a Salgótarjáni utcába.
A fényképezőgép hetek óta a táskám mélyén hevert, nem volt feltöltve az aksija, úgyhogy egy idő után már csak videózni tudtam. Klassz volt, ahogy a kocsiszíni menet Combino átgázolt az érintetlen szűz havon!
Még mindig januárban járunk, de ezúttal nem esett annyi hó (se), mint amennyit az előbb láttunk - pedig most nappali fénynél is tudtam volna fotózgatni...
Mivel odalent a városban csak gyengén szállingózott, felmentem a Széchenyi-hegyre megnézni a Gyermekvasút 2018 novembere óta ismét közlekedő gőzösét.
És ha már ott voltam, a Fogasra is ránéztem egy picit, ami azt jelentette, hogy lefelé menet néha leszálltam róla, és fotózgattam. Aranyos dolog ez a vasutacska, de ebben a formában turistalátványosságnak nem elég ütős, rendes közlekedési eszköznek meg elég megbízhatatlan (az utóbbi években állandóan azt hallom, hogy ezért nem jár, azért nem jár, mindig felújítanak rajta valamit), plusz a járművek futása se valami kényelmes. Nagy mázli, hogy nem lakik a sínek mellett semmi nagyhangú potentát, aki a csörömpölés miatt kampányt indítana a megszüntetéséért, mert itt a jelek szerint a hang gyorsabban terjed, mint a fény: előbb hallod, hogy jön a Fogas, és csak később látod meg ;)
Így hóban azért jó volt a Nagy Piros Teheneket nézegetni. Vajon hogy néznének ki villamos-sárgában, barna csíkkal? Nagy rejtély számomra, hogy miért találták ki ezt a festést annak idején! A bécsi villamosok festékeit olcsóbban adta az osztrák gyár?
Az imént az Adonisz utcai megállót láttuk, ahol kitérő jelleggel két vágány van, de nekem igazán az egyvágányos részek tetszenek. Bónuszként gyerekkoromban mindig érdekelt, hogy milyen lehet abba az "Esze Tamás Iskolába" meg "Erdei Iskolába" járni. Semmit nem tudtam róluk, de izgalmasabbnak tűnt a megközelíthetőségük, mint azé, ahová jártam :)
A csömöri HÉV egy elég félreeső vonal, létezéséről a főváros lakóinak többsége vélhetően nem is tud. Pedig már 120 éves: az 1888-ban megnyitott Keleti pályaudvar - Cinkota helyiérdekű vasutat 1900-ban hosszabbították meg Kerepesig; a Cinkota utáni domb megmászása a gőzmozdonyokat túlterhelte volna, ezért a sínpár jó nagy kurflit leírva Csömörön át kapaszkodott fel az új végállomásig.
1911-ben aztán villamosították a HÉV-et, Mogyoródon át egészen Gödöllőig meghosszabbítva azt. Az ekkor vásárolt villamos vontatású járművek már fel tudtak kapaszkodni a Cinkota és Kerepes közti emelkedőn, úgyhogy megépült a "kavicsbányai átvágás". Némileg szokatlan módon azonban a régi útvonal is megmaradt! Csömörig szárnyvonali jelleggel közlekedtek rajta vonatok, sőt, egy ideig az éjszakai járatok is erre jöttek-mentek Gödöllőre, aztán megszűnt a személyforgalom, majd a Csömörtől kifelé eső szakaszon (fentebb pirossal jelölve) leszedték a felsővezetéket. Ezután ott - Csömör és a kavicsbányai kiágazás közt - már csak dízelmozdonyos üzemi menetek, illetve legújabban nosztalgia járatok bukkanhattak fel - egészen mostanáig! 2019 februárjától a hatvani vasútvonal felújítása miatt sűrűbben járt a gödöllői HÉV, ezért a normál esetben Csömörre közlekedő zöld szerelvényekre is szükség volt csúcsidőszakokban a fővonalon. Hogy a csömöri szárnyvonal eközben se maradjon kötöttpályás szolgáltatás nélkül, a MÁV három Desiro dízel motorvonatot vezényelt oda: ezek közül kettő Cinkota és Csömör közt ingázott a csúcsban, a harmadik tartalékként várakozott a kocsiszínben.
Hogy a részben alacsonypadlós, klímás, panorámaablakos Desirók csúcsidőn kívül se álljanak kihasználatlanul, egyikük napközben fordult néhányat Csömör és Kerepes közt, a felsővezeték nélküli részen, lásd balra. Ez elsősorban nem a kerepesieknek volt jó, hanem a csömörieknek, akik így átszállás nélkül elérték a kistarcsai kórházat, illetve az azzal szemben működő bevásárlóközpontot.
Csömör állomás csúcsidőn kívül: a zöld szerelvény a Cinkota felé indulásra vár, a piros dízel motorvonat pedig éppen Kerepes felől érkezik.
Balra: ugyanazok a járművek immár egymás mellett. Jobbra: a csömöri állomásépület rendkívül hangulatosan néz ki!
És ez már a dízeles inga másik vége: Kerepes, ahol a csömöri épület testvére áll. Itt is jól nézett ki a piros vonat, ...
... de azért pár zöldet is fotóztam. Azt, hogy a gödöllői vonalon a "rossz" oldalon közlekednek, soha nem fogom teljesen megszokni.
Februárban megszüntették az Arany János utcai trolivégállomást a terecske újraépítése miatt. Már úgy értve, hogy átépítés után se jöhettek vissza a csáposbuszok, helyette a balra látható módon fordulhattak: a Bajcsy-Zsilinszky úton keresztben. Jobbra: a 47B járat két 47-est jelent, ami kora reggel kimegy Kamaraerdőbe a 41-est sűríteni. Utazni már sikerült vele, de lefotóznom most először sikerült, még mielőtt a vezető áttáblázta volna sima 47-essé.
Ferrari-piros Solarisok a Kálvin téren: a hátrébb álló egy City-Troli, amit 2020 május végén nagy hirtelen megszüntettek. Ez a járat a belvároson felsővezeték nélkül haladt át, ami jól hangzott, csak utas nem nagyon volt rajta.