Ismét Budán: az 1-es délen is átment a Dunán!
Harmadik rész
2015. január 26-ra összekötötték a felsővezetékeket, és délelőtt végre sor kerülhetett a puding próbájára. Nem kis élmény volt egy újabb "dunai átkelés" első használatánál ott lenni!
Ahogy az előbb láttuk, a végállomás budai vágánya ki volt zárva a forgalomból, ezért az első két próbajármű (egy hármas Tatra és egy hóseprő) helytelenben gurult át Pestről Budára. A jobb oldali képen érdemes megnézni az igencsak combosnak tűnő dilatációs szerkezetet - inkább nagyvasútinak néz ki, mint villamosvasútinak.
A Budafoki útnál levő vágánykapcsolaton visszafogva a másik vágányt is elérték a kocsik, visszamentek Pestre, ...
... hogy aztán - az ekkor befutó Combinóval párhuzamosan - ismét átjőve lehetővé tegyék a fotósoknak egy fals, ám a valódinak sokkal látványosabb "első áthaladás" megörökítését :)
Ugyanez videón, előre megfontolt Richard Wagner aláfestéssel.
A Duna fölötti csiki-csuki után a vonal maradék része is terítékre került...
... egészen a végállomásig.
A Combino a Fehérvári úti vágánykapcsolatot is megjárta. Érdekes látvány volt a kocsirészek mozgása a kitérő - egyenes - ív - egyenes - kitérő jellegű sínpáron - bár a kéttengelyes hóseprő is látványosan fordult mindig új irányba az inflexiós pontokon :)
Miközben a Combino körbement (nem tudom, hogy Albertfalva kitérőnél, vagy Budafok kocsiszínnél fordult vissza), a Tatra elindult visszafelé, a hóseprő pedig a végállomáson maradt, az ottani berendezéseket tesztelni.
Az előbbinél kicsit részletesebb videó az első próbajáratról.
Az új megállók elég tetszetősek - a magasított peront meg egyenesen imádom. Csak tizenpár centivel magasabb, mint a néhány évvel ezelőttig építettek, de valahogy mégis jelentősen könnyebb fel- és leszállni az ilyeneknél, még a nem éppen alacsonypadlós Tatrákról is.
A forgalom megindítása előtt a hatóság előírt egy próbaterhelést a Lágymányosi hídra, és az oda vezető szakasz felüljáróira. Ezt az újságok sikeresen úgy tálalták, hogy "nem bírja el a híd a villamost", pedig tulajdonképpen logikusan hangzik, hogy nem volt villamosos terhelési próba addig, amíg nem volt villamos a hídon. Maga a próba nem volt látványos a távolból, nem nagyon erőlködtem a megörökítésével - a drón, ami a videómon is látható, persze érdekesebb szögből látta a dolgokat :)
A próba után hetekig nem történt semmi látványos: a látott-mért dolgokat kiértékelték, elindult a papírmunka.
Csak néhány éjszakán mozdult valami, de akkor is csak a végállomás környékén: a jelzőrendszert próbálták és állítgatták minden lehetséges és kevésbé lehetséges irányból/irányba.
Az első alkalommal (nem tudom, hány volt, nekem kettőt sikerült elcsípnem) egy hármas Gépnarancs, egy Ganz csuklós, egy Combino és a 2624-es nosztalgia volt a tesztalany.
A folyamat - laikusként nézve - nem volt túl izgalmas, de a két mozgás közti várakozások miatt fotósként jó volt ott lenni :)
A második tesztéjszaka résztvevői egy Combino, egy hármas Tatra, és egy hóseprő voltak.
Adásunkat 2624 céljából megszakítjuk :)
Mivel a 2624 igencsak közel áll a szívemhez...
... az 1-es villamos hosszabbításáról szóló...
... technokrata beütésű beszámolót meg kell szakítanom...
... egy kis öncélú fotóörömködés végett :)
Február 27-én (nagyon megragadt a dátum, mert épp névnapom volt:) reggel munkába menet aztán váratlanul villamosokat láttam a hosszabbításon - meglett az előzetes engedély a hídra, indulhattak a tanulókocsik!
Sajnos csak este tudtam kimenni és megnézni, addigra a reggel látott hannoveri már eltűnt, "csak" két Tatra szerelvény és két Ganz pörgött Ferencváros kocsiszín és a Fehérvári út közt.
A hírek szerint a hatóság előírta, hogy minden járművezetőnek oktatást kell kapnia az új szakaszról, ami meghatározott számú teljesített kört jelent - ehhez képest a jólértesült publikum a villamosvezetőkön poénkodott, miszerint még akkor is be kell tanítani őket, ha úgyis csak arra tudnak menni, amerre a sín viszi a járművet :-/
A reggel hattól este tízig tartó pörgölődés egyik állandó résztvevője volt a tanuló-Tatra. Életemben nem láttam annyit összesen, mint most pár hét alatt :)
A híd levezető szakasza látványosra sikerült, bár a Szerémi úti kanyarban meglehetősen sírnak a kerekek, ide ugyanis - a Hengermalom úti ívvel ellentétben - semmilyen nyomkarimakenőt se tettek. Kicsit "vicces", amikor egy több száz méteres, éppen fékező tehervonatot is túlcsikorog a villamos :-/
Tanulójáratok nappal...
... és este.
Folytatás: a hóseprők "támadása", az első üzemnap, és néhány további részlet